Hoofdmenu

libellenadminteam

Gestart door Weia, september 07, 2015, 13:01:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

De enorme inzet van Anne is weggevallen en we hopen dat op te vangen met een vernieuwd team. Je kunt dus allerlei namen tegenkomen in commentaar bij waarnemingen. Misschien is het wel leuk als we ons hier even aan jullie voorstellen.
Het gaat om de 'oude': Gert en Weia plus Ewoud (voor huidjes/larven)
Geheel nieuw: Es & Faz
Herintredend: Antoine (hij was de allereerste admin) en Martin
Taken uitbreidend: Roy en Wim (die ken je wellicht als sprinkhanenadmin)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Een trieste aanleiding, maar volgens mij een sterk team! Bedankt allemaal voor jullie inzet, sterkte ermee en vergeet niet om zelf ook het veld in te gaan.

dutchway

Ik wens jullie veel suc6 met jullie (nieuwe) taak.
Inderdaad is de aanleiding triest.
Ik waardeer jullie inzet :duim:
Groeten van Lia

nick w


Jacob Molenaar

Mooi! Succes en ik hoop dat ik er niet te veel fout in zal voeren ;) :duim:
Waar is de naam Johan van't Bosch trouwens?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

arjan.kop

Vastgeplakt aan de eigenaar ;) Die valideert buitenlandse waarnemingen.

Jacob Molenaar

Citaat van: arjan.kop op september 07, 2015, 15:26:33 PM
Vastgeplakt aan de eigenaar ;) Die valideert buitenlandse waarnemingen.
Ah, vandaar. Ik dacht al, hij is toch ook admin?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

JohanvantBosch

Citaat van: Jacob Molenaar op september 07, 2015, 15:31:34 PM
Citaat van: arjan.kop op september 07, 2015, 15:26:33 PM
Vastgeplakt aan de eigenaar ;) Die valideert buitenlandse waarnemingen.
Ah, vandaar. Ik dacht al, hij is toch ook admin?
Ook wel eens wat binnenlandse, vaak Cwno-soorten. Op t moment even wat meer andere. Maar straks laat ik dat vast weer aan bovenstaand team  B)

driekske1


Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Bertusvr

Leuk team!! Succes en wel af en toe nog het veld in he!!

Weia

Ik zal me eens voorstellen.
Op het forum zie ik dat ik 8 maart 2006 voor het eerst reageerde en dat ik 20 oktober 2006 al admin was.
Hoe verzeilde ik in Libellistan? Begin zeventiger jaren heb ik in onze grote tuin in Hilversum spinnen onderzocht, 35 soorten ofzo, niet op de nette manier (lees: vangen). Toen wilde ik álle insecten van de tuin van een naam voorzien, maar er bleken afschuwelijk veel soorten insecten te zijn, 26000 namelijk. Nou dan begin ik bij de grootste en schuif heel langzaam naar kleinere. De grootste zijn de libellen, ik leende bij de NEV een tabel, dat zal de Beukema geweest zijn. Adertje dit, adertje dat, pfft laat maar. In 1983 kwam Geijskes en Van Tol uit met daarin een tabel, uitgebreide beschrijvingen en een paar foto's. Ha! Zomer 1984 gingen we (=Tieneke de Groot en ik) aan de slag. De eerste geslaagde determinaties heb ik achteraf ingevoerd, dat zijn de steenrode, de glassnijder en de gewone oever: http://waarneming.nl/user/view/5429?q=&akt=0&g=0&from=2014-09-07&to=2015-09-07&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=&zoektext=0&from=1984-06-22&g=0&akt=0&to=1984-06-22&prov=0&z=0&m=K&zeker=O&rows=20&month=0&only_hidden=0 Dat ging trouwens zonder Nederlandse namen, zonder te vangen, met goed kijken, dia maken..., een paar weken later is het filmpje pas vol en ontwikkeld en blijken er niet de juiste details op te staan. Het lantaarntje heeft zodoende weken geduurd!
Dat jaar met Marcel Wasscher kennis gemaakt. Fanatiek doorgegaan met soorten zoeken. Alle ervaringen van het determineren zonder te vangen in de oerversie van de Odontabel gestopt (1990/91). Met Tieneke en Marcel de definitieve versie gemaakt (1993). Rugblessure van het plaatjes tekenen.
Bij het grote atlasproject bij de CWNO gevraagd, in 1996? In 1997 begonnen met libellen filmen samen met Tieneke. In 1999 viel de camera in groeneglazenmakerwater, opnieuw begonnen met een betere camera en in 2006 is onze dvd bij de KNNV uitgekomen http://www.at-a-lanta.nl/odon/ Toen dus ook bij waarneming.nl terechtgekomen. Intussen vanaf de tweede druk aan de veldgids van Frank en Marcel meegewerkt en bij druk vijf vonden ze dat ik co-auteur moest worden.
Een erg uit de hand gelopen hobby dus!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Wim Bakker

