Woestijngrasmus (Sylvia nana) Terschelling

Gestart door frankmeer, november 13, 2015, 16:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 18:54:18 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 15, 2015, 18:40:36 PM
Was achteraf gezien fijn geweest als dit inderdaad de eerste keer ook zo gepost was.
Na de melding van Hisko op facebook kwam het op mij gewoon over alsof er weer een excuus was om de twitchers af te zeiken.
Ondanks dat men wellicht beter na had kunnen denken bij welke foto's wel en welke niet voor internet bestemd waren hadden jullie ook op de plekken waar die foto's staan bovenstaand verhaal uit kunnen leggen. Dan hadden de betreffende fotografen het niet gevoeld als een persoonlijke aanval en was het voor de buitenstaander ook direct duidelijk dat dit een apart geval is.
Wat is er dan in hemelsnaam weer op facebook gezegd?


Niets. In ieder geval niet door mij op het facebook van Hisko. Volgens mij hebben we elkaar niet eens op facebook. Ik heb wel (en volgens mij was dat naar aanleiding van een foto die ik bij Luuk zag) gezegd dat als je wilt dat iedereen zich altijd ten alle tijden aan de geldende gedragsregels moet houden dat je het dan op zijn minst zelf ook moet doen. En dat lijkt mij precies hetzelfde als ik hier boven aangeef alleen dan in minder jip en janneke taal.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Folkert Jan

Het ging om een post van Hisko zelf. Niet om wie daarop gereageerd had.
Kort gezegd waren we een slecht voorbeeld omdat hij al 2 foto's had moeten verbergen omdat daar klachten over waren binnen gekomen.
Dat er klachten komen van mensen die er niks van af weten kan ik mij voorstellen. Waar ik mee zat is dat direct zonder wederhoor de vogelaars beschuldigd werden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 20:29:14 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2015, 20:26:13 PM
Staan die Woestijngrasmussen er ook om bekend dat ze zich zijknat laten regenen?
http://waarneming.nl/soort/photos/1149?from=2015-11-15&to=2015-11-15&page=2
lijkt mij erg slecht teken. Daar zal vogel wel eens aan dood kunnen gaan. Een lot dat ongetwijfeld veel dwaalgasten ten deel valt.

Hij heeft de regen vooralsnog gewoon overleeft  :duim:
Andere uitdaging wacht hem/haar na het weekend, dan lijkt het serieus kouder te gaan worden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jaap Denee

#153
Citaat van: Inge van der Wulp op november 16, 2015, 12:23:35 PM
Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 18:54:18 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 15, 2015, 18:40:36 PM
Was achteraf gezien fijn geweest als dit inderdaad de eerste keer ook zo gepost was.
Na de melding van Hisko op facebook kwam het op mij gewoon over alsof er weer een excuus was om de twitchers af te zeiken.
Ondanks dat men wellicht beter na had kunnen denken bij welke foto's wel en welke niet voor internet bestemd waren hadden jullie ook op de plekken waar die foto's staan bovenstaand verhaal uit kunnen leggen. Dan hadden de betreffende fotografen het niet gevoeld als een persoonlijke aanval en was het voor de buitenstaander ook direct duidelijk dat dit een apart geval is.
Wat is er dan in hemelsnaam weer op facebook gezegd?


Niets. In ieder geval niet door mij op het facebook van Hisko. Volgens mij hebben we elkaar niet eens op facebook. Ik heb wel (en volgens mij was dat naar aanleiding van een foto die ik bij Luuk zag) gezegd dat als je wilt dat iedereen zich altijd ten alle tijden aan de geldende gedragsregels moet houden dat je het dan op zijn minst zelf ook moet doen. En dat lijkt mij precies hetzelfde als ik hier boven aangeef alleen dan in minder jip en janneke taal.



Ik heb het een en ander gezegd over met twee maten meten, over dat je startende natuurvorsers niet moet verwarren met doorgewinterde vogelaars en ik heb Hisko erbij gehaald omdat er wat ongenuanceerd stelling werd genomen voor een klein aantal klagers (huilende wolven werden ze door iemand genoemd), Wouter. Maakt verder niet uit. (edit: zie ook de opmerking van FJ)


En Inge, in principe heb je gelijk, maar de manier waarop je het brengt werkt bij mij wat averechts, merk ik. Je laatste (vorige) reactie was al weer genuanceerder. Misschien komt dat door de Jip en Janneke taal. En ik begrijp je ook, versta me niet verkeerd, maar ik vind dat je een behoorlijk zware claim neerlegt door een verband te trekken tussen een paar twitchers bij een handtamme dwaalgast in november en beun de haas die met zijn spiksplinternieuwe cameraatje een Grutto in broedtijd staat te verstoren. In plaats van alles over een kam te scheren en ons naar beneden te trekken tot het gehoopte gedragsniveau bij zo'n beginner, kun je beter proberen die beginner uit te leggen wat de verschillen tussen beide situaties zijn. Daar kweek je op termijn veel meer begrip mee.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan Borst

Ja Jaap, en ik snap echt heel goed dat men nu na de 101e discussie die elke keer opnieuw lijkt te beginnen, de huilende wolven/haters/trollen/overbezorgde mensen (noem het zoals je wilt) zo langzamerhand een beetje zat is. Maar voor die andere 99% van de mensen die na pagina 1 gelijk begrepen dat de vogel er helemaal geen last van heeft gehad, en zich met alle goede bedoelingen alleen afvroegen of dit kwa beeldvorming nou de meest handige plaatjes zijn. Vraag ik me af waarom er door sommigen gelijk zo hard op gegaan moet worden. Ben bang dat je daar juist weer duur verdiend begrip mee gaat verliezen.

Het grootste deel van de mensen die reageerden vinden twitchen volgens mij prima/leuk/doen het zelf, maar vroegen zich door de foto's (de selfie, gasten in het plantsoen en de vinger die de vogel bijna aanraakt) gewoon af, of dit dan nodig is (juist bij een vogel die zich prima laat zien, vanzelf wel op je schoen komt zitten)? Als er dan alleen maar antwoorden komen, dat de vogel inderdaad zelf naar de mensen toe kwam en dat er dus niks aan de hand was, of dat voorgaande al 10x eerder gezegd is dus dat het niet nog een keer uitgelegd hoeft te worden. Blijven mensen met dezelfde vraag zitten: waarom is het dan nodig toch dat plantsoen in te stappen, een selfie te maken, de vogel bijna aan te raken. Dus voor beide kanten (als je het zo graag zo wilt zien)  O0, lees rustig elkaars vragen/reacties en probeer er soms iets minder hard op te gaan! Er zijn in mijn ogen amper twitchers die een vogel doelbewust verstoren en zo zijn er aan de andere kant ook amper mensen die alleen maar lopen te trollen.

Gert Ottens

Citaat van: Folkert Jan op november 14, 2015, 18:25:30 PM
1. Het is bekend dat de soort altijd zo tam is en mensen niet als enige vorm van bedreiging ziet.

Dat wil ik graag iets nuanceren. Ik zie regelmatig Woestijngrasmussen in één van hun wintergebieden, tot soms tientallen vogels in een gebied (of in één winter), en daar zijn ze zelden zo tam als deze vogel. Tenminste, ik heb dit nog nooit eerder zo meegemaakt. Meestal zitten ze onder (of nabij) struiken te foerageren en duiken bij benadering de struik in (of ze vliegen laag weg). Ik zou ze niet als tammer (of schuwer) dan andere vergelijkbare zangvogels willen bestempelen.

Maar misschien is hun gedrag in een dwaalgast-context anders?

jeroenroelofsen

Citaat van: Gert Ottens op november 16, 2015, 13:58:56 PM
Maar misschien is hun gedrag in een dwaalgast-context anders?
Uitgeput door het vele lange afstand vliegen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Wouter van Pelt

Citaat van: Gert Ottens op november 16, 2015, 13:58:56 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 14, 2015, 18:25:30 PM
1. Het is bekend dat de soort altijd zo tam is en mensen niet als enige vorm van bedreiging ziet.

Dat wil ik graag iets nuanceren. Ik zie regelmatig Woestijngrasmussen in één van hun wintergebieden, tot soms tientallen vogels in een gebied (of in één winter), en daar zijn ze zelden zo tam als deze vogel. Tenminste, ik heb dit nog nooit eerder zo meegemaakt. Meestal zitten ze onder (of nabij) struiken te foerageren en duiken bij benadering de struik in (of ze vliegen laag weg). Ik zou ze niet als tammer (of schuwer) dan andere vergelijkbare zangvogels willen bestempelen.

Maar misschien is hun gedrag in een dwaalgast-context anders?
Is ook mijn (beperkte) ervaring. Maar toch staat de soort er wel om bekend, niet alleen die eerdere gevallen in NL, maar zie bijv ook Sylvia Warblers (Helm ID Guide): "Often very tame, even closely approaching observers."

Jaap Denee

Citaat van: Jan Borst op november 16, 2015, 13:43:35 PM
Ja Jaap, en ik snap echt heel goed dat men nu na de 101e discussie die elke keer opnieuw lijkt te beginnen, de huilende wolven/haters/trollen/overbezorgde mensen (noem het zoals je wilt) zo langzamerhand een beetje zat is. Maar voor die andere 99% van de mensen die na pagina 1 gelijk begrepen dat de vogel er helemaal geen last van heeft gehad, en zich met alle goede bedoelingen alleen afvroegen of dit kwa beeldvorming nou de meest handige plaatjes zijn. Vraag ik me af waarom er door sommigen gelijk zo hard op gegaan moet worden. Ben bang dat je daar juist weer duur verdiend begrip mee gaat verliezen.

Het grootste deel van de mensen die reageerden vinden twitchen volgens mij prima/leuk/doen het zelf, maar vroegen zich door de foto's (de selfie, gasten in het plantsoen en de vinger die de vogel bijna aanraakt) gewoon af, of dit dan nodig is (juist bij een vogel die zich prima laat zien, vanzelf wel op je schoen komt zitten)? Als er dan alleen maar antwoorden komen, dat de vogel inderdaad zelf naar de mensen toe kwam en dat er dus niks aan de hand was, of dat voorgaande al 10x eerder gezegd is dus dat het niet nog een keer uitgelegd hoeft te worden. Blijven mensen met dezelfde vraag zitten: waarom is het dan nodig toch dat plantsoen in te stappen, een selfie te maken, de vogel bijna aan te raken. Dus voor beide kanten (als je het zo graag zo wilt zien)  O0 , lees rustig elkaars vragen/reacties en probeer er soms iets minder hard op te gaan! Er zijn in mijn ogen amper twitchers die een vogel doelbewust verstoren en zo zijn er aan de andere kant ook amper mensen die alleen maar lopen te trollen.


Ha, Jan. Op zich een legitieme vraag: waarom moet een selfie? Waarom moet je de vogel (bijna) aanraken? Volgens mij is het antwoord daarop heel simpel: omdat het kon. Meteen wil ik daarbij zeggen dat wij niet de vogel hebben aangeraakt, maar dat we hem òns hebben laten aanraken. Dat is net ff anders. Snap jij ook. Helaas wordt dat verschil door sommige mensen niet gezien. Een vraag die daarop zou kunnen volgen is of het nodig was? Nee, natuurlijk is het niet nodig. Is het nodig dat ik op een zaterdagochtend naar Terschelling afreis om een vogeltje te zien? Is het nodig dat mijn buurman in het weekend op zijn mountainbike door het bos crosst? Of is het nodig dat Miep Brons met haar hele gezien naar de meubelboulevard gaat op zondag? Stel je aan een liefhebber die in zijn achtertuin de Koolmezen uit zijn hand laat eten ook de vraag of het nodig is? Een meer logische vraag zou zijn: kan het kwaad? Ik denk het niet als je maar in acht houdt dat jij als vogelaar die rots bent, die struik of dat loze obstakel in de ruimte waar de vogel ongestoord overheen hipt als ware je een vast onderdeel van de omgeving en niet die jachthond die achter zijn hulpeloze prooi aanjaagt.


En dan zijn er inderdaad twee mensen die er toch vraagtekens bij zetten en stellen dat het niet handig is. Omdat het -ondanks het feit dat alles keurig gelopen is- wel eens het verkeerde signaal zou kunnen afgeven naar de grote, onervaren massa die ook graag vogels wil kijken of misschien niet eens, maar wel een mening gaat formuleren over wat er gebeurd is. Joost Mertens had het op Dutch Birding over een voorzorgsprincipe, Inge van der Wulp heeft het hier over een voorbeeldfunctie naar de startende waarneming.nl's, de dutchbirders en in haar geval de birdpixers. Op zich terecht en een discussie waard. Wellicht zijn die reacties wel ondergesneeuwd in de standaard tendentieuze reacties en onze felle reacties daartegen aan het begin van dit topic of zijn hun bijdragen -inmiddels- wat genuanceerd en valt er nog een boompje over op te zetten...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

Ja die facebook post was niet zo handig geplaatst, maar via de telefoon type ik niet zoveel tekst.
De bijdrage van Inge verwoordt wel zo`n beetje hoe ik hier in sta.
We (via info@ en soc. media) krijgen vrijwel nooit klachten over vogel foto`s en nu ineens een behoorlijk aantal. Waaronder een melding van 1 van de eerste waarnemers.
Toen dacht ik daar is wat aan de hand.
CiteerEn ik begrijp je ook, versta me niet verkeerd, maar ik vind dat je een behoorlijk zware claim neerlegt door een verband te trekken tussen een paar twitchers bij een handtamme dwaalgast in november en beun de haas die met zijn spiksplinternieuwe cameraatje een Grutto in broedtijd staat te verstoren.
Twitchend Nederland bestaat uit een paar honderd mensen en de groep beun de haas uit duizenden.
Die laatste groep heeft vaak ook toegang tot facebook , twitter en waarneming.nl en ziet daar foto`s voorbij komen die ze ook willen maken.
Binnenkort waarschijnlijk een Selfie contest ' wie heeft de meeste soorten met foto waar die zelf ook op staat'
ik heb geen probleem met de twitch zelf, ik was daar ook niet bij, maar wel met een aantal foto`s daarvan.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2015, 15:31:57 PM
Ja die facebook post was niet zo handig geplaatst, maar via de telefoon type ik niet zoveel tekst.
De bijdrage van Inge verwoordt wel zo`n beetje hoe ik hier in sta.
We (via info@ en soc. media) krijgen vrijwel nooit klachten over vogel foto`s en nu ineens een behoorlijk aantal. Waaronder een melding van 1 van de eerste waarnemers.
Toen dacht ik daar is wat aan de hand.
CiteerEn ik begrijp je ook, versta me niet verkeerd, maar ik vind dat je een behoorlijk zware claim neerlegt door een verband te trekken tussen een paar twitchers bij een handtamme dwaalgast in november en beun de haas die met zijn spiksplinternieuwe cameraatje een Grutto in broedtijd staat te verstoren.
Twitchend Nederland bestaat uit een paar honderd mensen en de groep beun de haas uit duizenden.
Die laatste groep heeft vaak ook toegang tot facebook , twitter en waarneming.nl en ziet daar foto`s voorbij komen die ze ook willen maken.
Binnenkort waarschijnlijk een Selfie contest ' wie heeft de meeste soorten met foto waar die zelf ook op staat'
ik heb geen probleem met de twitch zelf, ik was daar ook niet bij, maar wel met een aantal foto`s daarvan.


Het is lastig tegen te houden met alle sociale media, Hisko. Wat wel te reguleren is, is hoe je met bepaalde klachten omgaat. Hoor en wederhoor lijkt me daarbij een aardig, eerste uitgangspunt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

Jaap, ik begrijp uit jouw reactie dat alle foto`s okay zijn  voor wereldwijde publicatie ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vincentvanderspek

Ik heb dit al gepost op dutchbirding.nl. Op verzoek van meerdere mensen post ik het ook hier. Het staat los van de communicatiediscussie.

----------------------------

Dierenleeddiscussies gaan over emoties. Menselijke emoties over individuele dieren. In het stukje hieronder kijk ik er met een meer ecologische bril naar.

----------------------------

Wat is toch die fascinatie voor het mogelijke leed van een individueel, in dit geval zelfs verdwaald dier buiten het broedseizoen? Er wordt daarmee ingezoomd op wat in puur ecologische zin niet eens een detail is.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben tegen het (al dan niet opzettelijk) veroorzaken van dierenleed. Maar dierenleed van individuen staat in de algemene opinie torenhoog boven ecologie – en inmiddels ook al bij diverse vogelaars. Dat baart me zorgen. De afspiegeling daarvan is in de politiek zichtbaar. Dierenleed scoort goed, op natuur – een minieme overheidspost – is exceptioneel hard bezuinigd.

De ecologische – en dus niet de intrinsieke – waarde van deze grasmus is zeer vermoedelijk nul. Dat is een weinig empathische constatering, maar daarmee niet minder waar. Een bierfiltjesberekening over zangvogels is voldoende om dat te begrijpen. Om een populatie in stand te houden, moet ieder volwassen individu in haar/zijn leven één jong grootbrengen dat later ook weer een succesvol jong krijgt. Zangvogels hebben vaak twee of soms zelfs meer legsels per jaar, met zo'n vier tot wel > 10 jongen per nest. En adulte vogels worden dikwijls een paar jaar oud (regelmatig drie, vier, maar ouder kan ook). Vogelpopulaties zijn natuurlijk niet statisch, maar dit halve sommetje toont goed aan hoeveel jonger er dood gaan: bijna allemaal. De meeste zangvogels waar wij in het najaar naar kijken gaan voor het broedseizoen dood door voedselgebrek, vochttekort, predatie, ziekte, parasieten, uitputting, onderkoeling, oververhitting, gebouwen, verkeer, het geweer, de lijmstok etc. Hoewel ik durf te betwisten of het daadwerkelijk gebeurt, valt een eventuele (in)directe dood door twitchers hierbij volledig in het niet. Bijdrage aan de sterfte door vogelaars, als die al voorkomt: statistisch gezien nul.

De zangvogel die een jaar na geboorte zelf een nest begint, is dus haast een uitzondering op de regel dat ze als jong sterven. Maar op populatieniveau werkt dat. Door heel veel jongen te produceren blijven er toch nog genoeg over, mits de habitats niet teveel onder druk staan (dit laatste speelt een sleutelrol). Voor mij biedt dat enige nuancering als het gaat om het vermeende leed van een individuele zangvogel die niet ernstig bedreigd is en in dit geval ook nog verdwaald is. De kans dat deze vogel (die – toegegeven – al heel wat obstakels heeft overwonnen) de gouden combinatie weet te vinden van a) het vinden van een goede overwinterplek, b) het overleven van alle gevaren daar, c) het overleven van de voorjaarstrek, d) het terugvinden van de weg, e) het vinden van een partner en f) vervolgens een succesvol jong produceert, lijkt mij verwaarloosbaar klein. En als dat allemaal tóch lukt, is zelfs haar/zijn bijdrage aan de totale populatie statistisch gezien verwaarloosbaar. Kortom: puur ecologisch bezien, is de waarde van deze grasmus nul.

Nogmaals: dit is op geen enkele wijze een vrijbrief om dieren te pesten en het betekent niet dat we dierenleed in algemene zin moeten negeren. Maar naar mijn idee wordt hier ingezoomd op iets wat in ecologische zin irrelevant is.

Ik geef er zelf de voorkeur aan om me druk te maken over klimaatverandering, ontbossing, slash and burn, vermesting, verzuring, invasieve exoten, (Aziatische) kooivogelhandel, massale (plezier)jacht, olielekken, verstedelijking etc etc. En nee, dat helpt wellicht geen biet. Maar misschien helpt het wel een klein beetje als we met meer mensen daar wat meer nadruk op leggen dan op dierenleed. En dat komt veel meer individuele vogels ten goede.

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2015, 15:58:30 PM
Jaap, ik begrijp uit jouw reactie dat alle foto`s okay zijn  voor wereldwijde publicatie ?


Hisko, het is heel simpel: no harm was done!


De vraag die jij me eigenlijk stelt is of anderen op basis van deze foto's fratsen gaan uithalen die niet door de beugel kunnen. Ik weet dat niet, maar plaats het eens even in een groter kader. We leven in een tijd waarin we worden overspoeld met filmpjes van bijvoorbeeld die gekke Freek Vonk die elke vis, slang of krokodil achterna duikt en rent en uit zijn omgeving trekt om voor de camera te showen. Hij is razend populair bij kinderen en sommige volwassenen. Denk je niet dat dat veel meer kwaad kan dan die paar foto's waar een Woestijngrasmus op een bergschoen zit, over een hand hipt of naast iemands hoofd foerageert?


En wereldwijd... tsjonge... moet er dan ook een Franse vlag doorheen om ons medeleven te betuigen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

nee over die vogel maak ik mij niet ongerust, dat is kattevoer
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Jan Borst

#166
Inderdaad een goed voorbeeld om te laten zien waarom de reacties zo langs elkaar heen blijven lopen Vincent. Volgens mij zijn er een aantal mensen die gewoon serieus de vraag stellen of sommige foto's nou zo slim zijn voor de beeldvorming (iig: Inge, Joost Mertens, Hisko en ondergetekende) en die er verder alle vertrouwen in hebben dat jullie of wie dan ook niks geks gedaan hebben daar. En zelf ook voldoende kennis hebben om te snappen dat dit beest soieso weinig overlevingskans heeft. Die willen gewoon rustig een discussie voeren over of het slim is om zulke plaatjes te plaatsen. Kijk die foto's van die schoenen (met het verhaal erbij) vind ik prachtig en een goeie weergave hoe het er aan toe ging (als ik de verhalen moet geloven). "De selfie" "de bosjesmannen" en "de vinger" had ik gewoon achterwege gelaten, niet omdat het beest onnodig verstoord is of omdat ik vind dat het niet kan, maar juist voor die beeldvorming, want zelfs met het verhaal erbij vind ik ze niet fraai.

Jaap, "omdat het kan" hoeft mijn inziens gewoon niet gelijk te betekenen dat het ook moet of dat je het ook zou doen. Er wordt door jullie een hele hoop energie gestoken om juist een positief beeld van twitchers uit te dragen, Beun de Haas en Jan de Camouflageman goed voor te lichten en ze aan te spreken in het veld als ze over de streep gaan. Als je vervolgens in het veld van 1 van beide het argument krijgt "zo ging dat laatst bij die woestijngrasmus ook" of "dat doet Freek Vonk ook" dan kan ik ze geen ongelijk geven. Maar of dit dan ook gelijk een goede ontwikkeling is waar we aan mee moeten werken...?

Theovanv

Even los van het beeldvormingsverhaal, om de tamheid en zelfverkozen nabijheid van de vogel te onderstrepen, voor degenen die nog niet overtuigd zijn, het meest typische bij het bezoek vandaag was dat je steeds naar achter moest met je camera omdat het "verdraaide" beest elke keer zo dichtbij je kwam dat je niet eens meer kon scherpstellen.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:41:44 PM
...
Het is lastig tegen te houden met alle sociale media, Hisko. Wat wel te reguleren is, is hoe je met bepaalde klachten omgaat. Hoor en wederhoor lijkt me daarbij een aardig, eerste uitgangspunt.

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:26:26 PM
...
En dan zijn er inderdaad twee mensen die er toch vraagtekens bij zetten en stellen dat het niet handig is. ....

In dit topic hebben veel meer dan twee personen hun bedenkingen geuit. Een van hen werd zelfs grof afgebekt wegens 'irrelevant', 'totaal 'achterhaald', 'niets bijdragend' en 'al tien keer herhaald'.

Er zijn op de bezwarenden alleen maar grofheden, persoonlijke aanvallen en platitudes gekomen, en soms nog op de verkeerde persoon gericht ook.
Daar sta je dan met je pleidooi voor hoor en wederhoor.  Dat werkt voor een bepaald groepje personen kennelijk maar één kant op en de andere kant moet zijn bek houden.
Herman van der Meer

Vincent Hart

#169

Citaat van: HPM op november 16, 2015, 17:07:03 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:41:44 PM
...
Het is lastig tegen te houden met alle sociale media, Hisko. Wat wel te reguleren is, is hoe je met bepaalde klachten omgaat. Hoor en wederhoor lijkt me daarbij een aardig, eerste uitgangspunt.

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:26:26 PM
...
En dan zijn er inderdaad twee mensen die er toch vraagtekens bij zetten en stellen dat het niet handig is. ....

In dit topic hebben veel meer dan twee personen hun bedenkingen geuit. Een van hen werd zelfs grof afgebekt wegens 'irrelevant', 'totaal 'achterhaald', 'niets bijdragend' en 'al tien keer herhaald'.

Er zijn op de bezwarenden alleen maar grofheden, persoonlijke aanvallen en platitudes gekomen, en soms nog op de verkeerde persoon gericht ook.
Daar sta je dan met je pleidooi voor hoor en wederhoor.  Dat werkt voor een bepaald groepje personen kennelijk maar één kant op en de andere kant moet zijn bek houden.
Wat moet het toch heerlijk zijn om een mening niet onderhevig te laten zijn aan zulke triviale zaken als feiten, informatie, twijfel, nuance.
Gewoon een mooi idee in je hoofd ('twitchers zijn schoften en misdragen zich jegens de zonder uitzondering eerzame mensen die daar weloverwogen constructief commentaar op geven') en net zolang blijven beuken op elke nieuwe gebeurtenis tot die weer in die onveranderlijke mal past.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: HPM op november 16, 2015, 17:07:03 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:41:44 PM
...
Het is lastig tegen te houden met alle sociale media, Hisko. Wat wel te reguleren is, is hoe je met bepaalde klachten omgaat. Hoor en wederhoor lijkt me daarbij een aardig, eerste uitgangspunt.

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:26:26 PM
...
En dan zijn er inderdaad twee mensen die er toch vraagtekens bij zetten en stellen dat het niet handig is. ....

In dit topic hebben veel meer dan twee personen hun bedenkingen geuit. Een van hen werd zelfs grof afgebekt wegens 'irrelevant', 'totaal 'achterhaald', 'niets bijdragend' en 'al tien keer herhaald'.

Er zijn op de bezwarenden alleen maar grofheden, persoonlijke aanvallen en platitudes gekomen, en soms nog op de verkeerde persoon gericht ook.
Daar sta je dan met je pleidooi voor hoor en wederhoor.  Dat werkt voor een bepaald groepje personen kennelijk maar één kant op en de andere kant moet zijn bek houden.


