Aeshna met groengele vleugels

Gestart door Ed van Hecke, augustus 17, 2015, 12:50:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed van Hecke

Beste allemaal,

Ook voor het stadsvijvertje om de hoek trek ik de neus niet op en tijdens zondagmiddagwandeling (gisteren) zag ik een  Keizerlibel (? of paardebijter) van gemiddelde grootte ( plus minus 6 cm ) met sterk gekleurde gele voorrand aders en een duidelijk groengeel waas over alle vier vleugels.

Zag er niet uit als een  on-uitgekleurd dier, leek me  een mannetje, borststuk groenig met halverwege de staart een typische kleurverschuiving van  groen/ bruin mozaiek middenlijf naar volledig lichtblauw vanaf  midden tot einde staart, pakweg vanaf  S5  tot  S10.
Helaas geen pic.  Zo gauw het weer betert zal ik dat alsnog  proberen.
Dier ondanks relatieve lage temperatuur en bewolking actief vliegend. Niet teruggevonden toen door rietkraag in- of doorvliegend.
Mijn  eerste indruk/ reactie  was een  Green Darner ( Amerikaanse  Keizerlibel, Anax junius) maar lijkt me  wat vergezocht(met name door het ontbreken van de  soortspecifieke typisch fel groene glans van het borsstuk van deze soort), al zijn er plenty plantenkwekers plus bloemenveilng in de regio en in menig stadsvijver  zijn des zomers al heel wat aquaria geleegd (leieren/ larven in of tussen  waterplantmateriaal).
Beetje op het net  zitten neuzen want  ( en dat valt  me altijd toch weer op,  op Waarneming,  soortgerichte info is vaak summier en afwijkende kleden of kleuringen  moeten vaak  met lampje worden gezocht, veel copieer acties van vaak dezelfde  (( zeldzame )) dieren,  denk ik) en kwam een foto tegen van een  Grote  keizerlibel uit  het  Poolse gebied  met  eveneens  ietwat gekleurde of berookte vleugels.
Heb de pic  behoorlijk moeten resizen voor de 4x4  oplaad eis

Vraag 1
Komt  bij pas  uitgeslopen Aeshna  of meer specifiek  Grote keizerlibel en of  Paardebijter een dergelijke sterke groengele kleuring  van de vleugels  vaker voor ?
Kan het  ook het tegenovergestelde  zijn,  namelijk veroudering !

Of  was het een heel andere  soort , mijn ervaring met Groene Glazenmaker dateert van twintig jaar terug en ik verdom het om alleen daarvoor naar het Utrechts  Hollands of Weerribben weidegebied te reizen.

Vraag 2
In hoeverre is er  iets bekend  over  geseggregeerde  kleurgebieden op  het achterlijf bij  Aeshna en in het bijzonder bij Grote  Keizerlibel en Paardebijter?

Vraag 3
Wat is er in het Hollandse bekend over zg. oostelijke of Oost- Europese vormen van  in  west Europa  voorkomende soorten als bijvoorbeeld Keizerlibel ?
Deze laatste vraag vind ik eigenlijk  best  wel het meest interesant,  want als men net als ik (slechts) de Jurzitza en de ouwe  KNNV-gids (Bos/ Wasscher) bezit dan  is de kennis toch wat beperkt.
Anomalien en  diverse  kleurvormen worden nauwelijks besproken.

Zoals boven  reeds  gezegd, indien ik hem/ haar vind,  volgt  pic asap on tropic

Met vriendelijke groet

E van Hecke

Bijlage: geresizede  Grote Keizer met vleugelkleuring.


AvanderHeijden

#1
Je bijlage toont geen Grote maar een Zuidelijke keizer  ;)

Citaat van: Ed van Hecke op augustus 17, 2015, 12:50:16 PM
Beetje op het net  zitten neuzen want  ( en dat valt  me altijd toch weer op,  op Waarneming,  soortgerichte info is vaak summier en afwijkende kleden of kleuringen  moeten vaak  met lampje worden gezocht, veel copieer acties van vaak dezelfde  (( zeldzame )) dieren,  denk ik) en kwam een foto tegen van een  Grote  keizerlibel uit  het  Poolse gebied  met  eveneens  ietwat gekleurde of berookte vleugels.
Heb de pic  behoorlijk moeten resizen voor de 4x4  oplaad eis

Nou, dat valt nogal mee volgens mij. Als je bij soortinfo kijkt staat er meestal wel een aardige variatie aan verschijningsvormen van een soort. Bij Grote keizer bijvoorbeeld:
http://waarneming.nl/soort/info/616?_popup=1

Daar staan toch echt beesten tussen met duidelijk berookte vleugels, wat overigens voor Grote keizer heel normaal is, zeker bij vrouwtjes. Volgens mij zie je het eerder bij oudere dieren dan bij jongere.


Ed van Hecke

Correctemundo,  die google search  hee, zal m verwijderen

Mvgr

Evan Hecke

Ed van Hecke

Beste allemaal,

Nog beter dan deze pop up
gezocht mbv filter afwijkend en  niet uitgekleurde imago, mistery solved,zowel groene vleugels als tegelijk dat helgroene borststuk ( verwarring met Green Darner) en de  afwijkend lijkende tekening op achterlijf.
Gelijktijdig  ook maar een  verbeter- berichtje  achtergelaten  op de naar het bleek 'n Franse Wiki-site met ronkende naam Fracademic dotcom (tjsa  tuin d'r toch weer in, ben d'r blind op gegaan, met een witte jas aan verkoop je eenvoudigweg meer pillen en poedertjes), conclusie  zonder verwondering  leer je niks en    het Nederlandstalige boeken/ libellen gidsen bestand behoeft een update met meer  uitleg.

Mvg

EvH

Weia

Altijd voorzichtig zijn met foto-identificaties op internet, er zijn ontzagwekkend veel foute determinaties te vinden...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0