Onbekend geluid

Gestart door xenion, augustus 21, 2007, 22:15:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Gisteravond hoorde ik de hele avond een geluid wat ik niet kan plaatsen. Ik hoorde het voor het eerst om half 7 en het duurde dan enkele minuten met onregelmatige pauzes, maar soms was het ook tientallen minuten niet te horen. Later op de avond hoorde ik het steeds minder vaak en na het nog een keer om half 12 te hebben gehoord heb ik er niet meer op gelet.
Het geluid zelf was vrij duidelijk te horen maar ik vond het lastig om te bepalen waar het nu vandaan kwam.
Het biotoop is een woonwijk met een enkele boom en redelijk wat groen in de vorm van tuinen.
Het geluid deed mij in eerste instantie aan een soort krekel denken, maar ik kan geen soort vinden welke zo'n geluid maakt. Misschien zit ik wel helemaal bij de verkeerde soortgroep, maar omdat het zoveel uren en zo laat te horen was verwacht ik niet dat het een vogel oid is.
Het geluid.
Kan iemand mij vertellen of dit een sprinkhaan is of niet?
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

RoyKleukers

Kan het geen vleermuis zijn? Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

xenion

Zo goed hoorbaar verwacht ik ze toch niet... Maar ik kan hier uit concluderen dat het in ieder geval geen sprinkhaan is?
Groeten,
Martin

RoyKleukers

Ik twijfel nog een beetje over rivaalgezang van de bramesprinkhaan, maar ik kan niet goed inschatten hoe hard het geluid is. Sorry dat ik niet meer kan helpen. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

xenion

Ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik zal proberen een omschrijving te geven van de sterkte.
Het geluid schatte ik een 10-20 meter ver weg, en begon vaak vrij slecht hoorbaar vanaf die afstand (je moest echt stil zijn), maar al vrij snel werd het op die afstand toch duidelijk hoorbaar, je hoefde er niet echt stil meer voor te zijn.
Dit geluid leek mij hoger te zijn dat het geluid van de Bramensprinkhaan wat ik ken. Maar ik weet niet of dat met de rivaalzang veel uit maakt. Verder heb ik hier naar mijn weten nooit Bramensprinkhanen in de buurt gehoord. Ik meen zo af en toe wel een enkele 'triet' te horen, maar misschien verbeeld ik me dat maar ;)
In ieder geval bedankt voor de moeite!
Groeten,
Martin

Date Lutterop


Groet,

Date


blerf

ik denk ook spitsmuisjes

-blerf-
Groet,
Jeroen

xenion

Lijkt mij geen slechte suggestie, ik zal het eens bij zoogdieren verder proberen. Bedankt voor de moeite iedereen!
Groeten,
Martin