Nieuw-Nederlandse Aster?

Gestart door Mario Renden, november 11, 2015, 22:57:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/110491647
onzeker Nieuw-Nederlandse aster - Aster novi-belgii gezien op 2015-11-08 Den Helder - 't Kuitje
Foto's:




bij voorbaat dank Mario Renden

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Nietspitten

Mario
Het is "zulte" , Aster tripolium
groeten, Gerrit

Rien Ondersteijn

Prima Gerrit :

Mario had dit al gezien .

Wij zien Mario niet zo vaak-maar hij ziet òns wèl hoor!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Nietspitten op november 13, 2015, 19:28:57 PMHet is "zulte" , Aster tripolium

Zulte, dat klinkt toch helemaal niet!

Doe mij maar zeeaster, dat is verreweg de meest logische naam voor een aster die op zilte plekken groeit...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Vind ik ook....!!
ZULT is bij ons in Brabant Hoofdkaas.....
Groene groe[n]tjes.Rien.

nick w

maar zulte is zoutminnend (tegenwoordig zeg je zilt) en dat klopt dan weer wel...

groet,
Nick W

Rob Koelman

Citaat van: nick w op november 14, 2015, 15:22:00 PMmaar zulte is zoutminnend (tegenwoordig zeg je zilt) en dat klopt dan weer wel...

Dan zou het dus zilte aster moeten zijn. Qua naamgeving nog altijd ver verwijderd van zeeaster.

Zulte is een naam die geen enkele aanwijzing geeft over welke groep/genus het nu gaat. Kan - voor niet ingewijden - willekeurig welke plant dan ook zijn, of een dier, of zelfs een streekgerecht...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 15:37:27 PM
...
Zulte is een naam die geen enkele aanwijzing geeft over welke groep/genus het nu gaat. Kan - voor niet ingewijden - willekeurig welke plant dan ook zijn, of een dier, of zelfs een streekgerecht...

Nee, dan namen als Paardenbloem, Boterbloem en Klaproos.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 15:37:27 PMZulte is een naam die geen enkele aanwijzing geeft over welke groep/genus het nu gaat. Kan - voor niet ingewijden - willekeurig welke plant dan ook zijn, of een dier, of zelfs een streekgerecht...

Citaat van: HPM op november 14, 2015, 16:27:23 PMNee, dan namen als Paardenbloem, Boterbloem en Klaproos.

Daarvan is tenminste duidelijk dat het om planten gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

nick w

het beestje - bloemetje in dit geval - heeft gelukkig twee namen dus je mag nog kiezen welke je gebruikt  ;)

groet,
Nick W

Rob Koelman

Citaat van: nick w op november 14, 2015, 18:13:57 PMhet beestje - bloemetje in dit geval - heeft gelukkig twee namen dus je mag nog kiezen welke je gebruikt  ;)

Bij deze dan een oproep om de naam zulte te boycotten en alleen nog maar zeeaster te gebruiken!  :police:
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

#13
Citaat van: HPM op november 14, 2015, 19:08:52 PMhttp://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zulte

Het gaat bij de meeste talen - waaronder het Nederlands - om levende talen. Het praktisch gebruik van woorden - en niet de 'regeltjes' - bepalen uiteindelijk wat als een 'correcte' schrijfwijze wordt beschouwd...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 19:16:10 PM
Citaat van: HPM op november 14, 2015, 19:08:52 PMhttp://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zulte

Het gaat bij de meeste talen - waaronder het Nederlands - om levende talen. Het praktisch gebruik van woorden - en niet de 'regeltjes' - bepalen uiteindelijk wat als een 'correcte' schrijfwijze wordt beschouwd...

Zulte is een levende naam, wat jij daar ook van vindt.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op november 14, 2015, 19:08:52 PMhttp://www.etymologiebank.nl/trefwoord/zulte

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 19:16:10 PMHet gaat bij de meeste talen - waaronder het Nederlands - om levende talen. Het praktisch gebruik van woorden - en niet de 'regeltjes' - bepalen uiteindelijk wat als een 'correcte' schrijfwijze wordt beschouwd...

Citaat van: HPM op november 14, 2015, 19:45:06 PMZulte is een levende naam, wat jij daar ook van vindt.

Precies, en daarom roep ik op om in het vervolg voor Aster tripolium alleen nog maar de Nederlandse naam zeeaster te gebruiken!...

Overigens is de huidige formele Nederlandse naamgeving van planten niet per definitie bepaald aan de hand van het aantal gebruikers. Er is dus discussie mogelijk over de 'geldigheid ' van sommige namen...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ben ik nou toch mooi te weten gekomen,dat het Brabantse "zult"afkomstig is van 'Zilt"!!!!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wim van wijngaarden

Zulte!


Niet zozeer omdat Zulte de oude Walcherse volksnaam van deze soort is, maar vooral vanwge het mooie middelnederlandse woord voor zout: zult, dat zo nog doorleeft.
Het vleesgerecht zult is gepekeld vlees, en je hebt ook nog een heel smakelijk Vlaams biertje dat Zulte heet.


Een smeuig verhaal rond Zeeaster kan ik niet bedenken.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

WimV

Zeeaster klinkt saai. Klinkt als 13 in het dozijn. Klinkt als netjes meelopen met de meute. Klinkt als vooral niet je kop boven het maaiveld steken.
Bij Zulte denk ik meteen aan een ruwe zeebonk waar de zanderige wind door de baard giert, die daarbij alle gevaren trotseert. Hier staat tenminste iets...
M.a.w. ook helemaal eens met Zeeuwse Wim.

Groetjes,
Wim

nick w


Margreet Kwh

Voel ik hier een opiniepeiling aankomen?  :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Rense Haveman

Zulte!

Al dat analytische en on-mythische..... Zee-aster.... Kan ook een koraal of een zee-annemoon zijn.... Zulte is het!
Groet! Rense

havikskruiden!

Frans Langelaan

Ik ben niet zeeuws, maar kies wel voor Zulte.
Groet,
Frans.