onzeker Berkenbladsnijdermot - Incurvaria pectinea

Gestart door Maarten Willems, augustus 20, 2015, 11:23:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Willems

Vriendelijke groet!

Maarten Willems

carina

Dag Maarten,

Ik vermoed dat de waardplant waarop de mijn gevonden werd Gele kornoelje (Cornus mas) is en het een mijn is met daarin een dode  larve van een Antispila spec. of een parasitaire pop.

Er zouden 3 soorten kornoeljegaatjesmakers voorkomen. Van deze 3 soorten is enkel de mijn van Grote kornoeljegaatjesmaker (Antispila metallella) op naam te brengen, te herkennen aan de 'voorprikjes' die het wijfje maakt alvorens ze het ei afzet.
Die zijn zichtbaar als een rij bruine vlekjes. Zie onderste foto op volgende site:
http://bladmineerders.nl/minersf/lepidopteramin/antispila/metallella/metallella.htm

Tot voor kort was er nog 1 ander soort gekend, de Kleine kornoeljegaatjesmaker (Antispila treitschkiella), maar er zou een 3e soort voorkomen en die is aan de hand van de mijn niet te onderscheiden van A. treitschkiella.

Op jouw foto's zijn er geen voedingsprikjes te zien, dus blijft het bij Antispila spec.

Groeten,
Carina




Maarten Willems

Bedankt voor de toelichting, hoe heet die derde soort kornoeljegaatjesmaker? Op bladmineerders staan enkel de grote en kleine vermeld.
Vriendelijke groet!

Maarten Willems

carina

Inmiddels is er meer duidelijkheid.

Op gele kornoelje is het Antispila treitskiella. Op rode kornoelje Antispila metallella met grote uitsnede en Antispila petryi met kleine uitsnede.


Maarten Willems

Vriendelijke groet!

Maarten Willems