Gaffellibel Dommel

Gestart door florisbrekelmans, juli 27, 2012, 12:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: frankneijts op juli 26, 2015, 18:08:39 PM
Vandaag het meest zuidelijke deel van de Dommel ('traject A' noem ik dat maar even) van de B/NL grens tot aan de brug over de Peedijk onder Borkel afgelopen (westelijke oever). Een prachtig traject dat er veelbelovend uitziet (ook voor Oxygastra?) maar helaas vandaag (misschien te winderig en temperatuur met max. 20 gr.C. net iets te laag?) geen Gaffels of erger heeft opgeleverd.. 8)


Ook op 2 augustus dit stuk 'gedaan' zonder succes maar zie hier, 'n dag later: http://waarneming.nl/waarneming/view/105055677.. Niet traject A weliswaar maar het begin van B, de kano-opstapplaats bij de Peedijk. Het verbaast me ook niks: het ziet er hier allemaal zeer geschikt uit voor Gaffels, evenals trouwens het traject Dommel ter hoogte van de Malpie. Het is hier op mooie (zon)dagen wel erg druk met kano's maar daar trekken ze zich blijkbaar niks van aan, integendeel .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvanleeuwen

Dagje kanoen op de dommel bij 30 graden. Camera mee voor het geval dat. Nergens meer op gerekend toen we bijna bij Borkel waren en plotseling dit mannetje op de punt van de kano ging zitten en meelifte voor ongeveer 100 meter! Dan duurt het schijnbaar lang voordat je de camera uit het waterdichte tonnetje hebt gehaald en klaar hebt ondertussen stilzitten in de hoop dat hij niet wegvliegt. Na een snelle foto vloog hij op en ging op mijn schouder zitten !!! .. aargh ...hoe maak je een selfie met een 250 mm lens.. niet dus. . .  hem wel heel goed bekeken vanuit mijn ooghoek op 5 cm afstand . . keek me aan met de libellen welbekende grijns en vloog in het riet voor een mooie foto.
16 km kanoen en een geweldige ervaring. Gr Jan van Leeuwen





frankneijts

Geweldig Jan! Ik ben heel blij dat er nu ook waarnemingen zijn tussen de waarnemingsplaats bij de grens (ook zaterdag is er daar weer 1 gezien die uit Nederland aan kwam vliegen) en die bij Dommelen. Het blijkt echter wel dat je, om er te zien, veel kilometers moet maken want lang niet elke poging, ook niet op de 'hotspot' bij de Elshouters, levert waarnemingen op. Blijkbaar is de populatie (nog) klein. Een kano echter is misschien wel de beste methode ..?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PGe-tips

Hej,  ik ben een absolute leek ivm als het libellen betreft.
Las zonet in de media dat de gaffel libelle voor het eerst in vlaanderen werd waargenomen. Toen ik de foto's bekeek daqcht ik eenzelfde libelle vorig jaar gefotografeerd te hebben (1 juni 2014) in Reet (Rumst) nabij mechelen/Antwerpen.
Is er iemand die kan bevestigen of ontkennen dat dit een Gaffel libelle is ? (zie Foto).
Groetjes

Paul

grunsven

Dit is een (jonge) grote keizerlibel.
Deze is een stuk groter en de ogen raken elkaar duidelijk. Bij Gaffellibel staan de ogen een stukje uit elkaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

PGe-tips

Citaat van: grunsven op augustus 05, 2015, 13:58:57 PM
Dit is een (jonge) grote keizerlibel.
Deze is een stuk groter en de ogen raken elkaar duidelijk. Bij Gaffellibel staan de ogen een stukje uit elkaar.

THX dan doe ik alvast geen stomme statements .. nog veel plezier met jullie zoektochten