Lastige voor mij , alweer ..... gedeukt of niet ? Gouden tor

Gestart door bas waanders, juli 31, 2015, 10:33:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Laatste foto betreft een tweede exemplaar ,
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104896881
onzeker Gedeukte Gouden Tor - Protaetia metallica gezien op 2015-07-30 Brunssum - Industriegebied Hendrik
Foto's:












bij voorbaat dank Bas Waanders

Arp

Hoi Bas,

Op "habitus" is het meteen al Cetonia aurata (mate van indeuking, kleur, puntering). Ik zie nergens toment op de knietjes (maar die hadden er best duidelijker op mogen staan) en de uitranding van de voorrand halsschild loopt door tot aan de kop (geen marmorata). De borstknobbel lijkt ook okay voor Cetonia (bolling beetje lastig te beoordelen, maar is slank). Op de foto van de onderkant is ook iets te zien van de voorrand kop: Klopt ook.

Al met al voor mij geen twijfel mogelijk
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

#2
Dat vind ik leuk , en een nieuwe die ik hier zie :-) Cetonia aurata dus ? Die knietjes had ik ook op de foto , hier even uitgesneden :
m.vr.gr. Bas

Arp

Ja, zo is het wat beter te zien (leuk voor bij de waarneming *hint* )  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

Zal ik voor al het andere publiek doen :-) Vandaag weer op locatie geweest en weer eentje . Dit keer géén uitgebreide foto's : na twee plaatjes hield die het voor gezien . Ik moet het nog invoeren . Maar normaal gesproken maak ik rond de 20 foto's , en voor sommige soorten ( deze is geen uitzondering ) moet ik kijken of ik vanuit verschillende hoeken fotografeer , en zoals hier enkele details proberen te pakken te krijgen . Maar soms lukt dat niet : een andere liet zich gewoon vallen en hield zich dood voor ca 5 minuten :p
Al met al een interessant én mooi diertje die zich ook héél goed thuisvoelt op de grote kaardebol ( en koninginnekruid ) dat in dat specifieke gebied veelvuldig voorkomt . De gedeukte heb ik trouwens vaker op bloeiende braam gezien , maar op een andere plek .