Vooralsnog ben ik niet degene die hier zijn bijdrage al een keer verwijderd heeft zien worden, beste Herman. Dus bespaar me je preek.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Ik voel een slotje aankomen, dus nog even snel:


Citaat van: Jan Borst op november 16, 2015, 16:43:42 PMInderdaad een goed voorbeeld om te laten zien waarom de reacties zo langs elkaar heen blijven lopen Vincent. Volgens mij zijn er een aantal mensen die gewoon serieus de vraag stellen of sommige foto's nou zo slim zijn voor de beeldvorming (iig: Inge, Joost Mertens, Hisko en ondergetekende) en die er verder alle vertrouwen in hebben dat jullie of wie dan ook niks geks gedaan hebben daar. En zelf ook voldoende kennis hebben om te snappen dat dit beest soieso weinig overlevingskans heeft. Die willen gewoon rustig een discussie voeren over of het slim is om zulke plaatjes te plaatsen. Kijk die foto's van die schoenen (met het verhaal erbij) vind ik prachtig en een goeie weergave hoe het er aan toe ging (als ik de verhalen moet geloven). "De selfie" "de bosjesmannen" en "de vinger" had ik gewoon achterwege gelaten, niet omdat het beest onnodig verstoord is of omdat ik vind dat het niet kan, maar juist voor die beeldvorming, want zelfs met het verhaal erbij vind ik ze niet fraai.Jaap, "omdat het kan" hoeft mijn inziens gewoon niet gelijk te betekenen dat het ook moet of dat je het ook zou doen. Er wordt door jullie een hele hoop energie gestoken om juist een positief beeld van twitchers uit te dragen, Beun de Haas en Jan de Camouflageman goed voor te lichten en ze aan te spreken in het veld als ze over de streep gaan. Als je vervolgens in het veld van 1 van beide het argument krijgt "zo ging dat laatst bij die woestijngrasmus ook" of "dat doet Freek Vonk ook" dan kan ik ze geen ongelijk geven. Maar of dit dan ook gelijk een goede ontwikkeling is waar we aan mee moeten werken...?



Geen idee. Jullie zijn daarin alvast vrij stellig. Ik denk dat het in de praktijk met dat 'selfie-risico' wel mee zal vallen. Vrijwel geen enkele situatie is te vergelijken met die van de Woestijngrasmus. Je maakt nu eenmaal niet zo makkelijk een selfie met een Noordse Boszanger pal naast je hoofd of met een Grijze Wouw op je schoen. Proberen heeft ook geen zin. Daarom begrijp ik jullie angst wel, maar zie ik ook niet zo goed hoe zich dat in de praktijk zou moeten manifesteren. Het afstand houden zoals genoemd in de gedragsregels gaat feitelijk om de afstand die de vogel ons oplegt in acht te houden, niet de afstand die we ons zelf opleggen. Of niet. En daar zit de crux. Maar goed, als je denkt dat Beun de Haas en Jan de Camoman te dom zijn om dat te snappen en toch gaan proberen een Grijze Wouw tussen hun benen door te laten vliegen en daarvoor de hei op lopen, dan moet ik jullie misschien wel gelijk geven.


Ben in elk geval alvast opgelucht dat ik alleen keurige plaatjes vanuit de derde linie op het internet heb staan...  :angel:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jeroenroelofsen

Interessant stuk van Vincent. Ecologisch irrelevant, dan is de plezierjacht in Nederland dus ook ecologisch irrelevant, er worden immers maar enkele van een groot bestand afgeschoten/gevangen.

Uiteraard is die vergelijking van mij dik aangezet. Ik bedoel te zeggen, het kan helemaal geen kwaad om af en toe in de spiegel te kijken. Dat de vogel in kwestie geen last had van de gedane activiteiten geloof ik gelijk. Echter het signaal wat afgegeven wordt is natuurlijk niet handig. Zo wordt het (zoals eerder al gezegd) heel lastig om beginners de regels uit te leggen, immers die ervaren vogelaars/twitchers doen het ook. Waarom ik dan niet?
Als iets kan wil niet meteen zeggen dat je het ook maar moet doen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Inge van der Wulp

Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2015, 17:16:11 PM
Wat moet het toch heerlijk zijn om een mening niet onderhevig te laten zijn aan zulke triviale zaken als feiten, informatie, twijfel, nuance.
Gewoon een mooi idee in je hoofd ('twitchers zijn schoften en misdragen zich jegens de zonder uitzondering eerzame mensen die daar weloverwogen constructief commentaar op geven') en net zolang blijven beuken op elke nieuwe gebeurtenis tot die weer in die onveranderlijke mal past.

