"vogel onbekend" niet getoond in lijstjes

Gestart door laatvlieger, juli 27, 2015, 22:14:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Iemand enig idee waarom dit is? Allerlei andere "soorten" met "onbekend" in de soortnaam staan wel in de lijstjes namelijk?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/



laatvlieger

Aha. Maar dat is niet handig. Want dan hebbhe opeens ook al die andere verzamelsoorten in je lijstje die je er niet bij wil hebben. Ik zal in dit ene bijzondere geval binnenkort wel even het soort type wijzigen. Zodat vogel onbekend niet meer op verzamelsoort staat.

Zeker in het buitenland is het belangrijk dat met vogel onbekend kan gebruiken en dat deze bij de meest eenvoudige lijst wordt meegeleverd.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Goh wat 'handig'. Armchairtick, +1 en dat soort dingen. Fantastisch.

Ik gebruik een algemene soort om iets in te voeren als ik niet weet wat het is. Opmerking er bij en thuis rustig wijzigen. Ook een work around..
Thijs Fijen

hiskodevries

Citaat van: laatvlieger op juli 28, 2015, 07:48:56 AM
Aha. Maar dat is niet handig. Want dan hebbhe opeens ook al die andere verzamelsoorten in je lijstje die je er niet bij wil hebben. Ik zal in dit ene bijzondere geval binnenkort wel even het soort type wijzigen. Zodat vogel onbekend niet meer op verzamelsoort staat.

Zeker in het buitenland is het belangrijk dat met vogel onbekend kan gebruiken en dat deze bij de meest eenvoudige lijst wordt meegeleverd.
Dat lijkt mij niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Mij ook niet. Verzamelsoorten zijn verzamelsoorten met een reden, en je komt er daarnaast bij mij niet mee weg dat "Vogel onbekend" belangrijker is dan "Plant onbekend" of zelfs "Loopkever onbekend", om maar wat te noemen. Daarnaast zullen de meeste mensen die thuis verder zoeken echt wel een idee hebben in welke richting/familie ze zitten, waarvoor ook prima verzamelsoorten zijn of zelfs een onzekere soort te gebruiken is.

Tot slot: als je de ene verzamelsoort soort maakt, veroorzaakt dat alleen maar verwarring. Ik zie de vragen al komen "Vogel onbekend staat er wel tussen maar zoogdier onbekend niet, is obsmapp stuk?"

Ik dring er sterk op aan om het netjes weer terug op verzamelsoort te zetten, en misschien bij zulke dingen voortaan ook eerst maar eens te overleggen met je collega's of bijv. Hisko..
Douwe van der Ploeg

laatvlieger

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 28, 2015, 18:18:47 PM


Ik dring er sterk op aan om het netjes weer terug op verzamelsoort te zetten, en misschien bij zulke dingen voortaan ook eerst maar eens te overleggen met je collega's of bijv. Hisko..
Dat moet jij zeggen Douwe... In tegenstelling tot jou ben ik ooit wel aangewezen als taxonomist voor de vogels. Jij hebt daar van alles lopen wijzigen, ongevraagd tientallen verzamelsoorten toegevoegd, soorten gesplit zonder goed over de naamgeving na te denken. Je bent met nederlandse namen bezig geweest, terwijl ik nou juist met Peter vercruysse was begonnen om dit helemaal gelijk te trekken met de ioc lijst (peter is hier de opsteller van de nederlandse namen). En NOOIT heb jij de moeite genomen om ook maar een keer te denken dat hier misschien wel andere mensen heel hard mee aan het werk waren.

"Vogel onbekend" is belangrijk om die standaard bij alle lijstjes mee te leveren.( eén taxon per soortgroep, dus ook bijvoorbeeld "zoogdier onbekend". Dit is omdat niet iedereen de moeite neemt om ook bijzondere instellingen toe te voegen aan de lijst op obsmapp. Anders gokken mensen maar wat. (Dit gebeurt!). En krijg je allerlei foute entries in observado.

Bovendien, als ik opeens ook alle verzamelsoorten inlees, krijg ik ook allerlei rare verzameldingen die ik helemaal niet in mijn obsmapp lijstjes wil zien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Alex Kwak

Douwe, Wouter, zouden jullie je discussie buiten dit forum willen voeren?

Bij de landenlijsten worden altijd automatisch de "onbekend" van de betreffende soortgroep toegevoegd, juist met het idee dat deze lijsten vaak als vakantielijsten worden gebruikt, en dan is de kans op een "onbekend" groot.
Het lijkt mij persoonlijk wel een goed idee om dit voor alle lijsten te doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

laatvlieger

Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2015, 18:45:17 PM
Douwe, Wouter, zouden jullie je discussie buiten dit forum willen voeren?

Bij de landenlijsten worden altijd automatisch de "onbekend" van de betreffende soortgroep toegevoegd, juist met het idee dat deze lijsten vaak als vakantielijsten worden gebruikt, en dan is de kans op een "onbekend" groot.
Het lijkt mij persoonlijk wel een goed idee om dit voor alle lijsten te doen.
Helemaal mee eens! Lijkt mij een prima oplossing,(extreem goede oplossing zelfs) dan kan die verzamelsoort wat mij betreft ook weer worden teruggedraaid.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: laatvlieger op juli 28, 2015, 18:55:51 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 28, 2015, 18:45:17 PM
Douwe, Wouter, zouden jullie je discussie buiten dit forum willen voeren?

Bij de landenlijsten worden altijd automatisch de "onbekend" van de betreffende soortgroep toegevoegd, juist met het idee dat deze lijsten vaak als vakantielijsten worden gebruikt, en dan is de kans op een "onbekend" groot.
Het lijkt mij persoonlijk wel een goed idee om dit voor alle lijsten te doen.
Helemaal mee eens! Lijkt mij een prima oplossing,(extreem goede oplossing zelfs) dan kan die verzamelsoort wat mij betreft ook weer worden teruggedraaid.
Nadeel vind ik wel dat er nu een vogel onbekend op mijn levenslijst komt.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op juli 29, 2015, 10:33:44 AM
Dat is ook terug gedraaid.
Ik zie het, bedankt! Voor de rest vind ik het wel handig idd.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!