Hoofdmenu

Ruigpootbuizerd

Gestart door Jord, oktober 17, 2004, 17:10:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Ik wilde net enthousiast een waarneming van een ruigpootbuizerd toevoegen. Maar deze discussie weerhoudt me er nog even van: http://www.waarneming.nl/bijzonderheden.php?id=139550
Ik ben graag zeker van de waarnemingen die ik toevoeg, zodoende.

Ik was vandaag in de Oostvaardersplassen en boven een veld naast de Praamweg zagen we een buizerd bijna voortdurend bidden. In deze tijd van het jaar denk je dan direct: he, een ruigpootbuizerd! Andere kenmerken als lichte kop en spierwitte stuit duwden mij ook naar die conclusie. Andere kenmerken heb ik niet op gelet, omdat ik die vanmiddag nog niet kende.
Wat ik nu aan jullie wil vragen:
Is er toch een redelijke kans dat ik vanmiddag een gewone buizerd heb gezien i.p.v. de ruigpoot, die ik al bijna had ingevoerd?

Alvast bedankt.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

matthijsbroere

Zeer goede kans dat het er eentje was ja.
Elk najaar + winter verblijft er daar wel eentje (soms zelfs 2). Praamweg is wat dat betreft een goede plek om een ruigpootbuizerd op te zoeken.
De kenmerken die jij geeft, in combinatie met de locatie, duiden op ruigpootbuizerd.
Ik ga niet zeggen dat je er 100% zeker eentje hebt gezien, maar de kans is redelijk groot.
Matthijs Broere

BWoets

#2
Lijkt mij ook Ruigpoot maar wil je nooit meer zeggen dat je bij een biddende Buizerd in deze tijd van het jaar meteen denkt HEEE EEN RUIGPOOT, want tegenwoordig kan je beter zeggen HEEE EEN BIDDENDE BUIZERD  :D  :P  ;) want zoveel Ruigpoten zijn er niet meer.. :(  :wacko:  :blink:

Bye,
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rogier

Citeer...want zoveel Ruigpoten zijn er niet meer.. :(  :wacko:  :blink:

Bye,
Gaat niet goed met de soort dan?
Groeten,
Rogier Verbeek

Rogier

CiteerAndere kenmerken als lichte kop en spierwitte stuit duwden mij ook naar die conclusie. Andere kenmerken heb ik niet op gelet, omdat ik die vanmiddag nog niet kende.
Ik weet dat een buizerd ook wel eens een witte stuit heeft, maar hoe groot is het witte gedeelte eigenlijk maximaal bij een gewone buizerd? Ik geloof dat dat bij de ruigpoot veel groter is, en ook duidelijk contrasterend met andere gedeeltes (bovenvleugel, eindband staart).
Groeten,
Rogier Verbeek

BWoets

Weet niet of het slechter gaat, maar hier komen ze veel minder voor dan vroeger.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jord

Bedankt voor jullie reacties.
Geeft me weer wat meer zekerheid. Ik ga m toch maar toevoegen.

Bob, je hebt gelijk. Misschien was ik niet helemaal volledig: misschien had ik moeten zeggen: een biddende buizerd, in deze tijd van het jaar + in de Oostvaardersplassen, dan heb je reden om aan een ruigpoot te gaan denken. Ik wel i.i.g. :)
En gaat het inderdaad zo slecht met deze soort in vergelijking met voorgaande jaren?

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

thijs

CiteerAndere kenmerken als lichte kop en spierwitte stuit duwden mij ook naar die conclusie. Andere kenmerken heb ik niet op gelet, omdat ik die vanmiddag nog niet kende.
Donker buikschild is ook een goeie
(of kende je die wel?)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

"Donkerbuikschild of kende je die al?"


Bevreemd me dan nog dat er niet gesproken wordt over polsvlekken, staartbanden(tevens geslachts bepaling bij ruigpootbuizerd)

Manier van bidden bij ruigpootbuizerd t.o.v. buizerd ( indien beide soorten veelvuldig gezien en bestudeerd)

En wat betreft biddende buizerds. Nu er meer vogelaars zijn dan vroeger( dus meer gezien)  of meer biddende buizerds was het vroeger wel bijzonder. In sommige vogelgidsen "zeldzaam of bijzonder" ( J.Sluiter) "of zo nu en dan",
Vogels van Bos en Heide van Jan P. Strijbos 1e druk. En toen ook al zeer lichte kleedfase van buizerds getuige de foto van Ir. Duyfies.


Maar B.Woets heeft gelijk er zijn er beduidend minder dan vroeger. Dit mogelijk meer te maken met de infrastructuur in Ned?? Of Eur. broedpopulatie?

Robbie (zonder smilies)
Zeewolde
Flevoland




Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

LeonW

Het valt me wel op dat als ik biddende buizerds zie het meestal slecht weer is wat thermiek betreft (veel wind bv.). Is daar een verband tussen? <_<  

Thijs Fijen

Als je een biddende buizerd ziet tijdens trektijd.. heb je grote kans dat die dan uit scandinavie komt. Want daar jagen de buizerds vooral op slangen. En dan bidden ze want dan kunnen ze de slang makkelijker ontdekken.. ik zeg niet dat het moet maar je hebt dan wel grote kans..
Thijs Fijen

RogiervanV

Weer wat geleerd!  ;)  
Rogier van Viegen

hiskodevries

#12
I.d.d. heb ik in denemarken van de zomer twee buizerds langdurig bekenen die langs het limfjord aan het jagen waren. Deze twee waren veelvuldig aan het bidden tegen de wind in
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0