Obsmapp 6 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, september 22, 2015, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op september 24, 2015, 18:50:19 PM
Obsmapp 6.0.2. Als je een waarneming opslaat, krijg je geen 'splash screen' dat de waarneming is opgeslagen. Bij Obsmapp 5.x.y.  wel.

He, die instelling is verdwenen  :o Ik zal 'm weer toevoegen.

Citaat van: FrankR op september 24, 2015, 18:50:19 PM
het komt op mij over, dat de ontwikkeling van Obsmapp een project is met een open einde).

Dat is bij dit soort projecten altijd  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

isi1972

Hoi Alex
heb een probleem met die spraak invoer van Obsmap 6.0.2 want ik wil een waarneming inspreken maar dat lukt niet weten jullie hoe dat komt want hij geeft dit aan " Google zoeken is gestopt " en ik heb wifi want die oude versie van Obsmap daar heeft het wel gelukt die spraak tekst.

Groeten Isidro 

Steven Wytema

Citaat van: Alex Kwak op september 24, 2015, 20:18:39 PM
Citaat van: Steven Wytema op september 24, 2015, 11:00:20 AM
Citaat van: Alex Kwak op september 23, 2015, 22:34:58 PM
Citaat van: Steven Wytema op september 23, 2015, 22:00:20 PM
Als ik obsmapp opstart krijg ik elke keer onderstaande melding. Is geen ramp (duurt niet 'minuten') maar moet eenvoudig op te lossen zijn toch?

Die melding mag maar 1 keer voorkomen. Welke groepen heb je gedownload? Landenlijsten misschien?

Ja idd. Net terug van weekje Griekenland.
Is het handig als ik alle lijsten ff delete en opnieuw installeer?

ja, je kan bij de geavanceerde instellingen de soortenlijsten in 1x weggooien.
Kan je wel eerst even een schermprintje maken welke groepen je allemaal hebt, dan kan ik het misschien naspelen.

Ik had:
Europe birds
Europe butterflies
Europe odonata
French butterflies
Die heb ik weggegooid, maar nog steeds die melding.
Verder nu nog alleen alles NL en vogels wereld.
Steven Wytema


Alex Kwak

Citaat van: Steven Wytema op september 24, 2015, 20:49:44 PM
Ik had:
Europe birds
Europe butterflies
Europe odonata
French butterflies
Die heb ik weggegooid, maar nog steeds die melding.
Verder nu nog alleen alles NL en vogels wereld.

Ok, bedankt. Je kan bij de geavanceerde instellingen kiezen voor "Soortendatabase leegmaken" en dan opnieuw je soorten downloaden. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Ik ga proberen je probleem te reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 24, 2015, 21:01:47 PM
Citaat van: Steven Wytema op september 24, 2015, 20:49:44 PM
Ik had:
Europe birds
Europe butterflies
Europe odonata
French butterflies
Die heb ik weggegooid, maar nog steeds die melding.
Verder nu nog alleen alles NL en vogels wereld.

Ok, bedankt. Je kan bij de geavanceerde instellingen kiezen voor "Soortendatabase leegmaken" en dan opnieuw je soorten downloaden. Dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Ik ga proberen je probleem te reproduceren.

Had je die lijsten in het Nederlands of Engels gedownload?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Steven Wytema

in het nederlands als ik me goed herinner
Steven Wytema


Kat-oele

Citaat van: Alex Kwak op september 23, 2015, 20:28:07 PM
Probleem met de soortgroepinstellingen bij de verzamelgroep en 'alle soorten' is opgelost en een nieuwe versie zal vanavond in Google Play worden gezet.


Had het al ontdekt, inderdaad opgelost - knap werk weer!  :duim:
<<< Karin >>>

Alex Kwak

Citaat van: Steven Wytema op september 24, 2015, 21:07:23 PM
in het nederlands als ik me goed herinner

Ik kan het helaas niet reproduceren, maar is je probleem na het volledig verwijderen wel verholpen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Sinds zaterdag opent obsmapp zich regelmatig vanzelf op mijn telefoon (galaxy S5). Meer mensen die hier last van hebben? Of ligt zal het aan mijn telefoon liggen?

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op september 28, 2015, 10:59:11 AM
Sinds zaterdag opent obsmapp zich regelmatig vanzelf op mijn telefoon (galaxy S5). Meer mensen die hier last van hebben? Of ligt zal het aan mijn telefoon liggen?

Wat kan gebeuren is dat je ObsMapp afsluit, maar dat er ook nog een andere sessie open stond. Deze start dan schijnbaar automatisch een paar seconden nadat je ObsMapp hebt gesloten.
Dit probleem zit helaas al sinds het begin in ObsMapp...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

#40
Dank je Alex, het gebeurt soms als ik Obs al een tijdje niet open heb gehad. Als ik dan een andere app open, start Obs ook ineens op (zelfs als ik mijn telefoon net opnieuw opgestart heb). Heb nu Obs op een andere plek op mijn begin scherm gezet en nu lijkt het beter te gaan. Zal vanavond nog eens even op google verder zoeken of de S5 vaker soortgelijke problemen geeft.

Arthur

Citaat van: Jan Borst op september 28, 2015, 10:59:11 AM
Sinds zaterdag opent obsmapp zich regelmatig vanzelf op mijn telefoon (galaxy S5). Meer mensen die hier last van hebben? Of ligt zal het aan mijn telefoon liggen?


Gebeurt bij mij als ik Google Maps open. Krijg ik regelmatig ObsMapp er gratis bij geopend :) (ook galaxy S5)
Groeten, Arthur

Jan Borst

Citaat van: Arthur op september 28, 2015, 14:29:15 PM
Citaat van: Jan Borst op september 28, 2015, 10:59:11 AM
Sinds zaterdag opent obsmapp zich regelmatig vanzelf op mijn telefoon (galaxy S5). Meer mensen die hier last van hebben? Of ligt zal het aan mijn telefoon liggen?


Gebeurt bij mij als ik Google Maps open. Krijg ik regelmatig ObsMapp er gratis bij geopend :) (ook galaxy S5)

Bij mij ook bij google maps en als ik een bepaalde weer app open.

Douwe van der Ploeg

#43
Het is gewoon een truck zodat jullie meer waarnemingen in gaan voeren  ;D

(Overigens heb ik hetzelfde, maar op een S4 ;))
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Arthur

Groeten, Arthur

Jan Borst

#46
Bij mij bij 6 eerst ook niet, het lijkt te zijn begonnen sinds hij het laatste updatetje/bugfixs heeft gedraaid.

Edit: hij doet het nu elke keer als ik mijn telefoon een paar minuten niet heb gebruikt en vervolgens mijn internet open.

Edit 2: het werd behoorlijk irritant, dus obs verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dit mocht helaas niet baten, want hij doet het gelijk weer. Daarvoor had ik het volgende al geprobeerd: cache leeg gegooid en gegevens gewist.

Edit 3: obs startte nu elke keer op als ik internet opende of de playstore. Dus er weer af gegooid en obs 5 vintage er opgezet, die geeft tot dusver nog geen problemen. Op mijn S4 (gebruik ik toevallig sinds gister alleen voor obs (als je lang aant nachtvlinderen bent is het wel handig een los invoer apparaat te hebben ivm batterij enz) en is dus verder zo leeg mogelijk) heb ik het probleem tot dusver niet (staat ook de nieuwste obs 6 op).

Erwin Bruggeman

Als ik Gmaps opstart de app dan start ObsMapp ook op?

Alex Kwak

Citaat van: Erwin Bruggeman op september 28, 2015, 22:21:18 PM
Als ik Gmaps opstart de app dan start ObsMapp ook op?

Ehh Erwin, herhaal je nou precies wat hier boven staat? Probeer wat meer info te geven: heb je ook een S4 of S5? ObsMapp 6.0?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

Hallo Alex,


Geen idee of het door mijn toestel (Samsung s5), android (v. 5.0) of Obsmapp komt. Maar sinds een week wordt Obsmapp geopend op het moment dat ik een andere app, bijvoorbeeld Goolge maps open.



Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Erwin Bruggeman

Sorry, ik ben nog niet zo thuis hier. Ik zag mijn berichtje ook niet meer pas als ik op reageer klik, maar niet in de rubriek zelf. Ik heb precies het zelfde probleem ik heb een Samsung S4 en ObsMapp 6.0.3 ik heb het alleen bij Gmaps dat ObsMapp opent niet bij andere apps.

Alex Kwak

Bedankt Erwin! Ik ga proberen dit deze week na te spelen op een toestel van een collega. Ik heb hier 5 Android-apparaten liggen, maar geen Samsung S4/5  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

#52
Kan het ermee te maken hebben dat als je obsmapp afsluit (popup met Ja beantwoorden) deze op de achtergrond nog wel enigszins actief blijft?
Als ik naar instellingen>apps>obsmapp sta kan ik nog steeds op de button 'nu stoppen ' drukken.
Johan op den Dries
Sneek

Jan Borst

#53
Citaat van: Alex Kwak op september 29, 2015, 19:49:22 PM
Bedankt Erwin! Ik ga proberen dit deze week na te spelen op een toestel van een collega. Ik heb hier 5 Android-apparaten liggen, maar geen Samsung S4/5  :-\

Je mag mijn S4 wel even lenen Alex en mag je wat mij betreft mee testen wat je wil (heb net een factory reset gedaan omdat ik hem als obsmapp invoerapparaat ga gebruiken en hem dus zo leeg mogelijk wou hebben). Heb alleen dit probleem nog steeds niet op deze S4, maar daar heb ik dus pas zondag Obsmapp opgezet.

Edit: nu ook op mijn S4 voor mekaar dat hij Obsmapp opstart als ik Googlemaps open, dus als het handig is dan roep je maar (ik rij dagelijks langs of door Apeldoorn).

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op september 29, 2015, 21:39:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 29, 2015, 19:49:22 PM
Bedankt Erwin! Ik ga proberen dit deze week na te spelen op een toestel van een collega. Ik heb hier 5 Android-apparaten liggen, maar geen Samsung S4/5  :-\

Je mag mijn S4 wel even lenen Alex en mag je wat mij betreft mee testen wat je wil (heb net een factory reset gedaan omdat ik hem als obsmapp invoerapparaat ga gebruiken en hem dus zo leeg mogelijk wou hebben). Heb alleen dit probleem nog steeds niet op deze S4, maar daar heb ik dus pas zondag Obsmapp opgezet.

Edit: nu ook op mijn S4 voor mekaar dat hij Obsmapp opstart als ik Googlemaps open, dus als het handig is dan roep je maar (ik rij dagelijks langs of door Apeldoorn).

Dat zou geweldig zijn! Ik stuur je even een PM.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Ik heb het thema op donker staan en daar zijn nog wat 'problemen' (niet super storend)
- Met het switchen van schermen springt het scherm af en toe kort naar het lichte thema. Heb nog geen patroon gevonden, maar lijkt bij het opnieuw opbouwen van het scherm te gebeuren.
- De knopjes (zoals 'upload') zijn matig te lezen door witte letters op lichtgrijze achtergrond.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 30, 2015, 11:12:37 AM
Ik heb het thema op donker staan en daar zijn nog wat 'problemen' (niet super storend)
- Met het switchen van schermen springt het scherm af en toe kort naar het lichte thema. Heb nog geen patroon gevonden, maar lijkt bij het opnieuw opbouwen van het scherm te gebeuren.
- De knopjes (zoals 'upload') zijn matig te lezen door witte letters op lichtgrijze achtergrond.

De donkere schermen worden inderdaad op donker gezet nadat het scherm (licht) is opgebouwd. Ik heb zelf nog nooit gezien dat dat zichtbaar is.
Lichte schermen moeten inderdaad een zwarte tekst hebben. Ik zal de Upload aanpassen, mocht je nog meer zien dan meld het hier even.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: FrankR op september 30, 2015, 11:56:40 AM
Een observatie: Obsmapp 6 lijkt sneller dan Obsmapp 5. Bij mij start het sneller op, de schermwisselingen zijn sneller, het opslaan gaat sneller, de GPS-fix gaat sneller (ik heb nog wel het zomertijdprobleem, maar minder vaak), de upload lijkt sneller. Mijn Obsmapp resideert op de SD-"schijf".

Het opstarten gaat inderdaad sneller, de rest zit denk tussen je oren  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op september 30, 2015, 11:17:21 AM
Citaat van: Thijs Fijen op september 30, 2015, 11:12:37 AM
Ik heb het thema op donker staan en daar zijn nog wat 'problemen' (niet super storend)
- Met het switchen van schermen springt het scherm af en toe kort naar het lichte thema. Heb nog geen patroon gevonden, maar lijkt bij het opnieuw opbouwen van het scherm te gebeuren.
- De knopjes (zoals 'upload') zijn matig te lezen door witte letters op lichtgrijze achtergrond.

De donkere schermen worden inderdaad op donker gezet nadat het scherm (licht) is opgebouwd. Ik heb zelf nog nooit gezien dat dat zichtbaar is.
Lichte schermen moeten inderdaad een zwarte tekst hebben. Ik zal de Upload aanpassen, mocht je nog meer zien dan meld het hier even.
Bij Portalen is dat ook het geval.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op september 29, 2015, 21:39:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 29, 2015, 19:49:22 PM
Bedankt Erwin! Ik ga proberen dit deze week na te spelen op een toestel van een collega. Ik heb hier 5 Android-apparaten liggen, maar geen Samsung S4/5  :-\

Je mag mijn S4 wel even lenen Alex en mag je wat mij betreft mee testen wat je wil (heb net een factory reset gedaan omdat ik hem als obsmapp invoerapparaat ga gebruiken en hem dus zo leeg mogelijk wou hebben). Heb alleen dit probleem nog steeds niet op deze S4, maar daar heb ik dus pas zondag Obsmapp opgezet.

Edit: nu ook op mijn S4 voor mekaar dat hij Obsmapp opstart als ik Googlemaps open, dus als het handig is dan roep je maar (ik rij dagelijks langs of door Apeldoorn).

Inmiddels een S4 te leen (nogmaals dank Jan!) , maar ik krijg het niet voor elkaar om het gedrag te reproduceren. Is er iemand die een reproduceerbaar scenario kan aangeven?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!