Pardon? Waar heb ik dit aan verdiend? Doe eens even normaal zeg en lees eens even goed wat er geschreven is.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jaap Denee

Citaat van: Inge van der Wulp op november 16, 2015, 17:37:36 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2015, 17:16:11 PM
Wat moet het toch heerlijk zijn om een mening niet onderhevig te laten zijn aan zulke triviale zaken als feiten, informatie, twijfel, nuance.
Gewoon een mooi idee in je hoofd ('twitchers zijn schoften en misdragen zich jegens de zonder uitzondering eerzame mensen die daar weloverwogen constructief commentaar op geven') en net zolang blijven beuken op elke nieuwe gebeurtenis tot die weer in die onveranderlijke mal past.

Pardon? Waar heb ik dit aan verdiend? Doe eens even normaal zeg en lees eens even goed wat er geschreven is.


Is Herman van der Meer jouw pseudoniem, Inge?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Guus Peterse

Ik denk niet dat jij hier de aangesprokene bent Inge. Er zijn hier anderen geweest die een stelling innamen en die stelling vasthielden zonder ook maar enigszins op de tegenargumenten en de naar voren gebrachte feiten in te gaan maar hardnekkig hun stellingname bleven herhalen. Die a.h.w. niet hun mening baseerden op de feiten, maar probeerden de feiten aan te passen aan hun meningen. Dat werkt een constructieve discussie natuurlijk niet in de hand. Ik denk dat Vincent daarop doelt.
En ik bedoel daarmee niet Herman.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Ik bedoelde in dit geval wel Herman.
Citaat waar ik op reageerde opgenomen in mijn post.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Borst

CiteerGeen idee. Jullie zijn daarin alvast vrij stellig.
Nou ja "stellig", we proberen het er in ieder geval op een normale manier over te hebben  B)

De reden dat ik überhaupt reageerde was overigens omdat ik me er nogal over verbaas dat er zo stellig beweerd wordt dat er mensen keer op keer proberen te "trollen" in zulke discussies (ik zeg niet dat het niet zo is). En dat de tenen inmiddels zo lang zijn dat het blijkbaar ook lukt om een deel van de mensen op de kast te krijgen (wat het hele doel van een iemand die probeert te "trollen" is). Hierdoor worden de reacties blijkbaar gelijk zo heftig dat een normale discussie niet meer mogelijk is, en haken er steeds meer mensen af m.i. vooral de mensen die wel gewoon een normale discussie willen voeren. Ik probeerde alleen een trap uit te delen zodat men van die kast kon klimmen en in ieder geval niet keer op keer de verkeerde mensen bij dit gesprek weg lopen. Blijf rustuugh en laat het gewoon niet gebeuren dat de discussie keer op keer "getrold" wordt  B)

HPM

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 17:23:10 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2015, 17:07:03 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:41:44 PM
...
Het is lastig tegen te houden met alle sociale media, Hisko. Wat wel te reguleren is, is hoe je met bepaalde klachten omgaat. Hoor en wederhoor lijkt me daarbij een aardig, eerste uitgangspunt.

Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 15:26:26 PM
...
En dan zijn er inderdaad twee mensen die er toch vraagtekens bij zetten en stellen dat het niet handig is. ....

In dit topic hebben veel meer dan twee personen hun bedenkingen geuit. Een van hen werd zelfs grof afgebekt wegens 'irrelevant', 'totaal 'achterhaald', 'niets bijdragend' en 'al tien keer herhaald'.

Er zijn op de bezwarenden alleen maar grofheden, persoonlijke aanvallen en platitudes gekomen, en soms nog op de verkeerde persoon gericht ook.
Daar sta je dan met je pleidooi voor hoor en wederhoor.  Dat werkt voor een bepaald groepje personen kennelijk maar één kant op en de andere kant moet zijn bek houden.


Vooralsnog ben ik niet degene die hier zijn bijdrage al een keer verwijderd heeft zien worden, beste Herman. Dus bespaar me je preek.

Die reactie past weer uitstekend in het door mij geschetste kader.
Voor de duidelijkheid: het ging in die bijdrage om een paar woorden, vergelijkbaar met jouw 'franse vlag" opmerking. Preek er dus maar op los.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2015, 17:47:51 PM

Ik bedoelde in dit geval wel Herman.
Citaat waar ik op reageerde opgenomen in mijn post.

Het enige wat in je post als citaat staat aangegeven is niet van mij. Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt.
Doe jezelf en de mensheid een plezier en lees eens wat ik in dit topic heb geschreven.
Herman van der Meer