Zwitserse Haft

Gestart door jack_windig, oktober 13, 2015, 22:21:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Dat wordt vast moeilijk want daar zijn veel meer en andere soorten dan in Nederland. Deze was tijdens het nachtvlinderen, niet ver van een indrukwekkende waterval.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/109379838
Eendagsvlieg onbekend - Ephemeroptera indet. gezien op 2015-07-05 Switzerland - Graubünden
Foto's:




bij voorbaat dank Jack Windig

frankneijts

Inderdaad niet eenvoudig.. In elk geval een wijfje imago en op basis van de 2 staartdraden, vrij grote achtervleugels en een globale indruk van de nervatuur van de voorvleugels is dit denk ik een lid van de grote familie Heptagenidae, mogelijk van het geslacht Ecdyonurus of Rhithrogena.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jack_windig

Wat ik zie lijkt die familie in ieder geval goed te passen. Zijn we in ieder geval een stap verder. Bedankt.

ronaldschroder

#3
Ik kom op hetzelfde uit. Voor het exacte geslacht zou een detailfoto van de achterpoten helpen.

(Ik gebruik de sleutel van Jurgen Schrodt in "Insektenkunde fuer Fliegenfischer", uit 1984, ISBN 3-490-42714-9).

frankneijts

Citaat van: ronaldschroder op oktober 16, 2015, 14:53:21 PM
Ik kom op hetzelfde uit. Voor het exacte geslacht zou een detailfoto van de achterpoten helpen.

(Ik gebruik de sleutel van Jurgen Schrodt in "Insektenkunde fuer Fliegenfischer", uit 1984, ISBN 3-490-42714-9).

Leuk boekje Ronald: mocht je er nog 's tegenaan lopen of weet je er een te koop houd ik me aanbevolen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronaldschroder

#5
Er zijn nog exemplaren van de edities 1984 en 2003 te koop op amazon.de. Helaas schrikbarend duur.

ronaldschroder

PS Ook met deze determinatiesleutel kom je niet tot soortniveau. Daarvoor is i.h.a. microscopisch onderzoek van geslachtsdelen en/of monddelen noodzakelijk.

jack_windig

Ik heb de achterpoot uitvergroot en ook nog het achtereind. Misschien komen we dan nog een stapje verder?









ronaldschroder

Volgens Schrodt moeten we kijken naar de lengteverhoudingen van de 5 segmenten in de tarsus van de achterpoot. Helaas kom ik er met de uitvergrotingen niet veel verder.