Hoofdmenu

larve?

Gestart door spanners, augustus 28, 2007, 10:13:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

spanners

Is dit ergens een larve van?
Zat op brandnetel.

Alvast mijn dank
Theo

jan cuppen

Harmonia axyridis.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Stippen

Goed gezien Jan  ;)
Hoe komt het eigenlijk dat we nooit waarnemingen van jou zien?!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerGoed gezien Jan  ;)
Hoe komt het eigenlijk dat we nooit waarnemingen van jou zien?!
Misschien omdat Jan het zelf weet en hier niet hoeft te vragen ?  :gap:

En als het om het invoeren van waarnemingen gaat ... pssssst Kees, maak hem nou niet wakker, ik heb veeeeel liever dattie in zijn spaarzame tijd hier helpt  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanners

heren mijn hartelijke dank :wacko:  ;)  

Stippen

#5
Citeer
CiteerGoed gezien Jan  ;)
Hoe komt het eigenlijk dat we nooit waarnemingen van jou zien?!
Misschien omdat Jan het zelf weet en hier niet hoeft te vragen ?  :gap:

En als het om het invoeren van waarnemingen gaat ... pssssst Kees, maak hem nou niet wakker, ik heb veeeeel liever dattie in zijn spaarzame tijd hier helpt  :whistle:
Ik vind het juist zonde van zijn tijd! Er zijn genoeg mensen op dit forum die die paar soorten lieveheersbeestjes foutloos kunnen benoemen. Maar iemand met zijn opleiding en ervaring zou zulke mooie dingen kunnen doen!
Ik heb het al eens met hem gehad over die prachtige voorlopige atlas die de Belgen hebben. Waar wij per provincie nog niet precies weten wat er zit, weten onze zuiderburen het per kilometerhok! Altijd gedacht dat dat een prachtig project voor de 'lieveheersbeestjes coordinator' van Nederland zou zijn. Ik ben tenminste behoorlijk jaloers op wat ze daar doen. En Jan, met zijn kennis en zijn contacten met het NEV, EIS en de jeugdbonden....
En ik heb ook een poos gedacht dat er een nieuwe kevergids aan kwam?
En dan de andere kant van het verhaal, zou waarneming.nl er niet enorm mee opschieten als de waarnemingen van Jan deel van het bestand zouden worden?
Is het immers niet de opzet van waarneming.nl om alle waarnemingen centraal en voor iedereen beschikbaar te maken?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ja, Jan, kom op :-)

Arp

Ach Kees, je hebt natuurlijk groot gelijk dat het prachtig zou zijn als zulke dingen hier ook goed van de grond zouden komen, maar ik ben toch geneigd iets meer vanuit het belang van de Expert te denken. Wat schieten de Jansens en Theodoorens van deze wereld ermee op veel tijd te besteden om hun waarnemingen aan ons beschikbaar te stellen? En wat schieten wij daarmee op? Of liever gezegd wat doen "wij" daar allemaal voor nuttigs mee, behalve dat het leuk is om ook over zo volledig mogelijke gegevens te beschikken.

Als zij wat tijd besteden om onze waarnemingen "correct" te krijgen kunnen die tenminste een nuttige (en voorlopig toch nog erg kleine?) aanvulling zijn op het werk en de waarnemingen van de experts zelf en is dat toch mooi meegenomen? Helpt uiteindelijk dan toch "de wetenschap" verder.

Tuurlijk vinden wij het leuk om hun resultaten ook in te kunnen kijken. Idealiter zou het dus twee kanten op werken, zou iedereen met dezelfde datastructuren werken, of zouden er allerlei converters zijn die probleem en foutloos verschillende formaten heen en weer converteren, dubbele en dubieuze uitsluiten etc etc. Dan zouden onze helden met één druk op de knop en vijf minuten tijdsverlies 1000 of 10.000 waarnemingen hier toe kunnen voegen - dan vind ik dat uiteraard ook 5 goed gebruikte minuten, maar 5 minuten voor één waarneming van Jan zou ik dus weer zonde vinden van zijn tijd - zelf heeft hij die al en voor ons voegt het maar weinig toe en 1000 of meer keer 5 minuten ... zijn er teveel voor mijn bolletje om te bevatten ;)

Overigens zijn er idd bij de LHBtjes met o.a. jou en Gera wel anderen die er perfect in thuis zijn, maar bij heel veel andere kevers/dieren heb ik toch nog steeds het idee dat er wel heel veel van mensen als Jan, Theodoor, Berend etc moet komen - vooral die laatste paar procent zekerheid (of juist uitsluiting van zekerheid) waar het vaak toch op vast zit. Zelfs als anderen al hebben geroepen "ik denk dat het Abcd xyz is" is een kort "Yep" van de echte experts toch altijd wel prettig om erbij te hebben. Dat doet niets af aan het nut van de antwoorden van anderen, die zijn vaak genoeg raak, maar ik zie de experts toch ook regelmatig vragen "en waarom A. pqr niet?" - die laatste paar procent dus.

Maar goed, kunnen jij en ik leuk een boom over opzetten - is wellicht ook wel een keer verhelderend, maar puntje bij paaltje mogen ze gelukkig fijn zelf beslissen wat ze nuttig vinden en vooral waar ze plezier in hebben :lol:

Nou ja, ook maar mijn 2ct hoor ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#8
CiteerOverigens zijn er idd bij de LHBtjes met o.a. jou en Gera ...[]
En Han, Hans, Arp,Lo,Jeroen,Floppy,Johan,Gerard,Gea.. en wie ik allemaal nog vergeet
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#9
CiteerEn Han, Hans, Arp,Lo,Jeroen,Floppy,Johan,Gerard,Gea.. en wie ik allemaal nog vergeet
Ik wilde zeker niemand te kort doen, maar had me even beperkt tot (ex)LHB-admins - voor zover ik die goed in beeld heb dan ;)

Dat ik daartussen sta (terecht of onterecht) is overigens voor 90% te danken aan jouw fantastische site (!) Voor bijvoorbeeld loopkevers, snuittorren (om maar wat te noemen) of van mijn part sub-groepen daarvan, ken ik dergelijke complete infosites niet en wordt het navenant moeilijker (danwel duurder) om je erop in te werken. Misschien vergis ik me erg, maar ik zou haast denken dat er in die zin een correlatie bestaat met "behoefte aan experts".

Maar, goed ik ontbeer dan ook ten ene male het kennisniveau om echt goed in te kunnen schatten hoe goed al die anderen thuis zijn in (bijvoorbeeld) alle kevertjes en of er inderdaad voor alle kevers, of wantsen of libellen of vlinders of wat dan ook hier al genoeg kennis aanwezig is om het zonder de cracks te kunnen stellen. Puur gevoelsmatig zou ik ze dus alleen liever (nog) niet missen. Dat was eigenlijk m'n hele punt -_-

Dat jij/anderen dat anders zien is dus ook wel goed om eens te lezen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#10
Citeer
Maar, goed ik ontbeer dan ook ten ene male het kennisniveau om echt goed in te kunnen schatten hoe goed al die anderen thuis zijn in (bijvoorbeeld) alle kevertjes en of er inderdaad voor alle kevers, of wantsen of libellen of vlinders of wat dan ook hier al genoeg kennis aanwezig is om het zonder de cracks te kunnen stellen. Puur gevoelsmatig zou ik ze dus alleen liever (nog) niet missen. Dat was eigenlijk m'n hele punt -_-

Dat jij/anderen dat anders zien is dus ook wel goed om eens te lezen ;)
Ho! Ik heb natuurlijk nooit gezegd of gesuggereerd dat we het zonder experts moeten doen, ik hoop dat Jan nog heel lang zijn wijsheid over bv waterkevers met ons wil delen!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#11
CiteerHo! Ik heb natuurlijk nooit gezegd of gesuggereerd dat we het zonder experts moeten doen, ik hoop dat Jan nog heel lang zijn wijsheid over bv waterkevers met ons wil delen!
Ah, okay Kees - dan heb ik je denk ik wat te algemeen opgevat ;)  Nee, die paar minuten die hij telkens met een LHB-tje kwijt is ... maar goed, zoals met die gekke zwarte van mij laatst ben ik dan toch wel weer blij dat hij de LHB-tjes ook leest en z'n mening geeft  :D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)