Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op september 30, 2015, 22:11:42 PM
Citaat van: Jan Borst op september 29, 2015, 21:39:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 29, 2015, 19:49:22 PM
Bedankt Erwin! Ik ga proberen dit deze week na te spelen op een toestel van een collega. Ik heb hier 5 Android-apparaten liggen, maar geen Samsung S4/5  :-\

Je mag mijn S4 wel even lenen Alex en mag je wat mij betreft mee testen wat je wil (heb net een factory reset gedaan omdat ik hem als obsmapp invoerapparaat ga gebruiken en hem dus zo leeg mogelijk wou hebben). Heb alleen dit probleem nog steeds niet op deze S4, maar daar heb ik dus pas zondag Obsmapp opgezet.

Edit: nu ook op mijn S4 voor mekaar dat hij Obsmapp opstart als ik Googlemaps open, dus als het handig is dan roep je maar (ik rij dagelijks langs of door Apeldoorn).

Inmiddels een S4 te leen (nogmaals dank Jan!) , maar ik krijg het niet voor elkaar om het gedrag te reproduceren. Is er iemand die een reproduceerbaar scenario kan aangeven?!

Hoe ik het op dat toestel voor mekaar kreeg: 1. Zorgen dat ik op de wifi kon. 2. Obsmapp, internet, playstore en googlemaps een keer openen. 3. Alles afsluiten in taakbeheer. 4. Vervolgens obsmapp met rust laten en Internet, playstore en googlemaps omstebeurten openen en toen opende hij op een gegeven moment obsmapp als ik google maps opende.

Sander Wansing

In Obsmapp versie 5 kon ik de offline (OSM) kaarten van Locus selecteren (via Instellingen/Locatie-instellingen). In versie 6 kan ik dit niet terugvinden. Betekent dit dat ik naast de OSM kaarten die ik voor Locus op mijn smartphone/tablet heb staan, nogmaals een kaartenset moet downloaden voor Obsmapp versie 6? Of zie ik iets helemaal over het hoofd?
Sander Wansing, VWG Losser
http://vwglosser.nl

Alex Kwak

Citaat van: Sander Wansing op oktober 01, 2015, 10:39:01 AM
In Obsmapp versie 5 kon ik de offline (OSM) kaarten van Locus selecteren (via Instellingen/Locatie-instellingen). In versie 6 kan ik dit niet terugvinden. Betekent dit dat ik naast de OSM kaarten die ik voor Locus op mijn smartphone/tablet heb staan, nogmaals een kaartenset moet downloaden voor Obsmapp versie 6? Of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Die instelling is weggevallen in ObsMapp 6. Bij de eerstvolgende versie is 'ie weer terug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

#63
Op een nieuw toestel ondervind ik problemen om de verzamelgroep samen te stellen met de favorietenlijsten, in mijn geval die uit België. Wanneer ik  naar ' Instellingen > Soortgroep-instellingen > Verzamelgroep indelen ' ga, tref ik de favorietenlijsten uit België niet aan die ik ervoor had gedownload.
Ik heb ObsMapp nogmaals verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar nu slaag ik er niet meer in om de favorietenlijsten uit België te downloaden.
Wat scheelt er hier ?

Dirk
Dirk

hiskodevries

Jan en Alex, volgens mij hangt het samen met de plek van de obsmapp icoon. Ik heb hem nu op de onderste rij staan. Geen probleem. Als je een programma start met een vrij grote naam Is de kans aanwezig dat je het programma er naast start. Als ik facebook start wordt vaak ook de foto app gestart. Die staan naast elkaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Citaat van: hiskodevries op oktober 01, 2015, 17:48:35 PM
Jan en Alex, volgens mij hangt het samen met de plek van de obsmapp icoon. Ik heb hem nu op de onderste rij staan. Geen probleem. Als je een programma start met een vrij grote naam Is de kans aanwezig dat je het programma er naast start. Als ik facebook start wordt vaak ook de foto app gestart. Die staan naast elkaar.

