Dode Bruinvis of Haaiachtige in Schotland?

Gestart door Rikstar, november 18, 2015, 21:43:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

het gaat om deze waarneming met foto: http://observado.org/waarneming/view/110604894   (niet voor de zwakke maag)
Ik ben gladweg vanuit gegaan dat het een Bruinvis betrof en heb er verder weinig aandacht aan geschonken.
Eenmaal thuis kreeg ik via Social media te horen dat dit mogelijk wel een Haaiachtige zou kunnen zijn. Vanwege de staartvin die beter op Haai past.
Ik kan mij helaas niet herinneren of de staartvin eventueel gedraaid zou kunnen zijn oid.
Wie helpt mij uit de brand om wat voor dier het echt gaat.

Alvast bedankt
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rikstar

En Waarom Rob?

Vergeten er bij te vertellen. De romp/karkas was ongeveer 3 voeten lang dus ca. 1.10m lang.

Citaat van: Rob Koelman op november 18, 2015, 21:48:18 PM
Hier zou ik toch echt een haai van maken...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rikstar

De Buik van mijn beest lijkt onder andere wat boller en er zijn inderdaad andere kenmerken die niet op Bruinvis passen. Maar ik mis een hoop vinnen voor een Haai :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Hmm, ik vind het meest belangrijke dat de vorm van de rugvin van jouw dier niet goed overeen lijkt te komen met die van bruinvis...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier ook een haai van maken, zeker geen bruinvis. Volgens mij is de vin die je ziet de tweede rugvin en zijn de anderen samen met de rest van het lichaam verdwenen.
Douwe van der Ploeg

Rikstar

Thanks iedereen,

Het zal nog een heel gepuzzel worden om erachter te komen welke Haaiensoort het zou kunnen zijn.
Sowieso zijn de meeste haaiensoorten schaars/zeldzaam te noemen rondom Schotland.  (behalve de Reuzenhaai)
Zou dit topic dan verhuist kunnen worden naar het Vissen topic?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

#8
Citaat van: Rikstar op november 18, 2015, 23:28:34 PMZou dit topic dan verhuist kunnen worden naar het Vissen topic?

Lijkt me het beste!

Als het overigens gaat om een voor Schotland inheemse soort dan is de keus niet eens zo heel groot. Zo heel veel echt grote soorten zijn er niet in de Ierse Zee Noordzee. Maar hoe sluit je een door vissers aangevoerde en overboord gezette tropische soort uit?
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Het is de westkust, Rob, dus Ierse zee / Atlantische Oceaan.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 18, 2015, 23:51:35 PMHet is de westkust, Rob, dus Ierse zee / Atlantische Oceaan.

Maakt voor het aantal potentiële soorten grote haaien niet zoveel uit volgens mij. Ik denk zelfs helemaal niets, maar laat me graag verbeteren door een haaienkenner.
Met vriendelijke groet, Rob

Rikstar

Ik kreeg vanmorgen van een locale Schotse vogelaar te horen dat het een ´Porbeagle Shark´   Haringhaai zou zijn. https://en.wikipedia.org/wiki/Porbeagle
Deze schijnt redelijk algemeen te zijn in de omgeving waar ik hem vond.  Ik vind de rugvin alleen wat te klein als ik dat vergelijk met plaatjes van een Haringhaai.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

peterv

Citaat van: Rikstar op november 19, 2015, 12:50:00 PMIk vind de rugvin alleen wat te klein als ik dat vergelijk met plaatjes van een Haringhaai.
Het is voor mij nog de vraag of de vin die je ziet ook werkelijk een rugvin is. Tussen rugvin en staart hebben haaien ook nog een vin aan de bovenkant. Waarom is dit niet eventueel zo'n vin? Het totale dier is in dat geval vele malen groter geweest dan het nu lijkt.
Peter Venema

grunsven

Dat zou dan de tweede rugvin zijn. De tweede rugvin is heel anders van vorm, een beetje ruitvormig en aan de achterkant los van het lichaam. De tweede rugvin zou gezeten kunnen hebben op het stuk dat nu weg is.
Maar de rugvin is ook heel anders van vorm dan die van porbeagle. Ontbreekt er ook een stuk van de rugvin? Op de foto's lijkt van niet.


Mij lijkt bruinvis een stuk beter passen met deze rugvin. Het is een mooie driehoek die vrij laag en breed is. Niet hoog en rond met een witte punt naar achteren aan de onderkant zoals porbeagle. De staartvin is ook verkeert van vorm. Porbeagle heeft een hoge staartvin waar onder de top een hoekje uit is, dat zie ik ook niet en de staartvin lijkt heel (in ieder geval de helft die over is).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rob Koelman

Er is ook een stuk wervelkolom zichtbaar (2e en 4e foto).

Kun je van de originele foto een uitsnede in hoogste resolutie maken? Zie de foto hieronder om te zien over welk deel van het dier het gaat. De vorm van de wervels van bruinvis (en andere dolfijnen) verschilt behoorlijk van die van haaien (en andere vissen)...


Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Op bovenstaande foto zie je linksboven toch een vlag in de staart? Het lijkt mij wel zeker een haai, want zo'n uitsnede hebben bruinvissen niet. Ik denk zelf ook dat de rugvin niet de grote rugvin is, maar de secundaire rugvin vlakbij de staart. Als dit karkas restant al een dikke meter lang is, dan denk ik, gebaseerd op waar de tweede rugvin op een haaienrug zit, dat het gehele dier minstens een meter of 3-4 lang moet zijn geweest. Met die duidelijk scheiding in rug en buik kleur (wat ook bruinvis uitsluit) en de totale lengte + vindplaats sluit je wel een aantal soorten uit. Blauwe haai nog een optie?

Bedenk ook dat de haai in kwestie niet direct onder de kust hoef te hebben gezwommen. Stroming en wind kunnen een karkas van grote afstand op het strand doen belanden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

grunsven

Ik zie geen vlag, bekijk ook de andere foto's maar eens. Als dit de tweede rugvin is van een porbeagle is het enorm beest geweest veel meer dan 4 meter, de tweede staartvin zit namelijk vlak voor de staartvin. Daarnaast is de staartvin dan veel te klein.


Bruinvis heeft achter op het lijf juist een scherpe grens tussen bruin/grijs en wit.
Ik zie allerlei dingen die niet op een haai passen maar niks dat niet op bruinvis past.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rob Koelman

Grappig. Iemand die een beetje weet waar op te letten had in het veld direct kunnen zien of dit een bruinvis of een haai was. Aan de hand van enkel foto's blijkt het ineens allemaal zo makkelijk nog niet te zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Hans Verdaat

Ik zie er enkel een dode bruinvis in ...
Zal de foto's ook even doorgeven aan de Schotse collega's.
Groet, Hans

Merel

Interessant.. om zo de mist in gaan met een determinatie, dat is een leuke eye-opener. Ik kan er wel een bruinvis in zien. Bedankt voor deze leerzame foto's Rik! ;) :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

gbeersma

Interessante discussie. Ik heb (destijds werkzaam bij een natuurmuseum) ooit de kop van een doodgevonden bruinvis meegesleept en daar de schedel uitgeprepareerd. Wat me na jaren nog altijd bijgebleven is is de gruwelijke stank die dat beest verspreidde :o. Ik heb nooit dode haaien gevonden, maar schat zo in dat alleen op geur een bruinvis al van een haai moet zijn te onderscheiden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Merel

Ik ben wel eens bij de preparatie van een dode bruinvis geweest, dat stinkt inderdaad. Maar bedoel je te zeggen dat een vis (haai) niet kan stinken?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

gbeersma

Nee hoor, maar die stinkt m.i. niet naar een dood zeezoogdier.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Ook bruikbaar bij niet al te verse dieren zonder kop:

- is de huid ruw -> haai
-Is de huid glad / rubberachtig -> dolfijn

;)
Met vriendelijke groet, Rob

Rikstar

Sorry, ik heb een aantal dagen geen tijd gehad om dit topic te volgen.
Ik zal morgen even een close up maken van de wervels, mocht dit nog nodig zijn....
Ik heb hem weer op onzekere Bruinvis gezet (ipv, onzekere haringhaai)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2015, 19:32:33 PM
Ook bruikbaar bij niet al te verse dieren zonder kop:

- is de huid ruw -> haai
-Is de huid glad / rubberachtig -> dolfijn

;)

Ok, we hebben ruiken en voelen gehad.. zit er ook nog verschil in smaak? ;)
Douwe van der Ploeg

Merel

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2015, 19:32:33 PM
Ook bruikbaar bij niet al te verse dieren zonder kop:

- is de huid ruw -> haai
-Is de huid glad / rubberachtig -> dolfijn

;)

Dat van die haai klopt ten dele. Als je een haai van kop naar staart aait, is deze volgens mij ook glad. Alleen van staart naar kop voel je duidelijk schuurpapier. Tenminste, dat is mijn ervaring van de levende gladde en hondshaaien in de aaibak van het Dolfinarium. :P
Overigens heeft Rik het dode dier wel aangeraakt. Hij zei me namelijk dat het als een koud hardgekookt ei voelde. Dat klinkt wel pro bruinvis. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2015, 19:32:33 PM
Ook bruikbaar bij niet al te verse dieren zonder kop:

- is de huid ruw -> haai
-Is de huid glad / rubberachtig -> dolfijn

;)

Citaat van: Merel op december 01, 2015, 15:21:08 PMOverigens heeft Rik het dode dier wel aangeraakt. Hij zei me namelijk dat het als een koud hardgekookt ei voelde. Dat klinkt wel pro bruinvis. ;)

Die houden we er in als extra determinatiekenmerk: huid voelt aan als koud hardgekookt ei -> dolfijn    ;D
Met vriendelijke groet, Rob