Hoofdmenu

Welke boom is dit?

Gestart door auk, november 07, 2015, 12:17:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

auk

Welke boom is dit?

Bvd. Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

auk

Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

Bert van Rijsewijk

Een boswilg is het volgens mij niet.
Wat dan wel? Iets van beuk?
Bert.

dirder

Ik meen toch typische wilgenknoppen te zien. Morgen eens aandachtig naar Beuk kijken (want ben nu zelf helemaal niet zeker meer).
Groeten, Dirk Derdeyn.

ges

groeten,
Frank van Gessele

M.V.S

Dan zal ik ook een duit in het zakje doen en gewone vogelkers opperen.
Groetjes, Marc

Sipke Gonggrijp


RutgerB

Zal ik het op 2-2-1 brengen en meegaan met Sporkehout. Nervatuur heeft daar toch veel van weg. Bij Gewone vogelkers zijn volgens mij de nerven aan de top van het blad meer van elkaar verwijderd en niet meer tegenoverstaand.

M.V.S

Maar sporkehout heeft niet zulke dikke en spitse knoppen
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Ik vind bladvorm en -nervatuur erg sporkehoutiaans.... Maar ik vind Dirk zijn optie - boswilg - ook eigenlijk geen gekke. Ik weet het niet, te veel tegenlicht, zodat je weinig van de textuur van het blad ziet....
Groet! Rense

havikskruiden!

René Bult

Ik denk ook aan sporkehout gezien de nervatuur, bladvorm en takkenstructuur (erg iel). Gewone vogelkers heeft fijn gezaagd blad en is meestal topspitsig. Hoewel sommige knoppen boswilgachtig aandoen, zie ik nergens nog iets van een viltige onderzijde (ook niet bij de nog groene bladeren), wat ik wel zou verwachten.
Sporkehout heeft vaak ook wel relatief grote viltachtige eindknoppen.


met vriendelijke groet,
René

M.V.S

Misschien is het wel helemaal geen inheemse boom. Er staat geen vindplaatsinformatie bij
Groetjes, Marc

dirder

#13
Volgens mij valt Sporkehout af  -knoppen komen niet overeen- (en kan Sporkehout in die mate aangetast zijn door fungi?). Beuk valt alleszins af (dan zou je de karakteristiek lange knoppen ergens moeten zien en er klopt vanalles en nog wat niet in de structuur). Knoppen passen volgens mij niet bij een Prunus (veel te groot en te dik), dus ik geloof nog steeds in Boswilg. Ik probeer van elk van de genoemde soorten deze week nog een gelijkaardige foto als in het topicbegin te maken (proberen, wel te verstaan).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Lijkt mij wel handig als de waarnemer (Albert) een paar detailfoto's maakt. Dan is vermoedelijk gelijk duidelijk om welk houtig gewas het nu echt gaat...   B)
Met vriendelijke groet, Rob

auk

Ik ben op dit moment in buitendienst t/m volgende week woensdag. Ik heb nog paar foto's gemaakt, maar weet niet of die beter zijn. De boom staat aan rand  Buurserzand.

Ik was benieuwd naar de boomsoort omdat ik een paddestoel wilde determineren die er onder stond :-). Ik kom daar regelmatig in de buurt 'n zal dan betere foto's maken. Allen bedankt voor jullie reacties.

gr. Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

Datura

Ik denk net als Dirk ook aan Boswilg, ik mis voor Sporkehout met name het eindspitsje van het blad bij te veel bladeren.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides