Hoofdmenu

Buizerd?

Gestart door Robert Heemskerk, augustus 30, 2007, 23:53:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag vogelforum,

Deze roofvogel zag ik in een bos nabij Dinant (Ardennen-België).
Ik dacht aan een buizerd, wel wat fors, brede lange vleugels..

Wat denken jullie?

groet, Robert

Robert Heemskerk

foto 2

Guus Peterse

Inderdaad een buizerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Nee hoor, mannetje Wespendief!

Onderandere door de kleine smalle (blauwgrijze) kop, s bocht in de achterrand (duidelijke verdikking van de vleugel na de basis en daarna smaller wordend), langere vleugels, bandering op de staart, langerekte smalle polsvlek die niet echt overduidelijk is.

Een mannetje omdat hij een blauwgrijze kop heeft, en omdat bij een vrouwtje bij de basis van de ondervleugel een donkerder vlak heeft door aanwezigheid van meer streping.

Thijs
Thijs Fijen

Christian

Met Guus eens, Buizerd, ik denk dat de vleugels breder lijken doordat hij z'n staart aan het ruien is.
Christian Brinkman

BramtK

#5
Buizerd! Verwarring met een andere soort lijkt me hier toch niet mogelijk. Wespendief heeft overduidelijke tekening en dat heeft deze vogel toch echt niet. Bij een Wespendief (man) zou je hier zelfs de lichte iris moeten zien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Oei! Als deze vol overtuiging als Wespendief wordt gedetermineerd, kan je je afvragen hoeveel Wespendieven er de komende maanden gemeld gaan worden...

snwja3

Citeerbandering op de staart

Bandering op de staart van een Wespendief is niet wat deze vogel laat zien.
Gaat bij Wespendief om een brede eindband met twee banden op de basis van de staart, vergelijk/kijk bijvoorbeeld op:
- http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=63686
- of algemeen: http://www.birdpix.nl/album_search.php?sea...ersonal_album=0
Wietze Janse

BramtK

Er zijn, naast bandering op de staart, natuurlijk nog meer kenmerken te noemen; een zelfde soort bandering op de vleugels, een lichte iris, doorgaans duidelijke en donkere polsvlek en de tekening van het onderlijf. Bij Buizerd zie je vaak een dondere borst en donkere buik met tussen die twee donkere delen, een lichtere band (ook op de foto te zien). Wespendief is doorgaans gelijkmatiger getekend op het onderlijf.

Voordat men over, toch moeilijk te beoordelen zaken in de trant van jizz spreekt (bv. lengte vleugels of kleine kop), is het handig zo'n soort eerst te leren herkennen aan de hand van diagnostische kenmerken. Dat zijn dus kenmerken als hierboven genoemd; objectief vast te stellen, 'absolute' kernmerken die de ene soort uitsluiten en de andere bevestigen. Herkenning op basis van jizz (subjectief te beoordelen zaken als lengte, grootte, omvang enz.) volgt dan vanzelf.

Sorry voor de 'schoolmeester'-toon, maar ik vind dat Wespendief/Buizerd merkwaardig vaak fout gaat en niet alleen bij waarnemers die op het oog 'onervaren' zijn.

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Op zulke platen is alleen de tekening op de staart al diagnostisch (Buizerd dus). Verschillen in jizz zijn niet alleen lastig (want vaak persoonlijke interpretatie) maar ook nog 's afhankelijk van de leeftijd: adulte en 1e kj vogels van beide soorten verschillen vaak aanzienlijk in structuur en jonge Buizerden lijken dan veel meer op jonge Wespendieven dan adulte B en ad. W. Vóór je begint over jizz/model/structuur is leeftijdsbepaling dus erg belangrijk of in elk geval iets om terdege rekening mee te houden, wat overigens voor veel meer soorten rovers geldt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robert Heemskerk

bedankt allen voor jullie hulp en uitleg  :duim:  

Thijs Fijen

:censored: ! Heb ik dan zo fout gekeken  :unsure:

Sorry in ieder geval dan!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Zal wel heel fout hebben moeten kijken gisteravond denk ik. Nu zie ik het er eigenlijk ook wel in. Kop wordt gewoon uitgestoken, de vleugel lijkt breder door de rui en de staart is niet lang genoeg voor Wespendief.

In het veld vind ik het er toch iets makkelijker uit zien over het algemeen (al heb je altijd twijfelgevallen)

Thijs

Thijs Fijen

frankneijts

CiteerIn het veld vind ik het er toch iets makkelijker uit zien over het algemeen (al heb je altijd twijfelgevallen)

Thijs
Vergeleken met zùlke foto's?  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citeer
CiteerIn het veld vind ik het er toch iets makkelijker uit zien over het algemeen (al heb je altijd twijfelgevallen)

Thijs
Vergeleken met zùlke foto's?
Zoals gezegd heb ik me vreselijk verkeken....
Thijs Fijen

snwja3

Maakt niet uit Thijs, je bent in ieder geval een ervaring rijker, dat is ook belangrijk bij het vogelen.  
Wietze Janse

BramtK

CiteerMaakt niet uit Thijs, je bent in ieder geval een ervaring rijker, dat is ook belangrijk bij het vogelen.
Inderdaad, genoeg erover.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs