Hoofdmenu

onbekend

Gestart door knabenkraut, november 01, 2005, 23:09:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze vond ik onder eiken en beuken. De hoed had een doorsnee van 11 cm.
Ik ben benieuwd of hier nog iets uitkomt ;)  
groetjes,
Dini

knabenkraut

foto 2
groetjes,
Dini

Elachista

Een Trichloma zou ik zeggen..de rest bewaar ik voor een ander
Groet,
Tymo

feel4nature

gewone nevelzwam zou ik zeggen...
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

Ik zou ook clitocybe nebularis zeggen, ama rik zou graag een vergroting willen zien. Wa zit daar op de steel? Daar ben ik nieuwsgierig naar.

knabenkraut

een blaadje :D ?
groetjes,
Dini

fungi_nl

haha, humor, inderdaad een blaadje. Fopnevelzwam???
Stond deze fungi alleen of in een groep, wellicht heksenkring achtig iets? (hoeft nooit helemaal rond, maar 1 derde of een half is ook mogelijk.

knabenkraut

Op 5 m afstand stond er nog 1. ik dacht ook aan een nevezwam, maar de omgekrude rand van de hoed bracht me aan het twijfelen.
groetjes,
Dini

fungi_nl

Hmmm, nevelzwam valt denk ik af. Ik zou zelfs clitocybe gibba willen gaan noemen, maar die groeit naar mijn weten niet echt solitair, maar in groepen.

Wie heeft nog meer suggestie's??
Ik ben er doorheen. Helaas :wacko:

Corryabbink

Knotsvoettrechterzwam als je dat nepgeval op de steel weglaat.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Leuke suggestie, heb ik ook aan zitten denken, maar ik vind de voet niet knotserig genoeg. Die hebben toch net een iets andere vorm. Maar ja, moeder natuur doet rare dingen zeggen ze wel eens. :)

Corryabbink

Daar ben ik er een van  :lol: om met jouw woorden te spreken een echt  s.l. geval.  :o

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Mischien toch geen s.l. geval. Ik geloof dat je gelijk hebt met de knotsvoet, Corry :D .

Ik heb nog een foto waar de steel op staat in de grond. De steel brak namelijk af.
De hoed is wel erg groot voor een knots geloof ik, maar moedernatuur doet inderdaad wel eens vreemd.

Bedankt allebei.
groetjes,
Dini

han.endt

Als ik zo naar de eerste foto en de steel kijk, zou het geen oude melanoleuca, veldridderzwam kunnen zijn?

Gr.
Han.

Corryabbink

Volgens mij lopen daarvoor de plaatjes teveel af maar alles is mogelijk.

Dini kun je je nog herinneren of de steel hol was ?  Een van de kenmerken voor Nevelzwam evenals het afbreken, grote hoed en witte uitslag aan de voet.

Corry.  :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

#15
Bij het afbreekpunt was hij niet hol, wel wit en hard. Hoe hij halverwege de steel was weet ik niet.
groetjes,
Dini

han.endt

CiteerVolgens mij lopen daarvoor de plaatjes teveel af maar alles is mogelijk.
Bij het ouder worden lijken bij heel veel soorten paddestoelen de plaatjes af te lopen.

Gr.
Han.

Corryabbink

Han ik weet het ook niet het waren maar suggesties.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

CiteerHan ik weet het ook niet het waren maar suggesties.

Corry.
Weet ik, was ook absoluut niet als kritiek bedoeld.  ^_^

Gr.
Han.

Corryabbink

Snap ik.

Ik stop ermee. Het kan ook geen nevelzwam zijn daar bij nevelzwammen de rand naar beneden gekruld is ook bij droogte. Misschien heeft Han wel goed gegokt.

Sterkte Dini dit is dus een anonymus s.l.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Het heeft in ieder geval niet aan jou gelegen :D bedankt voor alle moeite die je er in gestoken hebt en natuurlijk de anderen ook bedankt.
en ik kan weer afsluiten met: ik was er al wel bang voor :D
groetjes,
Dini