Saksische wesp

Gestart door mark sloendregt, juli 27, 2015, 20:23:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

mark sloendregt

Ik denk dat dit een Saksische wesp is, maar zou graag uitsluitsel willen hebben.

wilde

Met alleen deze foto is de soort niet zeker te bepalen. Het is een langwang, dus Dolichovespula en saxonica ligt voor de hand. Het kan echter ook bijv. sylvestris zijn. Een indicatie voor die soort is de kleur van de haren op de clypeus: lichtgeel bij sylvestris; zwart bij saxonica. Ook de punctering aan de onderkant van de clypeus verschilt bij deze soorten.
Die kenmerken zijn echter niet te zien. Daarom dus niet meer dan Dolichovespula spec.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

mark sloendregt

Stuur graag nog een foto...

mark sloendregt

of deze afbeelding....

gardensafari

#4
Op de laatste foto is volgens mij de beharing op de clypeus wel goed te zien.
Die is geel, zo dunkt mij.

Maar ik zit met iets anders: het nest.
De wesp op de foto hangt onderaan het nest, maar de saksische wesp heeft een nest met een open onderzijde. Je kunt er zo inkijken en dat zie ik hier niet, wel een puntig gesloten nest.
Misschien weet Albert of dit te verklaren valt.


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#5
Hans, de Saksische wesp heeft een nest met een bolle vorm en een smalle vliegopening aan een onderzijkant. Die vliegopening is niet erg groot. Het is geen nest zoals van de hoornaar. Daar kun je inkijken en de raten zien. Dat is bij de Saksische wesp niet het geval.
Dat de clypeusbeharing licht is, is op deze foto's niet te beoordelen. Door belichting en lichtval kunnen donkere haren heel gemakkelijk een licht uiterlijk hebben. Je moet de haren scherp in detail kunnen zien en er kunnen wel wat lichte haren tussen zitten. Als de beharing licht is (sylvestris) zitten er geen zwarte tussen.
Ik zal nog wat foto's toevoegen van het nest en de clypeus van een Dolichovespula saxonica, maar die moet ik nog even opzoeken.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

mark sloendregt

Ik een ook een foto van het nest en ik stuur er een van de nestingang.

mark sloendregt

de nestingang

mark sloendregt

... vaak moeilijk beoordelen aan de hand van foto's. Ik denk nog steeds aan Saksische wesp.

gardensafari

Interessant allemaal.
Ik heb op mijn site een foto van een nest van wat ik dacht dat de saksische wesp wesp was dat er heel anders uitziet.
Er lagen enkele dode saksische wespen onder en een dode koekoekswesp. Het nest werd niet verder afgebouwd.
Daaruit maakte ik op dat de indringster en de koningin elkaar uitgemoord hadden en dat dat het einde van het nest betekende.
Hier een foto:



Als ik kijk naar de foto's op deze pagina gaat het hier niet om een nest van de saksische wesp?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

mark sloendregt

nogmaals het nest.

wilde

#11
Hans,
Als je de breedte van de cellen bekijkt is dit nog een heel klein nest.
Het is gedeeltelijk vernield bij de opening. Er is ook geen broed te zien. Het is geen formaat waar de (zeldzame) koekoekswesp D. adulterina in normale situaties belangstelling voor zou hebben. Die wil toch weg graag een verder uitgebouwd nest met voldoende werksters.
Hoe zeker ben je van de koekoek? Ik in elk geval niet.
De wesp die jij op je site D. adulterina noemt heeft niet de juiste kenmerken en is gewoon een Saksische wesp.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

#12
Mark, het is vrijwel zeker D. saxonica, want sylvestris is het niet. Ik heb het nog eens nagekeken: sysvestris heeft een bijna rechte onderkant clypeus. Die van jouw wesp is duidelijk gebogen. Bij de foto van mijn saxonica is die onderkant overigens ook niet sterk gebogen en er is dus wat variatie.

De Saksische wesp lijkt in veel opzichten op de gewone wesp. De achterlijfbandering, pronotumstreep en verder geel op de thorax zijn dikwijls erg gelijkend. De tekening op de voorkant kop is standaard zoals bij dit exeplaar, maar soms vallen er delen weg en is die kopschildfiguur wat wazig. Zeer verwarrend is het als er een ankervorm te zien is als bij de gewone wesp. De lange wang geeft dan aan dat het toch een Dolichovespula is. Ook de vorm van de binnenoogrand is geheel anders.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

#13
Citaat van: wilde op juli 29, 2015, 10:55:21 AM
Hans,
Als je de breedte van de cellen bekijkt is dit nog een heel klein nest.
Het is gedeeltelijk vernield bij de opening. Er is ook geen broed te zien. Het is geen formaat waar de (zeldzame) koekoekswesp D. adulterina in normale situaties belangstelling voor zou hebben. Die wil toch weg graag een verder uitgebouwd nest met voldoende werksters.
Hoe zeker ben je van de koekoek? Ik in elk geval niet.
De wesp die jij op je site D. adulterina noemt heeft niet de juiste kenmerken en is gewoon een Saksische wesp.

Bedankt, Albert.
Die koekoekswesp is hier op waarneming door sommigen "gedetermineerd" in ik meen 2003 of zoiets.
Even nagekeken hij staat op waarneming met de datum 2 juli 2004. Hij is nooit goed- of afgekeurd.
Ik maak er alsnog een Saksische wesp van  :'(
De kennis van wespen op deze site was minimaal. Ik heb later zelf wel eens mijn twijfels gehad.
Maar jij bent wel een betrouwbare autoriteit in deze, dus gaat de koekoek één dezer dagen van mijn site af.

De laatste tijd heb ik mijn kennis van de wespen weer wat moeten oppoetsen en dat vind ik leuk.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.