Snuitkever - Rhinoncus?

Gestart door jck, augustus 09, 2015, 19:18:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand mij met deze verder helpen? Het kevertje is 2-3mm lang en zat op veenwortel. Op de originele foto's zijn de schenen meer oranje met donkere uiteinde. Dit is een beetje verloren gegaan in Photoshop. Ik kom heel voorzichtig uit bij Rhinoncus maar dan...?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105256842
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2015-08-02 Apeldoorn - De Maten - Eglantier
Foto's:








James


lo.troisfontaine

Hoi,


op veenwortel komt Rhinoncus inconspectus voor.
Maar gezien de rugstreep denk ik aan Rhinoncus perpendicularis. Denk dat iemand anders maar nog zijn mening mag gaan geven.  :-\


groeten,


Lo

jck

Bedankt, Lo. Volgens mij heb ik R. inconspectus vorig jaar gezien (op veenwortel in een ander gebied) -

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=292190.msg1675377#msg1675377

Alle op Wrn genoemde soorten staan op Kerbtier afgebeeld en dan zou je wel aan R. perpendicularis denken. De vindplaats is de plaatselijke heemtuin en er groeit van alles. Weet jij op welke planten perpendicularis voorkomt?

James

lo.troisfontaine

Hoi,


Kerbtier is zeker niet volledig, wat afbeeldingen betreft. Dit even voorop stellen.


R. perpendicularis zou kunnen zitten op Polygonum species en Persicaria species (duizendknoop en veenwortel) behoort hier ook toe.
Dus zou het toch waarschijnlijk R. perpendicularis dienen te zijn.
Maar laat Theodoor maar zijn zegen geven. Want ik heb dit op internet gelezen en daar staan wel meer dingen die niet geheel juist zijn.


R. inconspectus heb ik wel al eens op veenwortel gezien en is ook bevestigd destijds door T. Heijerman.


groeten,


Lo

jck

Ik weet dat Kerbtier soms niet volledig is en daarom heb ik de lijst van Rhinoncus sp op Wrn met Nederlandse Soorten vergeleken - er zijn geen andere soorten dus in dit geval is Kerbtier wel volledig. Bij de determinatievragen op Kerbtier staat drie maal R. perpendicularis en telkens worden Polygonum en Persicaria genoemd, dus dat zal ook wel kloppen, neem ik aan. Nu nog een zegen van Theodoor...

Bedankt voor alle hulp.

James

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

jck

Nee, ik verzamel ze niet. Ik heb hem in een potje gedaan om betere foto's te maken en dan losgelaten.

James

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers