grasje binnenstad groningen

Gestart door gertjanvannoord, oktober 05, 2015, 18:34:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/109186809
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2015-10-05 Groningen - Binnenstad Zuid
Foto's:


















bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

gertjanvannoord

wel overwogen ja, en nu ook als commentaar die suggestie gehad. Ga dat nog even checken, volgende week...
Gertjan van Noord

gertjanvannoord

teruggeweest, en idd platte stengel onder de bloeiaar. Ik heb er plat beemdgras van gemaakt.
Gertjan van Noord

Hinko

ik herken dit niet als plat beemd. dat heeft zo'n kenmerkende gedrongen aartje.
mvgr, Hinko

Datura

Met Hinko eens, Habitus komt m.i. helemaal niet overeen met Plat beemdgras (naast het al genoemde gedrongen aartje, vind ik de bloeiwijzeaar te lang en te slap). Ik denk eerder aan iet Poa pratensis-achtigs (humilis Erik?), maar vind hem in habitus ook wat van P. palustris weghebben (wat wel weer een rare plaats zou zijn). Een close-up van de overgang van bladschijf-bladschede met tongetje zou mogelijk kunnen verhelderen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Hinko

Citaat van: Datura op oktober 27, 2015, 10:50:21 AM
maar vind hem in habitus ook wat van P. palustris weghebben (wat wel weer een rare plaats zou zijn)

P.palustris is merkwaardig genoeg naast een plant van oevers óók een stadsplant (waar ie veel droger staat).
mvgr, Hinko

gertjanvannoord

enkele foto's toegevoegd:













helpt dit? Foto's zijn niet erg scherp, maar ja, het heeft hier de hele dag gemist en het werd nooit licht...
Gertjan van Noord

Rien Ondersteijn

Nou....'mijn plat beemdgras' [zie topic "knikkende knieën"] had ook zo'n lang tongetje!!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Ik geloof dat P. humulis haren had op de overgang schijf-schede en volgens mij is voor die het tongetje te lang.  P. palustris is m.i. nog steeds een goede kandidaat.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

ik moest ook direct aan palustris denken bij de eerste foto in deze topic  ;)
tongetje is hier vrij lang, dat sluit volgens mij een zeer ijle vorm van poa nemoralis uit (die laatste heb ik volgens mij nog nooit in stedelijk milieu gezien, palustris idd wel)

prachtig grasje trouwens
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

gertjanvannoord

Bij het maken van foto van gisteren trok ik heel gemakkelijk een stengel met wat wortels uit de grond, dat lijkt niet te duiden op een "stevige wortelstok". Verder herken ik ook niet "aan de voet geknikt opstijgend", en tel ik geen 4-6 knopen (lastig te zien op de foto's). Dan kom ik met dit tongetje ook op moerasbeemdgras (als het een Poa is). De volgende vraag is of jullie Rutger overtuigd hebben...
Gertjan van Noord

gertjanvannoord

.. al maakt Rutger me er op attent dat in dat geval de stengel niet plat had mogen zijn ..
Gertjan van Noord

Datura

Altijd lastig vanaf een foto te beoordelen, maar ik zie het platte niet terug op de 2e serie foto´s. Als je toch overtuigd bent dat hij echt plat is, valt Moerasbeemd idd af. Dan wordt het een kwestie van later terugkomen en/of verzamelen denk ik.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gertjanvannoord

zoals ik bij de waarneming schreef: tja, de stengel was heel dun, ik heb er niet zo veel ervaring mee. De stengel was zeker niet rond, eerder plat. Maar bij zo'n dunne stengel is (voor mij toch) het verschil tussen "plat" en "weinig afgeplat" moeizaam.

Rutger heeft een blauwe vink gegeven...

laten we het daarbij? In dat geval, iedereen weer hartelijk dank voor de bijdragen!
Gertjan van Noord

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Citaat van: gertjanvannoord op oktober 28, 2015, 18:12:24 PM
Bij het maken van foto van gisteren trok ik heel gemakkelijk een stengel met wat wortels uit de grond, dat lijkt niet te duiden op een "stevige wortelstok". Verder herken ik ook niet "aan de voet geknikt opstijgend", en tel ik geen 4-6 knopen (lastig te zien op de foto's). Dan kom ik met dit tongetje ook op moerasbeemdgras (als het een Poa is). De volgende vraag is of jullie Rutger overtuigd hebben...

.....die 4 tot 6 knopen zoals in Heukels kloppen vrijwel nooit bij de platte beemdgrassen die ik vond, immer minder...Zijn er anderen met die ervaring ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins