Wat vul je in bij biotoop?

Gestart door gardensafari, november 14, 2015, 18:34:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Zoeken op het forum naar " biotoop" levert maar één hit op, dus dat wordt hem niet.
Maar omdat de vraag mij al enige tijd bezig houdt stel ik hem hier.
Ik doe het grootste deel van mijn waarnemingen in Arnhem en wel in park Presikhaaf.
Een traditioneel park met veel water, zowel snel stromend als bijna stilstaand.
Onderdeel is de heemtuin.
Je kent dat wel: een moerasgedeelte, een heidegebiedje, akkers, een ruïne, bos, bosjes en dat allemaal op korte afstand van elkaar.
Ik voer als biotoop altijd "park" op.
Ik "doe" vooral insecten en dan lijkt mij een nadere precisering onnodig.
Omdat alles dicht bij elkaar zit, tref je moerassoorten aan op de heide, bossoorten op de akkers enz.
Zeker de volwassen beestjes die goed kunnen lopen of vliegen tref je net zo vaak elders aan als in het biotoop waar de jonkies zitten.

De vraag is dus: hoe klein moet je een biotoop maken?
Moet je een heemtuin opsplitsen in allerlei kleine biotoopjes of is "park" in zo'n geval de beste oplossing?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

hiskodevries

Hans, de biotopen lijst is opgedeeld is gradaties. Ik zou het voor je zelf niet te moeilijk maken. Bij soorten die niet bewegen wordt het al weer 'makkelijker'
Bij twijfel niet invullen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gardensafari

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2015, 08:53:45 AM
Hans, de biotopen lijst is opgedeeld is gradaties. Ik zou het voor je zelf niet te moeilijk maken. Bij soorten die niet bewegen wordt het al weer 'makkelijker'
Bij twijfel niet invullen

Dank je, Hisko.
Duidelijk antwoord!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HPM

Interprovinciale inventarisatie-eenheden (IPI's) voor floristisch, vegetatiekundig en hydrobiologisch onderzoek
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/60498CFE-24BD-437B-BB25-EC7ECF6D76B6/0/2005j66pub.pdf
Herman van der Meer

gardensafari

Citaat van: HPM op november 16, 2015, 10:14:54 AM
Interprovinciale inventarisatie-eenheden (IPI's) voor floristisch, vegetatiekundig en hydrobiologisch onderzoek
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/60498CFE-24BD-437B-BB25-EC7ECF6D76B6/0/2005j66pub.pdf

Bedankt, Herman.
Dat "lijstje" met toelichtingen maakt heel veel duidelijk.

Allereerst kom ik tot de conclusie dat ik het park en de heemtuin samen gewoon onder parken kan schuiven en niet hoef te splitsen.
Onder parken vallen immers ook buitens met hun tuinen en met name de stinzenplanten worden hier genoemd. Welnu, dan kan ik de aan het park grenzende heemtuin ook in die rubriek kwijt, dunkt mij.

Wat ik met de waterpartijen aan moet is mij niet geheel duidelijk.
Zo vallen boerentuinen gewoon onder "boerderijen", maar de sloten niet.
Alleen zijn er veel verschillende wateren in het park, inclusief een snelstromend grintbeekje.
Er wordt bronwater aangevoerd vanuit het nabijgelegen park Bronbeek.
En dus is er in het gehele park stromend water.
Elk watertje apart benoemen, of de waterpartijen beschouwen als onderdeel van het park?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.