Hoofdmenu

Vliegend hert

Gestart door rene8, december 04, 2015, 21:08:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene8

is het vreemd dat ik vandaag een vliegend hert man imago heb gezien..?
want ik dacht dat een imago man maar heel kort leefde..? toch?


Vr. Gr. Rene

Douwe van der Ploeg

Lijkt wel apart te zijn, ja. Eigenlijk kan het niet missen, maar je bent zeker van de soort? Niet op een rare plek (midden in de stad) waarbij het een import/escape kan zijn? Heb je gecontroleerd of het beest nog leefde? Foto's gemaakt?
Douwe van der Ploeg

rene8

Hoi Douwe...ja ik ben zeer zeker dat het om het vliegend hert gaat, en ja ik heb hem in mijn hand gehad en hij leefde zeker nog.(geen foto,s kunnen maken)
en nee de vind plaats is niet midden in de stad...maar aan de rand van park berg en bos.
het kan zijn dat hij met werkzaamheden boven de grond is gekomen..?
maar ik dacht dat ze daar leefden als larf..en dan gingen verpoppen...?
maar dat ze als imago onder de grond overwinterden was mij niet bekend.


VR. Gr. Rene.

rene8

ga morgen (maandag) kijken of de kever nog op de plek zit waar ik hem vrijdag heb neer gezet(onder blad gestopt)
en zal dan ook foto,s maken....
vraag blijft..hoe kan er nu een imago man levend zijn???


Vr. Gr. Rene.

rene8

#4
vandaag terug op de plek waar ik vrijdag het vliegend hert had neer gezet..maar hij was verdwenen..
wel had  een collega een foto met mobiel gemaakt(foto1 )
en vandaag was er ook een vrouw vliegend hert..zie foto 2 en 3.
blijft de vraag: Waarom zijn er nu volwassen (imago) Vliegende herten?

Douwe van der Ploeg

Raar hoor.. Heb je de waarnemingen ingevoerd? Dan zullen de admins het vast snel zien en er misschien wat over te zeggen hebben.
Douwe van der Ploeg

Marc de Winkel

Volgens mij gestoord in de overwintering. Veel kevers zijn in de herfst / winter al imago in de poppenwieg, maar komen pas het volgende jaar te voorschijn. Met vriendelijke groet, Marc
Mvg, Marc de Winkel

rene8

Reactie op Douwe: nou de kevers zijn al actief...maar de admins zijn in winterslaap...... ;D
en reactie op Marc..maar ik dacht dat als ze eenmaal imago waren, dat ze niet lang meer leefden....(half jaar is toch wel erg lang?)

Vr.Gr. Rene.

lo.troisfontaine

Hoi,


wel bijzonder denk ik, maar dit is wel een beschermd beestje. Dus ik weet niet of ik nu zie dat ze daar met graafmachientjes aan de gang zijn.
als dat zo is, zal dat toch zeker niet de bedoeling zijn.


Ik hoop dus ook dat het daar niet verder verstoord gaat worden.


groeten,


Lo

John Smit

Citaat van: rene8 op december 07, 2015, 21:39:25 PM
Reactie op Douwe: nou de kevers zijn al actief...maar de admins zijn in winterslaap...... ;D
en reactie op Marc..maar ik dacht dat als ze eenmaal imago waren, dat ze niet lang meer leefden....(half jaar is toch wel erg lang?)

Vr.Gr. Rene.



Ja wat wil je in dit seizoen  ;)


Zoals Marc terecht al aangaf verpoppen de dieren inderdaad al in september / oktober en overwinteren als volwassen individu. De adulten leven dus zeker wel ongeveer een half jaar, echter ze zijn daarvan slechts enkele weken actief, verreweg de meeste tijd brengen ze overwinterend door in de grond.
Het heeft er dus alle schijn van dat dit dieren zijn die verstoord zijn bij werkzaamheden en daardoor actief zijn geworden. Ik heb eerder waarnemingen ontvangen uit januari.


Groeten,
John

rene8

oke, bedankt John, ze leven dus als adult langer dan ik dacht.


Vr. Gr. Rene.