Tsja, ook bij mij is het een beetje uit de hand gelopen. Ik had altijd al belangstelling voor natuur maar via de kinderen kwamen we op giftige paddestoelen, vervolgens op gevaarlijke roofvogels, daarna de gewone vogels, daarna de vogelgeluiden, van de vogelgeluiden over op de sprinkhaangeluiden, vervolgens over op allerlei andere insecten waaronder dagvlinders en libellen. Van het een kwam het ander en inmiddels ben ik alweer meer dan 6 jaar admin voor de Nederlandse sprinkhanen & krekels, nu samen met Rob Felix. In 2012 t/m 2014 liep het sprinkhaanatlasproject waardoor er wat meer te keuren viel. Het project heeft geresulteerd in een nieuwe sprinkhaangids/atlas waarvan ik medeschrijver ben. Ik heb aangeboden om het libellenteam te versterken. Is even wennen voor mij, want libellen keuren is heel wat anders dan libellen kijken  ;-)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Es en Faz


Hallo allemaal, dank jullie wel voor de succes wensen en ook wij stellen ons graag even voor:

Onze libellenpassie is net als bij Weia begonnen in de achtertuin anno 2008. De hangende Houtpantserjuffers verfraaide de tuin en een Blauwe glazenmaker bleef overnachten. Dit vonden we erg indrukwekkend. Via waarneming.nl konden we de soorten op naam brengen en waren we verrast te zien hoeveel libellensoorten er in Nederland rondvlogen. Als beginnend libellenwaarnemer, kwam ook de eerste fout :-\ :wrong: en werden we aangesproken door een van de Admins: Johan 8) in dit geval. We bewonderde de Admins enorm om hun uitgebreide kennis en hoopten dat we ooit ook zulke kennis zouden bezitten. Na het eerste commentaar werden we gemotiveerd om dan ook flink te gaan studeren. De studie maakte het telkens nog interessanter en hierdoor raakte we steeds meer verknocht aan libellen en juffers. We zijn nog lang niet uitgeleerd en hopen nog veel te mogen zien en te ontdekken. Hopelijk hebben we genoeg gestudeerd om een goede bijdrage te leveren aan het libellenvalidatieteam, natuurlijk kunnen we nooit tippen aan toppers als Anne, Johan, Weia e.a.! We hadden ook graag met Anne willen samenwerken, maar helaas mocht dit niet zo zijn...We vinden het in ieder geval een hele eer om deel uit te mogen maken van dit geweldige team, met veel plezier zijn we sinds gisteren van start gegaan en hopelijk kunnen we allemaal veel van elkaar leren! :duim:
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

petermeer

Citaat van: Weia op september 07, 2015, 13:01:14 PMDe enorme inzet van Anne is weggevallen en we hopen dat op te vangen met een vernieuwd team.

Die enorme inzet blijkt wel uit het feit dat er maar liefst 6 nieuwe admins nodig zijn die gaan proberen om Anne te vervangen. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk Anne was voor waarneming.nl.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

AvanderHeijden

Dat is inderdaad zo: de enorme inzet van Anne kunnen we niet zomaar evenaren.

Ik zal me ook nog even voorstellen. Sommigen van jullie kennen me al als admin want ik ben al eens eerder een periode actief geweest als libellenadmin maar dat is alweer een tijd terug (8 jaar ofzo?).

Midden jaren negentig oefende ik wat met de camera van mijn vader. In de tuin van een vakantiehuisje in de Kempen fotografeerde ik een mooi libelletje met opvallende tekening in de vleugels (naar later bleek dus een Bandheidelibel) en dat was uiteindelijk de aanleiding om me eens in libellen te verdiepen. Dat viel nog niet mee, want een Nederlandse veldgids was er niet (alleen een beroerd vertaald boekje van Jurzitza), wel een aantal verschillende jeugdbondstabellen. Via-via kwam ik in contact met Marcel Wasscher (en via hem met o.a. Weia en Tieneke) en sloot me aan bij de libellendia- en filmavondjes die in Utrecht georganiseerd werden. Ik kan gerust stellen dat mijn passie daar werd aangewakkerd tot een laaiend vuur want sinds die tijd ben ik "hooked". Ik werd lid van de NJN (en de insectenwerkgroep daarbinnen) en van de piepjonge NVL, ik maakte een website (in 1996 was er nog nauwelijks iets over libellen te vinden op internet) die inmiddels uit de lucht is en ik nog eens helemaal opnieuw wil opbouwen. Mijn boekenkast staat inmiddels propvol met prachtige libellenboeken van een flink deel van de wereld. Als hobby is het flink uit de hand gelopen ;D 

Op een gegeven moment moest ik mijn admin-lier aan de wilgen hangen vanwege te druk privéleven maar inmiddels is daar verandering in gekomen en ik heb nu (met name 's avonds) tijd over om me weer op het adminwerk te storten. Er is inmiddels een flink libellenteam opgezet om de leemte op te vullen die het wegvallen van Anne achterlaat en hoewel de directe aanleiding hiervan droevig is, zie ik er naar uit om met de andere admins samen te werken!

Citaat van: Bertusvr op september 07, 2015, 20:13:32 PM
Leuk team!! Succes en wel af en toe nog het veld in he!!

Maak je daar maar geen zorgen over!  :duim:

Johannes Klapwijk

Een ijzersterk team!


Succes dames en heren, gaat helemaal goedkomen!  :duim: :duim:

grunsven

Op het forum ben ik al een tijd actie, ook als admin, maar ga me nu ook met de waarnemingen bemoeien.


Ik ben heel klassiek als NJN-er met libellen begonnen. In die periode was dat ook echt een ontdekkingsreis want van de meeste soorten had je geen idee hoe ze er uit zagen voor je ze in het echt zag. De ontwikkeling ging echter snel en er bleek van alles te ontdekken (zadellibel, donkere waterjuffer om er maar twee te noemen). Juist dat je libellen kunt herkennen terwijl je met een verrekijker rondloopt en ze niet hoeft te vangen maakt het een geweldige groep insecten.
Daarnaast is het een groep met veel goed nieuws. Toen ik begon met libellen stonken de weteringen in de omgeving waar ik woonde, nu vliegen daar weidebeekjuffers, metaalglanslibellen en glassnijders. De libellenfauna is heel dynamisch met zuidelijke soorten die oprukken maar ook met zeldzame soorten die zich herstellen. Wie had in 1990 durven denken dat er in 2015 op verschillende plekken hoogveenglanslibellen en gaffellibellen zitten, er sierlijke witsnuiten en Kempense heidelibellen in de Weerribben vliegen en de rode lijst een stuk korter is dan de vorige (op de goede manier). Het is ondanks het beperkte aantal soorten een groep waar altijd iets gebeurt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marinissen

Sterk team!
Succes gewenst en alvast bedankt weer.
groet,
Leo

Martin Borsboom

Ik ben een van de  'herintreders' zoals al gezegd.
Libellen is een mooie soortgroep, ik geniet vooral in het veld, in alle rust wandelen , kijken , zien,  letten op gedrag. En vaak boeit het me niet eens welke soort ik zie.
Er zijn relatief heel weinig soorten in NL en EU, maar ze kunnen verdomd lastig zijn door al die variatie in leeftijd, kleuren afwijkingen enz..enz....
Met wat geduld,  inzet maar vooral veel enthousiasme zijn libellen echt makkelijker dan je denkt. Het bewijs ben ik.
Dus mijn oproep is ; heb je interesse,  wees geduldig, maak de foto's uit alle standen en hoeken als je de kans krijgt. Libellen zijn vaak goed te benaderen met rust.  Dat maakt het valideren echt makkelijker. Zelfs met mobieltjes kunnen goede foto's worden gemaakt. En soms vliegen ze opeens weg, dan heb je gewoon pech.  Accepteren, volgende keer meer geluk.
Ik wens vooral iedereen plezier in huis , de tuin, balkon, wijk en overal  in het veld met alles wat vliegt, loopt of staat.



Groet, Martin

dutchway

Groeten van Lia

Margreet Kwh

Heel veel succes en plezier voor het nieuwe team!  :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

annelies vriens

Het nieuwe team wens ik heel veel succes. Ik blijf mijn best doen zodat ze voor mij niet zo veel ''in actie moeten komen''....
Welkom nieuw team!

Annelies Vriens