Trekroep, contactroep, vluchtroep ???

Gestart door Gerben Mensink, oktober 06, 2015, 21:29:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Hoi,

Ik kom er bij het invoeren van roepjes achter dat ik soms lastig een keuze kan maken uit de geboden opties. Een overvliegende vogel die roept, bijvoorbeeld een 'tsikkende' zanglijster op trek; uit die nou een trekroep of een contactroep? 'Vluchtroep' kan ik niet invoeren. 'Roep' (vgl. 'call' op xeno-canto) al helemaal niet. Ik kom dan dus uit op het onbevredigende 'onbekend'. Onbevredigend, omdat het wel degelijk een roep is, en geen zang of bedelgeluid of alarmroep.

Hoe lossen jullie dit op?
groet,
Gerben Mensink

HPM

Die zogenaamde trekroepen zijn ook maar gewoon contactroepen die je het hele jaar door kan horen. In de praktijk betekent het niet meer dan dat ze geuit werden door vogels die geacht werden op trek te zijn.
Ik heb jaren geleden al gezegd dat 'vliegroep' veel nuttiger zou zijn.
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Daar ben ik het wel mee eens. Maar die mogelijkheid bestaat nu dus (nog) niet. Hoe los jij dat nu op dan? Noem je ze dan onbekend? Of contactroep? En heb jij een beeld van hoe anderen dit doen?.
groet,
Gerben Mensink

HPM

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 07, 2015, 20:57:21 PM
Daar ben ik het wel mee eens. Maar die mogelijkheid bestaat nu dus (nog) niet. Hoe los jij dat nu op dan? Noem je ze dan onbekend? Of contactroep? En heb jij een beeld van hoe anderen dit doen?.


Ik noem het contactroepen, want dat zijn het. Er in ieder geval veel mensen die het trekroep noemen.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Helaas ben ik niet zo consistent als Herman. Ik vul niet altijd hetzelfde in. Vanaf nu ga ik daar beter op letten want Herman heeft naar mijn mening gelijk. Het zijn natuurlijk allemaal contactroepjes. De discussie hierover is al een aantal keren gevoerd. Wellicht een idee om Hisko opnieuw bij deze discussie te betrekken. Door de discussies in het verleden is er volgens mij niets in het systeem veranderd.