Hoofdmenu

oesterzwam?

Gestart door knabenkraut, oktober 30, 2005, 15:43:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze groeide aan een berkenboom. Al zoekend vind ik hem het meest lijken op PLeurotus pulmonarius. Heeft iemand nog een ander idee?
groetjes,
Dini

han.endt

#1
Ik vind een oesterzwam geen gek idee, maar bij de soortsbepaling is het van belang om te weten hoever de plaatjes op de steel doorlopen. Zo te zien zijn deze al aardig aan het eind van hun Latijn..... En als ik eerlijk ben, als ik zulke zwammetjes zie hangen ga ik toch iets versers zoeken. Hoe ouder hoe moeilijker op naam te brengen.

Gr.
Han.

knabenkraut

De volgende keer zal ik beter kijken hoe de onderkant er uitziet.
Dit was wel het beste exemplaar wat ik kon vastleggen.
Ze zaten nog al hoog. Ik dacht eerst aan een judasoor maar die zijn donkerder.
Ik zal er nog even een overzichtsfoto bij doen.

Bedankt voor de moeite,
groetjes,
Dini

fungi_nl

ik vind het meer crepidotus mollis. Makkelijk te chekcen doordat de hoedhuid gelatineus is. :-)

Dragonfly

Ps: judasoren groeien alleen op vlieren, en de foto toont de schors van een berk.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

fungi_nl

#5
:-) Judas oren kunnen ook op andere bomen groeien. Het meest voorkomende is inderdaad de vlier. Maar het is zeker geen judasoor.

Dragonfly

:censored:
Weer wat geleerd...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

feel4nature

#7
zeg Dini, is er een mogelijkheid dat je er weer eens naartoe gaat?
ik kan het namelijk niet helpen, maar ik vind ze wel heel veel op de oesterzwam lijken....de eerste foto niet, maar de overzichtfoto weer wel...

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

knabenkraut

#8
Hoi Ali,

Wordt een beetje moeilijk.  Deze paddestoel is halverwege een wandeling van 17 km gemaakt. Om hem weer te vinden zou ik de hele tocht weer moeten lopen  :o
En het is een beetje uit de buurt. Ik woon in Overijssel en de foto is gemaakt in Utrecht.
Maar wat John zei klopt wel, hij voelde inderdaad volgens mijn man rubberachtig  :D aan. Ik zelf kon er niet goed bij.

ps ik wil je de route wel geven :D  
groetjes,
Dini

feel4nature

:D geef die route maar aan John, die woont er dichter bij :D  
natuurlijk met groet, Ali.