10 beste niet-aanvaarde vogelsoorten.

Gestart door gerdwichers8, oktober 17, 2015, 16:43:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

 O0 'k Zou best wel eens willen weten wat jullie volgens eigen overtuiging zien. En dan die soorten waarom je geëjecteerd zou worden als je het lef hebt ze aan te houden.

laatvlieger

Gert, ik neem aan dat je "the one that got away" ervaringen wilt horen?

Ik heb ooit, als ik denk iets van 17 jarige, een Naumann's lijster in Olst (overijssel) tussen de koperwieken gehad. Tussen de koperwieken zat een lijster met diamantvormige vlekken op borst en flanken. De vogel viel op tussen de koperwieken die er om heen zaten. In die tijd had ik nog geen goede camera of een mobieltje. Ik heb nog contact gezocht met een vogelaar uit Deventer die niet kon komen kijken die dag. Ik ben nog terug gegaan met een camera maar heb de vogel in kwestie nooit meer terug gezien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Hoe wel hij niet echt in dit rijtje thuishoort vanwege te weinig kans om als een echte dwaalgast in aanmerking te komen: de Diksnavelleeuwerik die ik ooit (rond 1989 ofzo) eens bij Amersfoort zag heeft me jaren heeft me jaren bezig gehouden omdat ik eigenlijk geen idee had wat het nou was dat ik had gezien. Pas toen ik de destijds net nieuw uitgekomen Lars Jonsson eens door zat te bladeren kon ik er een naam op plakken....
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankneijts

Wat bedoel je precies Gerd? Wèl bij de CDNA ingediend (gewogen) maar niet aanvaard (te licht bevonden)? En moet dit dan eventueel een ander platform (dan de CDNA) worden waar we dergelijke gevallen opnieuw gaan 'behandelen' ...  8) ?
Of bedoel je waarnemingen conform de uitleg die inmiddels Michel en Wouter eraan hebben gegeven: (zeer) zeldzame gevallen die om wat voor reden dan ook al bij voorbaat kansloos waren/zijn om in te dienen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

"Geteld; gewogen; te licht bevonden"?


Heb je het helemaal in orde Frank; deze zegswijze refereert aan een Gods oordeel over een tiranniek en wreed wereldrijk!?


Gaat het niet wat àl te ver om 'een' menselijk orgaan zodanig gezag toe te kennen over de persoonlijke overtuiging inzake vogelwaarneming?

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 17, 2015, 21:24:47 PM
"Geteld; gewogen; te licht bevonden"?


Heb je het helemaal in orde Frank; deze zegswijze refereert aan een Gods oordeel over een tiranniek en wreed wereldrijk!?


Gaat het niet wat àl te ver om 'een' menselijk orgaan zodanig gezag toe te kennen over de persoonlijke overtuiging inzake vogelwaarneming?

Gerd, mijn bange vermoedens over welke richting dit topic volgens jou heen moet gaan, komen helaas uit .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Als we in het dagelijks taalgebruik alle prachtige zegswijzen uit de Statenbijbel moeten vermijden omwille van de daarin gehanteerde betekenis wordt het wel op eieren lopen - of mag die ook niet?
Overigens vraag ik me af hoeveel vogelaars dermate veel gevallen niet aanvaard hebben gekregen door de CDNA dat ze er een top 10 uit kunnen samenstellen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Vincent Hart op oktober 18, 2015, 00:29:56 AM
...wordt het wel op eieren lopen - of mag die ook niet?

Alleen als er geen verstoring optreedt!  ;D
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 17, 2015, 23:36:44 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 17, 2015, 21:24:47 PM
"Geteld; gewogen; te licht bevonden"?

Heb je het helemaal in orde Frank; deze zegswijze refereert aan een Gods oordeel over een tiranniek en wreed wereldrijk!?

Gaat het niet wat àl te ver om 'een' menselijk orgaan zodanig gezag toe te kennen over de persoonlijke overtuiging inzake vogelwaarneming?

Gerd, mijn bange vermoedens over welke richting dit topic volgens jou heen moet gaan, komen helaas uit .. 8)

De richting die de goddelijke onderbuik aanwijst?
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: Vincent Hart op oktober 18, 2015, 00:29:56 AM
Overigens vraag ik me af hoeveel vogelaars dermate veel gevallen niet aanvaard hebben gekregen door de CDNA dat ze er een top 10 uit kunnen samenstellen...
Ik denk dat Gerd idd "the ones that got away" bedoelt van eenieder individueel, en dat je daaruit een toptien kan samenstellen.
Als het idd om een top tien per persoon gaat kan ik gelukkig nog wel een paar websites bedenken waar flink wat materiaal op staat  ;D
Steven Wytema


Johan Helmus

Die beste man heeft een ware gave om de extreme zeldzaamheden er tussenuit te pikken. Vaak zelfs meerdere op één dag! B)
Groeten, Johan Helmus


frankneijts

#12
Als Gerd zo weinig fiducie heeft in zoiets als een beoordelingscommissie zal hij met "niet aanvaard" waarschijnlijk de waarnemer zelf bedoelen (?). Het wordt dan natuurlijk wel een wat vreemd psychologisch spelletje om hier waarnemingen te noemen waar je eigenlijk zelf niet in gelooft... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


jeroenroelofsen

Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 18, 2015, 22:05:38 PM
Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?

Ik neem aan zoals #1 en #2 ?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankmeer

Frank van der Meer

frankneijts

#17
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 19, 2015, 14:24:28 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 18, 2015, 22:05:38 PM
Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?

Ik neem aan zoals #1 en #2 ?


Volgens mij betekent "niet aanvaard" dat iets of iemand er een oordeel over heeft uitgesproken. In het geval van ons NL vogelaars houdt dat meestal in dat een waarneming is ingediend bij de CDNA maar dat die commissie het geval niet aanvaardbaar vond om toe te laten tot de Nederlandse lijst. Zie bijv. bijlage: (overigens ook niet aanvaard door de Belgische zeldzaamhedencommissie (BAHC))

Natuurlijk kun je er ook een andere draai aan geven maar dan zou je de titel van het topic moeten wijzigen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henri van Dodeweerd

Citaat van: frankneijts op oktober 19, 2015, 16:50:35 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 19, 2015, 14:24:28 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 18, 2015, 22:05:38 PM
Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?

Ik neem aan zoals #1 en #2 ?


Volgens mij betekent "niet aanvaard" dat iets of iemand er een oordeel over heeft uitgesproken. In het geval van ons vogelaars houdt dat meestal in dat een waarneming is ingediend bij de CDNA maar dat die commissie het geval niet aanvaardbaar vond om toe te laten tot de Nederlandse lijst. Zie bijv. [size=78%]http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17672.msg442722#msg442722 post 193.., overigens ook niet aanvaard door de Belgische zeldzaamhedencommissie (BAHC).[/size]
[/size]
[/size][size=78%]Natuurlijk kun je er ook een andere draai aan geven maar dan zou je de titel van het topic moeten wijzigen.[/size]

Dat betekend niet aanvaard inderdaad. Maar met wat goede wil weten we wat Gerd bedoeld, toch?

Misschien wel handig om de titel wat aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op oktober 19, 2015, 16:50:35 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 19, 2015, 14:24:28 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 18, 2015, 22:05:38 PM
Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?

Ik neem aan zoals #1 en #2 ?


Volgens mij betekent "niet aanvaard" dat iets of iemand er een oordeel over heeft uitgesproken. In het geval van ons NL vogelaars houdt dat meestal in dat een waarneming is ingediend bij de CDNA maar dat die commissie het geval niet aanvaardbaar vond om toe te laten tot de Nederlandse lijst. Zie bijv. bijlage: (overigens ook niet aanvaard door de Belgische zeldzaamhedencommissie (BAHC))

Natuurlijk kun je er ook een andere draai aan geven maar dan zou je de titel van het topic moeten wijzigen.
Haha mooi!

Overigens is er toch niks mis mee om oordeel van cdna met argumenten aan te vechten? Dus als Gerd dat zou bedoelen dan kan daar toch ook best een topic voor komen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op oktober 19, 2015, 18:56:50 PM

Overigens is er toch niks mis mee om oordeel van cdna met argumenten aan te vechten? Dus als Gerd dat zou bedoelen dan kan daar toch ook best een topic voor komen?

Als hij argumenten heeft die niet in het oordeel zijn betrokken kan hij er beter mee naar de CDNA gaan.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 19, 2015, 18:56:50 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 19, 2015, 16:50:35 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op oktober 19, 2015, 14:24:28 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 18, 2015, 22:05:38 PM
Dat kan toch alleen als we weten wat je nu precies verwacht?

Ik neem aan zoals #1 en #2 ?


Volgens mij betekent "niet aanvaard" dat iets of iemand er een oordeel over heeft uitgesproken. In het geval van ons NL vogelaars houdt dat meestal in dat een waarneming is ingediend bij de CDNA maar dat die commissie het geval niet aanvaardbaar vond om toe te laten tot de Nederlandse lijst. Zie bijv. bijlage: (overigens ook niet aanvaard door de Belgische zeldzaamhedencommissie (BAHC))

Natuurlijk kun je er ook een andere draai aan geven maar dan zou je de titel van het topic moeten wijzigen.
Haha mooi!

Overigens is er toch niks mis mee om oordeel van cdna met argumenten aan te vechten? Dus als Gerd dat zou bedoelen dan kan daar toch ook best een topic voor komen?

Lees nou eerst s goed Wouter: het gaat (tot dusverre) nergens in deze woordenwisseling over of je het nu wel of niet eens moet/mag/durft te zijn met het/een CDNA-oordeel. En natuurlijk mag Gerd daar een topic voor openen. Maar gezien zijn reactie op mijn vraag wat-ie nu precies bedoelde met dit topic, gaf hij dermate àf op de CDNA dat ik me niet kan voorstellen dat-ie met "niet aanvaard" de CDNA voor ogen had ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

 ctrl F CDNA en 'k zie jullie een vlaggetjes dag organiseren ;D .


nog nooit zo'n zot idool meegemaakt.

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Buckens

Nee, hoor. Die arend is behandeld door het BAHC. (vanaf 2015 gebeurt de beoordeling door het BRBC)
Waarom is de vogel niet aanvaard?

frankneijts

#26
Citaat van: Johan Buckens op oktober 23, 2015, 20:26:08 PM
Nee, hoor. Die arend is behandeld door het BAHC. (vanaf 2015 gebeurt de beoordeling door het BRBC)
Waarom is de vogel niet aanvaard?

Om helemaal correct te zijn had ik moeten schrijven: "beoordeeld door de Belgische zeldzaamhedencommissie, nu BRBC geheten maar ten tijde van de behandeling van deze waarneming BAHC."..

Ik weet de details van de BAHC-afwijzing niet meer precies (hoewel Carlo me die wel heeft verteld) behalve dat men o.a. de datum (9 april) te vroeg vond (wat btw onzin is ..).
De CDNA heeft m afgewezen omdat er op basis van de beschrijving (geen foto's) andere aquila-arenden niet konden worden uitgesloten. Best wel begrijpelijk omdat we in NL de vogel van slechts heel ver (méér dan 600 m.) zagen. Carlo (en nog 1 waarnemer) echter zag(en) hem van veel dichterbij en had dus ook een gedetailleerdere beschrijving.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: Johan Buckens op oktober 23, 2015, 20:26:08 PM
Nee, hoor. Die arend is behandeld door het BAHC. (vanaf 2015 gebeurt de beoordeling door het BRBC)
Waarom is de vogel niet aanvaard?

In principe heb je natuurlijk gelijk, Johan, ik dacht enkel dat Frank nog geen weet had van de naamsverandering, want daar komt het in principe toch op neer uiteindelijk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Johan Buckens

Citaat van: frankneijts op oktober 23, 2015, 20:45:59 PM
Citaat van: Johan Buckens op oktober 23, 2015, 20:26:08 PM
Nee, hoor. Die arend is behandeld door het BAHC. (vanaf 2015 gebeurt de beoordeling door het BRBC)
Waarom is de vogel niet aanvaard?

Om helemaal correct te zijn had ik moeten schrijven: "beoordeeld door de Belgische zeldzaamhedencommissie, nu BRBC geheten maar ten tijde van de behandeling van deze waarneming BAHC."..

Ik weet de details van de BAHC-afwijzing niet meer precies (hoewel Carlo me die wel heeft verteld) behalve dat men o.a. de datum (9 april) te vroeg vond (wat btw onzin is ..).
De CDNA heeft m afgewezen omdat er op basis van de beschrijving (geen foto's) andere aquila-arenden niet konden worden uitgesloten. Best wel begrijpelijk omdat we in NL de vogel van slechts heel ver (méér dan 600 m.) zagen. Carlo (en nog 1 waarnemer) echter zag(en) hem van veel dichterbij en had dus ook een gedetailleerdere beschrijving.

Ik vond de vogel op de foto er anders wel goed uitzien, maar dat is dus niet de desbetreffende vogel  ;)

frankneijts

Citaat van: Johan Buckens op oktober 24, 2015, 19:06:15 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 23, 2015, 20:45:59 PM
Citaat van: Johan Buckens op oktober 23, 2015, 20:26:08 PM
Nee, hoor. Die arend is behandeld door het BAHC. (vanaf 2015 gebeurt de beoordeling door het BRBC)
Waarom is de vogel niet aanvaard?

Om helemaal correct te zijn had ik moeten schrijven: "beoordeeld door de Belgische zeldzaamhedencommissie, nu BRBC geheten maar ten tijde van de behandeling van deze waarneming BAHC."..

Ik weet de details van de BAHC-afwijzing niet meer precies (hoewel Carlo me die wel heeft verteld) behalve dat men o.a. de datum (9 april) te vroeg vond (wat btw onzin is ..).
De CDNA heeft m afgewezen omdat er op basis van de beschrijving (geen foto's) andere aquila-arenden niet konden worden uitgesloten. Best wel begrijpelijk omdat we in NL de vogel van slechts heel ver (méér dan 600 m.) zagen. Carlo (en nog 1 waarnemer) echter zag(en) hem van veel dichterbij en had dus ook een gedetailleerdere beschrijving.

Ik vond de vogel op de foto er anders wel goed uitzien, maar dat is dus niet de desbetreffende vogel  ;)

Dat was een grapje Johan ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'