Hoofdmenu

Mag zoiets

Gestart door jfbouwmeester, september 14, 2015, 23:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Op deze site zie je dat er postduiven geschoten zijn.
Nu wil ik geen discussie over voor of tegen de jacht. Maar...de jacht bestaat. Zij het onder bepaalde voorwaarden en diersoorten.

Nu kan ik mij niet voorstellen dat je op postduiven mag schieten, immers deze vogels hebben een eigenaar en zijn goed herkenbaar. Wordt daarop geschoten dan is het toch ook diefstal volgens mij.

Weet iemand hier meer over?

http://www.duivenvaria.nl/component/content/article/8-laatste-nieuws/4027-beste-duivenliefhebbers-wat-gebeurt-er-met-onze-duiven-in-frankrijk?Itemid=435

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

grunsven

Er mag zoveel niet, dat betekent niet dat het niet gebeurt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rob Koelman

Goed signaal naar de duivenhouders in ons land, die maar al te vaak slechtvalken en dergelijke als grootste boosdoener presenteren als het gaat om niet teruggekeerde postduiven...

En ja, Fransen schieten nog altijd alles wat los en vast zit.

Ik ben overigens benieuwd wat er gebeurt met geringde postduiven die worden gevangen tijdens reguliere vangacties ihkv duivenoverlast. Ik vermoed dat deze dieren apart worden gehouden (?).
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 15, 2015, 19:36:13 PM
Goed signaal naar de duivenhouders in ons land, die maar al te vaak slechtvalken en dergelijke als grootste boosdoener presenteren als het gaat om niet teruggekeerde postduiven......

Zie bijvoorbeeld http://www.omroepwest.nl/nieuws/14-09-2015/jonge-havik-kruipt-duiventil-den-haag-en-vreet-sierduif-tot-op-het-bot-toe-op
In het filmpje wordt het een Slechtvalk genoemd.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: Rob Koelman op september 15, 2015, 19:36:13 PM
Goed signaal naar de duivenhouders in ons land, die maar al te vaak slechtvalken en dergelijke als grootste boosdoener presenteren als het gaat om niet teruggekeerde postduiven...

En ja, Fransen schieten nog altijd alles wat los en vast zit.

Ik ben overigens benieuwd wat er gebeurt met geringde postduiven die worden gevangen tijdens reguliere vangacties ihkv duivenoverlast. Ik vermoed dat deze dieren apart worden gehouden (?).

Voor zover ik weet is het bij geringde duiven altijd mogelijk de eigenaar op te sporen, op de site van de N.P.O. = Nederlandse Postduiven Organisatie.

Jan Bouwmeester

jfbOUWMEESTER

Jeroen Nagtegaal

Mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer een duivenmelker zijn duif niet meer komt ophalen. Het is veelal een waardeloze kneus omdat de vogel niet voldoende snel is...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jfbouwmeester

#6
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 21, 2015, 20:21:29 PM
Mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer een duivenmelker zijn duif niet meer komt ophalen. Het is veelal een waardeloze kneus omdat de vogel niet voldoende snel is...

Onsportief gedrag van een deel van de duiveneigenaren is mij bekend. Maar het ging hier om die afgeschoten postduiven met een ring aan de poot.
Hiervan vroeg ik mij af of dit niet gewoon diefstal is van andermans eigendom. Nu herinner ik mij dat vijftig jaar geleden de duivenmelkers hun uitgeselecteerde duiven naar de markt brachten. Daar was een opkoper die ze meenam naar België waar ze vervolgens na het loslaten afgeschoten werden.(volgens zeggen) Dit heb ik nooit kunnen verifiëren. Maar duiven schieten die net losgelaten waren leek mij een nogal onsportief en raar genoegen van sommige jagers. Hier kan ik dus met mijn hoofd niet bij. Ik twijfel dus aan dit soort waarheden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

grunsven

Wat denk je dat met al die fazanten gebeurde (ik gebruik verleden tijd tegen beter weten in) of met de leeuwenjacht in Zuid Afrika. Zijn allemaal losgelaten beesten die je daarna makkelijk af kunt schieten.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jfbouwmeester

Citaat van: grunsven op september 21, 2015, 21:46:27 PM
Wat denk je dat met al die fazanten gebeurde (ik gebruik verleden tijd tegen beter weten in) of met de leeuwenjacht in Zuid Afrika. Zijn allemaal losgelaten beesten die je daarna makkelijk af kunt schieten.

Jammer, als dit nog steeds gebeurt. Maar die fazanten leven eerst nog een tijdje buiten in de natuur. Bij die duiven(ging het verhaal) kisten openen en knallen maar.
Normale jacht zie ik als oogsten met mate, wat de natuur ons te bieden heeft.
Maar we dwalen af, ik wou geen discussie over voor of tegen de jacht.
Maar postduiven schieten lijkt mij een vorm van diefstal.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Kwartel59

Ik heb begrepen dat er in Nederland per jaar twee periodes zijn dat de postduivenhouders hun duiven moeten ophokken. De jagers kunnen in die periode het aantal wilde en verwilderde duiven terugdringen zonder dat er postduiven worden gedood. Elke duif die in die periode rondvliegt is letterlijk en figuurlijk vogelvrij.

Zie ook https://www.brabant.nl/loket/bekendmakingen/ontheffing-flora-en-faunawet/634653269016624572.aspx
Wim Vermeulen, Bakel, Brabant
Gebruiker Telmee

jfbouwmeester

Citaat van: Kwartel59 op oktober 14, 2015, 23:15:22 PM
Ik heb begrepen dat er in Nederland per jaar twee periodes zijn dat de postduivenhouders hun duiven moeten ophokken. De jagers kunnen in die periode het aantal wilde en verwilderde duiven terugdringen zonder dat er postduiven worden gedood. Elke duif die in die periode rondvliegt is letterlijk en figuurlijk vogelvrij.

Zie ook https://www.brabant.nl/loket/bekendmakingen/ontheffing-flora-en-faunawet/634653269016624572.aspx

Nou, dat lijkt mij dan wel weer een goede regel.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER