Hoofdmenu

Grote blauwe kever

Gestart door mia_v_g, oktober 14, 2015, 14:09:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

mia_v_g

Hallo, Deze kever heb ik in september gefotografeerd aan een bosrand. Welke kever is dit?
Vriendelijke groet, Mia

A. Vermaat

Volgens mij Carabus problematicus. Maar er zijn gelijkende soorten. Die ribbels op de dekschilden moet je op letten


Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

mia_v_g

Hallo Arend, Ik ben gaan zoeken op
Carabus problematicus-Korrelschalebijter. Ik denk dat u gelijk heeft.
Dank u wel!

Douwe van der Ploeg

Graag altijd locatie van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als kever onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.
Douwe van der Ploeg

lo.troisfontaine

Hoi,


Carabus violaceus is de derde.....


groeten,


Lo

mia_v_g

#5
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 14, 2015, 17:46:19 PM
Graag altijd locatie van de waarneming geven. In Limburg zijn andere soorten te verwachten dan op Vlieland, en in Canada ook weer andere dan in Vietnam. Het is handig om de waarneming eerst in te voeren (als kever onbekend) en dan de knop "Determineren via het forum" te gebruiken, zo komt de benodigde info gelijk mee, worden de foto's minder gecomprimeerd (en zijn dus meer details zichtbaar), staan de foto's slechts één keer op de server (scheelt ruimte en dus geld) en is de waarneming ook gelijk ingevoerd, waardoor een admin het bijv. eventueel direct kan goedkeuren. Ook zijn er validators die meer op de site kijken dan op het forum, en kan je op die manier dus ook van die kenners sneller een reactie verwachten.

Dank voor de tip. Ik heb de waarneming in "kever-onbekend" veranderd want hij lijkt ook veel op Carabus violaceus wat Lo.troisfontaine aan geeft.
Op mijn waarneming is de locatie in Limburg aangegeven.

mia_v_g

Citaat van: lo.troisfontaine op oktober 14, 2015, 20:45:50 PM
Hoi,


Carabus violaceus is de derde.....


groeten,


Lo

Dank voor u reactie. Ik ben gaan zoeken en ook daar lijkt de kever veel op. Op mijn waarneming heb ik ook een tweede foto staan.

mia_v_g

Kan ik de kever dan onder de naam: Carabus violaceus invoeren of toch maar beter als "onbekend" laten staan?

KoenVerhoogt

Op basis van deze foto zou ik er Carabus spec. Van maken
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

mia_v_g

en deze foto?

A. Vermaat

de ribbels van C violaceus  zijn toch fijner en ik zie toch van die verdikkingen in zo'n ribbel. Dan moet het toch problematicus zijn? Anders stel ik voor Carabus spec met in de toelichting: "waarschijnlijk Problematicus".


Ps Lo wat is de derde soort?
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

lo.troisfontaine

Hoi,


Carabus intricatus is ook een paars beestje, die zal wel afvallen. Dit was ook een mogelijkheid.
Voor mij zou dit ook een C. problematicus zijn, maar af en toe komt dan de admin en blijkt het toch C. violaceus te zijn.
dan gaan de gladde schilden of groeven of iets bredere of smallere vorm van het dekschild in mijn ogen toch de doorslag niet geven.
Weet niet of dat het halsschildje bepalend is voor de definitieve determinatie.


groeten,


Lo

A. Vermaat

Ik heb even M Boeken erbij gepakt. Tja dat halsschild staat er inderdaad net niet goed genoeg op de foto om met dat kenmerk C violaceus uit te sluiten. Ik blijf wel naar problematicus neigen.


Wat een mooie beesten zijn die C intricatus trouwens, ik heb foto's op internet gekeken. Aanrader!
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat