Hoofdmenu

zeugophora spec.

Gestart door Mario Renden, juli 30, 2015, 21:47:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/104891059
Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2015-07-26 Den Helder - Hengstenpad
Foto's:




bij voorbaat dank Mario Renden

Arp

#1
Mijn inzet zou zijn scutellaris maar het zou fijn zijn om het halsschild beter te zien.

P.S. Heb je deze bewaard?

En is die stof achter al je foto's een klopscherm of het laken van een licht-lokinstallatie? C.q. weet je nog uit welke boom/struik je deze geklopt hebt en zou je er meer kunnen vinden? De kevercatalogus gaf scutellaris nog niet voor Noord-Holland en er is momenteel één waarneming met slechte foto voor die provincie (randje Zuid-Holland), dus het zou mooi zijn om dit met een paar exemplaren voor Naturalis te kunnen vastleggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,


waarom scutellaris Arp? kraag bij schildje lijkt niet scherp.


groeten, Lo

Arp

Sleutelkenmerken zijn absoluut niet te beoordelen, dus ik heb twee zeer zwakke buikgevoelargumenten: scutellaris lijkt gemiddeld iets helderder geel en ik heb de indruk dat de voor/zijrandjes van de uitstulping aan het halsschild bij scutellaris vaker duidelijker concaaf zijn (en dat meen ik te zien), maar dat is beide vast niet diagnostisch.

Vandaar de vraag naar (veel) betere foto's of eigenlijk dus gewoon gevangen exemplaren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

#4
De stof betreft een klopscherm. Ik weet helaas niet uit welke boom of struik ik het kevertje precies geklopt heb, maar ik weet wel behoorlijk nauwkeurig de locatie. Ik heb het diertje niet meegenomen. Ik zal proberen dit weekend er meer te vinden. Ik heb nog een foto toegevoegd waarop het halsschild mogelijk nog iets beter te beoordelen is.

Arp

Bedankt voor de foto/moeite ( :duim: ), maar nee, dat wordt 'm niet - je hebt ongeveer iets dergelijks nodig (maar dit is flavicollis):


Het zou erg helpen als er een (paar) kunt verzamelen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)