welke taling

Gestart door jfbouwmeester, augustus 28, 2015, 20:13:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Eigenlijk moet ik mij als oud poelier een beetje schamen. :rolleyes:
Eigenlijk te ver weg, bij het wierdenseveld zag ik een aantal talingen. Ik zag er geen mannetjes bij dus betreft het nu juveniele of alleen vrouwtjes talingen?
En dan heb je nog zomertalingen en wintertalingen.
Een van deze vogels heb ik toch op de foto.

Wie geeft mij duidelijkheid?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

jfbouwmeester

Citaat van: Robert V.T op augustus 28, 2015, 20:25:08 PM
Krakeend

Nee joh, een krakeend is iets kleiner dan een wilde eend. Deze zijn veel kleiner.

Maar goed toch bedankt voor jouw reactie. :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER


jfbouwmeester

Citaat van: Menno op augustus 28, 2015, 21:09:08 PM
Citaat van: jfbouwmeester op augustus 28, 2015, 20:40:50 PM

Nee joh

Ja joh  ;)


Nee joh ;D
Krakeenden zitten er bij ons in de omgeving zat.

Deze eendachtige is toch echt véél kleiner.'

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

Klaas v d Meer

Groeten van Klaas.

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


mgieskens

Gezien het geel op de snavel zou het alleen een Wintertaling kunnen zijn.
Als het een taling was, want de rest lijkt mij ook een Krakeend.
De grootte kan ik uit de foto niet goed aflezen, te meer omdat die niet recht van opzij is genomen. (weer zo'n plat gedrukt perspectief)
Compromis: Jong Krakeend-je
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jfbouwmeester

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 28, 2015, 20:13:22 PM
Eigenlijk moet ik mij als oud poelier een beetje schamen. :rolleyes:
Eigenlijk te ver weg, bij het wierdenseveld zag ik een aantal talingen. Ik zag er geen mannetjes bij dus betreft het nu juveniele of alleen vrouwtjes talingen?
En dan heb je nog zomertalingen en wintertalingen.
Een van deze vogels heb ik toch op de foto.

Wie geeft mij duidelijkheid?

Jan Bouwmeester


Ik kan het niet uitstaan. Ik heb mogenlijk wel 1000 wintertalingen geplukt en 100 zomertalingen. Krakeenden enkele tientallen en dan kom ik er niet uit.  :angry:

Ik heb er een stuk of twintig in de kijker gehad. Er zat geen volwassen mannetje bij van welk van de drie soorten dan ook.

Deze zwom op 40 meter en ik ben niet zeker.

Ik geef me over als een admin zegt wat het is. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Ik kan best zeggen wat het is Jan maar eigenlijk zou ik het beter vinden als de Krakeend-adepten (en dat zijn er 5 als ik Olivier nog even niet meereken) hier jou uitleggen waarom 't géén Wintertaling is (Zomertaling heeft Michèl zojuist al uitgeschakeld..) en/of waarom het een Krakeend is.. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jfbouwmeester

Bedankt Frank,

ik ga accoord met krakeend. Ik denk dat ik mijzelf heb laten misleiden omdat ik door mijn kijker steeds talingen meende te zien die op ongeveer 100 meter afstand zaten. Op de terugweg zat deze relaltief dichtbij 40 meter of zo en heb ik een foto genomen er gewoon van uitgaande dat dit dus ook een taling was. Niet dus. :rolleyes:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

mgieskens

Citaat van: frankneijts op augustus 29, 2015, 17:32:18 PM
Ik kan best zeggen wat het is Jan maar eigenlijk zou ik het beter vinden als de Krakeend-adepten (en dat zijn er 5 als ik Olivier nog even niet meereken) hier jou uitleggen waarom 't géén Wintertaling is (Zomertaling heeft Michèl zojuist al uitgeschakeld..) en/of waarom het een Krakeend is.. 8)
Zal ik die andere dan ook maar eens proberen...
De koptekening... lastig te omschrijven... maar denk vooral plaats en vorm de lichtere strepen en vlekken. Ook lijkt de kin lichter/witachtig. Wat geloof ik ook eerder op een vrouwtje wijst dan een juv.
Grote hoeveelheid wit aan de achterkant, onder de staart. Wintertaling heeft wel een lichte vlek/streep net aan de onderkant van de staart, maar dat is dan ook zo'n beetje het enige wit samen met de witte lijntjes langs de vleugelspiegel.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankmeer

Ik zie er meer een Wintertaling in eigenlijk. De snavel is meer geel dan oranje en dit lijkt meer diffuus in plaats van de vaak strakke scheiding tussen oranje en donkere delen bij Krakeend. Daarnaast meen ik de kenmerkende lichte staartzijde van Wintertaling te ontwaren en passen de verhoudingen beter op een taling.
Frank van der Meer

Fred Visscher

Citaat van: frankmeer op augustus 30, 2015, 17:15:23 PM
Ik zie er meer een Wintertaling in eigenlijk. De snavel is meer geel dan oranje en dit lijkt meer diffuus in plaats van de vaak strakke scheiding tussen oranje en donkere delen bij Krakeend. Daarnaast meen ik de kenmerkende lichte staartzijde van Wintertaling te ontwaren en passen de verhoudingen beter op een taling.
Duidelijk een Wintertaling, los van het kleed alleen al op basis van de lange snavel waarbij het geel/oranje niet tot het einde reikt.
Gr Fred

jfbouwmeester

#15
Citaat van: Fred Visscher op augustus 30, 2015, 17:50:56 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 30, 2015, 17:15:23 PM
Ik zie er meer een Wintertaling in eigenlijk. De snavel is meer geel dan oranje en dit lijkt meer diffuus in plaats van de vaak strakke scheiding tussen oranje en donkere delen bij Krakeend. Daarnaast meen ik de kenmerkende lichte staartzijde van Wintertaling te ontwaren en passen de verhoudingen beter op een taling.
Duidelijk een Wintertaling, los van het kleed alleen al op basis van de lange snavel waarbij het geel/oranje niet tot het einde reikt.

Nou ga ik toch blij worden :rolleye: :rolleye: :rolleye:  :duim: :duim: :duim:
ik ging al erg aan mijzelf twijfelen.
Wat overblijft is de leeftijd en het geslacht omdat er geen enkel mannetje zat. Dat leek mij zo onlogisch.

Nou ja, die op de foto is een volwassen vrouwtje naar mijn opvatting.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Jacob Molenaar

Oeps, jullie hebben helemaal gelijk!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Steven Wytema

Citaat van: jfbouwmeester op augustus 30, 2015, 22:02:41 PM
Citaat van: Fred Visscher op augustus 30, 2015, 17:50:56 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 30, 2015, 17:15:23 PM
Ik zie er meer een Wintertaling in eigenlijk. De snavel is meer geel dan oranje en dit lijkt meer diffuus in plaats van de vaak strakke scheiding tussen oranje en donkere delen bij Krakeend. Daarnaast meen ik de kenmerkende lichte staartzijde van Wintertaling te ontwaren en passen de verhoudingen beter op een taling.
Duidelijk een Wintertaling, los van het kleed alleen al op basis van de lange snavel waarbij het geel/oranje niet tot het einde reikt.

Nou ga ik toch blij worden :rolleye: :rolleye: :rolleye: :duim: :duim: :duim:
ik ging al erg aan mijzelf twijfelen.
Wat overblijft is de leeftijd en het geslacht omdat er geen enkel mannetje zat. Dat leek mij zo onlogisch.

Nou ja, die op de foto is een volwassen vrouwtje naar mijn opvatting.

Jan Bouwmeester


Lekker vastgehouden hoor Jan,


wat betreft de leeftijd: daarbij is het eigenlijk altijd (tenzij het een overduidelijk volwassen kleed is), eerst essentieel om te bedenken in welke tijd van het jaar je zit, en welke leeftijd de vogel dan kan hebben.
In deze tijd van het jaar zitten er jonge eenden (1e jaars) die zijn bruin, en alle volwassen eenden (althans veel) zijn nu in hun eclips-kleed: zowel mannetjes als vrouwtjes. En kan je dus - als het een vrouw-kleed is - eigenlijk geen geslacht bepalen.
Dat is ook de reden waarom je nu zo weinig mannetjes denkt te zien.


Dan heb je dus de keuze tussen jong en volwassen.
Op basis van het ontbreken van gele/buffe kleurtinten en het schubpatroon op de flanken zeg ik ook adulte vogel.
Steven Wytema


jfbouwmeester

Aha, het overgangskleed(eclips),

daar had ik geen rekening mee gehouden. Weer wat bijgeleerd.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER