Sprinkhaan onbekend

Gestart door Rico Otten, september 14, 2015, 14:42:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rico Otten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/108654528
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2015-09-14 De Horst - Leigraaf
Foto's:


bij voorbaat dank Rico Otten

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Rico Otten

Nou ik heb gekeken, maar.... Wekkertje?

Wim Bakker

Er zijn maar een paar soorten veldsprinkhanen die, als ze volwassen zijn, zulke korte vleugeltjes hebben.

De ene soort is de Gouden Sprinkhaan (het vrouwtje), de andere soort is...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Rico Otten


Wim Bakker

Oef! Die had ik even vergeten   ;)


Dit is een vrouwtje Krasser. Krassers zijn veel algemener dan zompsprinkhanen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Rico Otten

Oké, maar het verschil tussen deze twee soorten?

Wim Bakker

Vrouwtje zompsprinkhaan heeft iets grotere en rondere vleugels en grote eilegkleppen.

Mannetje zompsprinkhaan heeft langere achtervleugels, een lastig kenmerk en zonder een waarneming van vrouwtjes is een nieuwe vindplaats twijfelachtig. Met het blote oor is de zang is lastig te onderscheiden. Hoewel het piekvolume op verschillende frequenties lijkt te liggen (krasser ~40 kHz, zompsprinkhaan ~25 kHz), zodat ze met een batdetector redelijk te onderscheiden zijn.

De zompsprinkhaan leeft op natte terreinen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Rico Otten

Deze foto gemaakt bij de Leigraaf (beekje), een nat terrein.

Wim Bakker

Dat krijg je ervan als je te lui bent om de leefgebieden van krassers ook nog even te vermelden...   ;D

Krassers leven in allerlei gebieden zowel droog als enigszins nat: wegbermen, heide, weide, open plekken enzo.

Overigens is dit echt een krasser hoor. Voor zompsprinkhanen moet je naar De Bruuk.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Rico Otten

Weer wat geleerd! Bedankt voor je toelichtingen.

Groet,
          Rico