Het zou kunnen, want toen ik Obsmapp op mijn S5 verplaatste werd het tijdelijk minder, maar na een tijdje werd het eigenlijk alleen maar weer erger. Op de S4 die ik aan Alex heb gegeven, stond Googlemaps op een hele andere plek (niet op het startscherm) als Obsmapp. Op mijn S5 waar het probleem zich op een gegeven moment continu voordeed, stonden de apps waarbij het probleem naar voren kwam (internet en play store) ook niet in de buurt van Obsmapp.

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 01, 2015, 17:13:28 PM
Op een nieuw toestel ondervind ik problemen om de verzamelgroep samen te stellen met de favorietenlijsten, in mijn geval die uit België. Wanneer ik  naar ' Instellingen > Soortgroep-instellingen > Verzamelgroep indelen ' ga, tref ik de favorietenlijsten uit België niet aan die ik ervoor had gedownload.
Ik heb ObsMapp nogmaals verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar nu slaag ik er niet meer in om de favorietenlijsten uit België te downloaden.
Wat scheelt er hier ?

Ik kan dat probleem niet reproduceren: het downloaden van een (in mijn geval natuurlijk Nederlandse) favorietengroep gaat probleemloos, en deze verschijnt ook keurig in de lijst om de verzamelgroep samen te stellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Ik kan zelfs niet eens België-lijst Favorieten bovenaan krijgen voor je gaat kiezen welke soortgroepen te downloaden wanneer ik Download > Soort heb gekozen, terwijl ik Nederlandse lijst Favorieten wel kan downloaden, maar die is dan leeg natuurlijk, omdat ik er geen heb aangemaakt. Dat zou toch moeten gereproduceerd kunnen worden ?
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 01, 2015, 20:22:12 PM
Ik kan zelfs niet eens België-lijst Favorieten bovenaan krijgen voor je gaat kiezen welke soortgroepen te downloaden wanneer ik Download > Soort heb gekozen

Ai, net even geprobeerd en je hebt 100% gelijk.
Ik ga daar zsm naar kijken!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marijn

Hoi Alex,
Op mijn Sony Xperia Z3c (Android 5.1.1) heb ik sinds ObsMapp 6.x ook iets vreemds. Als ik de app eenmaal geopend heb, gebruikt heb en terug ben gegaan naar het homescherm van m'n telefoon, en daarna m.b.v. het icoon op m'n homescherm (of in de app-drawer) de app weer wil openen, dan moet ik 2 x tikken op het icoon voordat ObsMapp weer tevoorschijn komt! Ook wordt dan eerst het splashscherm weer getoond voordat ik de app weer kan gebruiken. Dit lijkt me niet de bedoeling, toch? Als ik de app vanuit de recente apps open, opent hij wel direct.
Marijn Prins

Maarten Hotting

Gisteren toevallig even de functie 'Gebruik BMP'  aangezet.
Ik kwam er achter dat dan in het invoerscherm het aantal niet meer in aan te passen. Ook de '+' en '-' werken niet.
Groet,
Maarten

Ties

Alex,
bij het opstarten van een app, of bij het afspelen van een mp3-bestand, start uit het niets Obsmapp 6 op!
Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb op meerdere manieren de volledige cache verwijderd, maar helaas zonder resultaat.

(alles verwijderen levert mij natuurlijk veel herinstellingen op en dat voorkom ik liever)
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

Alex Kwak

Citaat van: Ties op oktober 02, 2015, 11:09:26 AM
bij het opstarten van een app, of bij het afspelen van een mp3-bestand, start uit het niets Obsmapp 6 op!
Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb op meerdere manieren de volledige cache verwijderd, maar helaas zonder resultaat.

Ties, heb je toevallig een S4 of S5? Zie de meldingen hierboven over hetzelfde.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Ik heb geen problemen met het automatisch opstarten van Obsmapp. Ik heb een oud krel: Samsung GT-S6802 Android 2.3.6.

(ja, lach maar)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op oktober 02, 2015, 11:29:51 AM
Ik heb geen problemen met het automatisch opstarten van Obsmapp. Ik heb een oud krel: Samsung GT-S6802 Android 2.3.6.

Dat zal geen ObsMapp 6.0 zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ties

heb idd een S5.

Maar zelfs bij het opstarten van een app op een ander tabblad dan waar het icoon van Obsmapp op staat, bv. Google Foto's gebeurt het: binnen de app ga ik naar *instellingen en dan naar Back-up en synchronidatie en ineens start Obsmapp 6 op!
Vriendelijke groet, Ties Smulders

| NL      | Wereld      |

OlivierO

#76
Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2015, 11:32:44 AM
Citaat van: OlivierO op oktober 02, 2015, 11:29:51 AM
Ik heb geen problemen met het automatisch opstarten van Obsmapp. Ik heb een oud krel: Samsung GT-S6802 Android 2.3.6.

Dat zal geen ObsMapp 6.0 zijn.

Ahja, goed punt: 5.2.1.  ;D

Een update gaat net met deze "smart" phone? Niet te updaten naar 6.0.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op oktober 02, 2015, 11:35:12 AM
Een update gaat net met deze "smart" phone? Niet te updaten naar 6.0.

Klopt, te oud...  :'(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Haha, oeps ;) Nieuwste versie en donker scherminstelling
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 02, 2015, 11:53:30 AM
Haha, oeps ;) Nieuwste versie en donker scherminstelling

Mooi donker toch?  B)

Pas ik zsm aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Geen probleem :) , kon er wel om lachen. Ben dit soort grapjes gewend met programmeren..
Thijs Fijen

Arthur

dan beperk je je toch tot de rode soorten
Groeten, Arthur

Alex Kwak

Zojuist een fix in Google Play gezet voor de Belgische favorieten (kan je dat controleren Dirk?) en de kleuren van het soortenscherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Verbeeld ik het me, of is de afstand tussen de soorten bij de soortenlijsten ineens veel groter?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 02, 2015, 18:13:01 PM
Verbeeld ik het me, of is de afstand tussen de soorten bij de soortenlijsten ineens veel groter?

Even uit m'n hoofd alleen netter uitgelijnd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Ok, dankje. Ik heb het idee dat er nu minder soorten op mn scherm passen, maar boeit verder ook niet ;)
Douwe van der Ploeg

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2015, 17:26:07 PM
Zojuist een fix in Google Play gezet voor de Belgische favorieten (kan je dat controleren Dirk?) en de kleuren van het soortenscherm.
Sommige Belgische favorietenlijsten konden worden gedownload: Vogels, Zoogdieren, Reptielen en amfibieën, Dagvlinders en Libellen, de overige soortgroepen niet.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 02, 2015, 21:35:31 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2015, 17:26:07 PM
Zojuist een fix in Google Play gezet voor de Belgische favorieten (kan je dat controleren Dirk?) en de kleuren van het soortenscherm.
Sommige Belgische favorietenlijsten konden worden gedownload: Vogels, Zoogdieren, Reptielen en amfibieën, Dagvlinders en Libellen, de overige soortgroepen niet.

Zouden er wel lijsten moeten zijn voor de andere soortgroepen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2015, 22:33:04 PM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 02, 2015, 21:35:31 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2015, 17:26:07 PM
Zojuist een fix in Google Play gezet voor de Belgische favorieten (kan je dat controleren Dirk?) en de kleuren van het soortenscherm.
Sommige Belgische favorietenlijsten konden worden gedownload: Vogels, Zoogdieren, Reptielen en amfibieën, Dagvlinders en Libellen, de overige soortgroepen niet.

Zouden er wel lijsten moeten zijn voor de andere soortgroepen?
Ja, hoor
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 02, 2015, 07:48:20 AM
Gisteren toevallig even de functie 'Gebruik BMP'  aangezet.
Ik kwam er achter dat dan in het invoerscherm het aantal niet meer in aan te passen. Ook de '+' en '-' werken niet.

Had je een soort geselecteerd waarvoor in het BMP-protocol alleen het aantal 1 geselecteerd mag worden?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!