Hoofdmenu

aanhangsels

Gestart door sliobaarde, augustus 17, 2015, 14:00:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Bij 'anatomie' worden veel lichaamsdelen van libellen besproken. Wat ontbreekt is de duiding van bv vrouwelijke aanhangsels van aeshniden. Ik heb zelf tot nu toe niet kunnen achterhalen wat de mogelijke betekenis/functie ervan is. Wie kan mij daarover inlichten?

groet, Sjek

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

sliobaarde

Je hebt de vraag niet begrepen, Jacob.

groet, sjek

Weia

Ik weet het niet, maar vermoed dat ze de aanhngsels gebruikt om te sturen bij het maken van de koppeling met de secundaire aanhangsels van het mannetje. Veerboten en alpenkabelbaantjes hebben ook zoiets ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jacob Molenaar

Citaat van: sliobaarde op augustus 18, 2015, 09:46:44 AM
Je hebt de vraag niet begrepen, Jacob.

groet, sjek
Sorry Sjek, je hebt gelijk. Wat betreft de vraag: ik heb geen idee...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

nick w

Steun bij de koppeling van eilegsysteem met zaadreservoir? Om te zorgen dat alles goed recht blijft? Als je kijkt naar de bewegingen van een vrouwtje bij het overbrengen van het zaad naar haar lichaam, dan zie je dat ze die aanhangsels tegen het lijf van de man aan zet en pompende bewegingen maakt met de rest.

En misschien gebruikt ze ze ook wel bij het eileggen om zich te stabiliseren als ze daar de bevruchte eitjes weer uitpompt?

groet,
Nick W

Goyatlah

Sorry, maar mijn simpel idee is dat het voor de vrouwtjes eigenlijk niet echt nut heeft (wellicht vergelijkbaar met de vrouwelijke aanhangsels bij zoogdieren - of krijg ik dan weer het hele zootje over me heen. In dat geval - CANCELLEN - heb ik geen zin aan.). Maar de mannelijke aanhangsels zijn vaak soort specifiek en dus evolutionair van belang. En bij vrouwtjes is er MISSCHIEN een co-evolutie. Maar nogmaals, ik heb geen zin aan nog weer een flauwekul diskussie dus als mensen het er niet mee eens zijn: cancel dit dan. OK?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

sliobaarde

Een ding is duidelijk: niemand weet er het fijne van.
Ik heb nog eens een filmpje van een copula Paardenbijter bekeken en constateer inderdaad dat de vrouwelijke aanhangsels tegen de buik van het mannetje worden gedrukt bij de trillende beweging die  (waarschijnlijk) gepaard gaan met het zaadtransport. Maar die actie kan ook plaats vinden door de lichte kromming die bij die spanning ontstaat. Bovendien zou je een tegengestelde kracht verwachten en niet een die zich afzet.

Weia, ik vind je vergelijkingen getuigen van tot de verbeelding sprekende associaties, maar kom er in dit geval niet verder mee gezien de afstand in hoogte tussen de aanhangsels en het ontvangstreservoir.

Nick, een ding is me wel duidelijk geworden op basis van de honderden opnamen van ei-afzettende Blauwe glazenmakers: de aanhangsels spelen daarbij geen enkele rol en worden parallel of gekruist schuin omhoog gehouden. Mogelijk houdt dat laatste onderscheid een signaalwerking in - het onderzoek wordt vervolgd -.

Dolf, ik ben wel gecharmeerd van jouw provocerende opmerkingen. Het feit dat er geen reactie op is gevolgd, kan van alles betekenen, maar zeker ook dat je het wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben.

groet, Sjek