2 sprinkhanen

Gestart door Bertusvr, augustus 19, 2007, 17:29:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

In Frankrijk deze 2 sprinkhanen tegengekomen. De een had blauwe vleugels tijdens het vliegen en de ander rode. Nu ben ik thuis en weet ik niet meer zeker welke nou de blauwe of de rode was. Zoeken op internet levert mij niet veel op omdat ze in verschillende kleuren, van grijs tot bruin, voorkomen.  Kan een van jullie duidelijkheid geven.

de eerste was volgens mij blauw (weet ik niet zeker meer) is dan blauwvleugelsprinkhaan?

Bertusvr

deze had volgens mij de rode vleugels. Roodvleugelsprinkhaan of een klappersprinkhaan?

Jeroen Nagtegaal

Ik meen dat er meer soorten voorkwamen van deze familie, het is jammer dat de achterpoot er af is, ik meen dat je daar ook de kleur aan kon zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bertusvr

#3
Nou je het zegt, ze hebben allebei geen achterpoot?? Dat kan geen toeval zijn toch? Ben benieuwd hoe of wat? Waren wel allebei exemplaren die mij opvielen omdat ze wegvlogen (sprongen).

Jeroen Nagtegaal

#4
Nu is zo de beesten langs mekaar zie lijkt me het 1e beest blauwevleugelig en het 2e roodvleugelig, Helaas kan ik nu niet nakijken, anders had ik het zeker gedaan, Mogelijk heb je ze net avn de verkeerde kant gefotografeerd en hadden ze beide nog 1 poot, Hoe ze ze zijn verloren kan veel oorzaken hebben, iemand heeft z gevangen, of zijn ze ergens in blijven hangen, en ze kunnen natuurlijk ook nog ontsnapt zijn uit de klauwen van hun vijand,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bertusvr

Wel heel jammer dat ik precies die twee op de foto zet. Er zaten er daar erg veel, blauwe en rode op een soort kleine aangelegde dam bij een meertje. Volgende keer moet ik maar wat beter opletten. Deze foto's zijn dus niet geschikt voor het archief.

In ieder geval bedankt Jeroen.

gr, Bertus

tekenaar

blauwvleugel en roodvleugel zijn vanaf een foto niet met zekerheid te determineren, zo veel lijken ze op elkaar. M.a.w. had je ter plaatse op moeten schrijven. Klappersprinkh. is wel uit te sluiten (ziet er toch wel anders uit).

Deze kleurvariaties komen bij zowel blauwvleugel als roodvleugel voor.

Veel sprinkhanen verliezen poten, waarschijnlijk door roofvijanden (als je ze per ongeluk aan een poot vangt laten ze die los, als een soort laatste redmiddel - groeit niet meer aan)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bertusvr

Klopt Tekenaar, wijze les voor de volgende keer, papiertje mee.
Bedankt, bertus

MC

Mijn ervaring is dat je ook relatief makkelijker beesten met 1 poot minder vangt/fotografeert: die springen niet zo ver...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois