Eeeeh...Kever????>waterwants/bootsmannetje

Gestart door rrrrr, september 19, 2015, 14:33:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Geen idee wat dit voor een beestje is.
Het sprong onhandig op het terras en leek zich niet thuis te voelen op de grond.
Landde geregeld ondersteboven.
Vliegen ging traag en duidelijk zoemend/brommend met de vleugels (en met hangende pootjes).
En nu zou ik toch wel graag willen weten welke soort dit is.....
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108750479
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-09-19 Burgum
Foto's:

bij voorbaat dank Rob

Rob Koelman

Een waterwants. Bootsmannetje?...
Met vriendelijke groet, Rob

rrrrr

Dat lijkt er meer op! :duim:
Ik had al het idee dat het meer in de buurt van water thuis hoorde vanwege de "roeipoten".
Hij was daarmee een klein beetje verdwaald gok ik.
Danks Rob.
Ik pas de waarneming aan (onzeker bootsmannetje).

Rob

Rob Koelman

Citaat van: rrrrr op september 19, 2015, 14:55:12 PMHij was daarmee een klein beetje verdwaald gok ik.

Waterwantsen (en ook waterkevers) kunnen goed vliegen en doen dat dan ook met enige regelmaat. Ze landen tijdens deze vluchten vaak per abuis op 'glanzende oppervlakten (waaronder asfalt), omdat ze denken dat dat een wateroppervlakte is...
Met vriendelijke groet, Rob

rrrrr

Dat wist ik niet.
Weer wat geleerd!
Danks Rob.
Rob

Ton van Haaren

Notonecta cf maculata zoals Berend al zegt. dwz dat maculata niet zeker is. Er zijn namelijk ook gevlekte varianten van N. glauca. Ofschoon N. maculata hier het meest op lijkt zul je de determinatie 'zeker' moeten veranderen naar 'onzeker'.....en ik kan dat niet.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

rrrrr