Hoofdmenu

Bizar

Gestart door Jacob Molenaar, juli 23, 2015, 21:40:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Douwe van der Ploeg

Je hebt ook gezien dat het allemaal waarnemingen zijn met (voor zover ik zag) 1 foto per waarneming? Geeft een aardig idee van de verspreiding van een soort binnen een gebied, zou ik zo denken. Stuk nuttiger dan 176 foto's van dezelfde grijze junco (waar bij een deel alleen maar vrolijke twitchers staan, niet eens het beestje zelf), om maar eens wat te noemen.

Wat is de vervuiling volgens jou precies? Heb je reden om aan te nemen dat de foto's niet bij de waarnemingen horen, of dat de waarnemingen zelf niet kloppen?
Douwe van der Ploeg

HPM

Er is nog iemand die zo veel Keizersmantels voor de AWD opgeeft, maar dan meestal zonder foto's
http://waarneming.nl/user/view/94640?sp=653&from=2015-07-16&to=2015-07-23
Ik kan de juistheid niet beoordelen, maar ik verbaas me er wel over.


Herman van der Meer

rudi

Mits een waarneming waar is, is elke waarneming een welkome aanvulling in de database.
Zoveel waarnemers, zoveel methodes.
Misschien is men met een bepaald projekt bezig?
Zelf doe ik ook af en toe veel waarnemingen in één gebied van één soort.
Zoals de zeldzame Blaassilene heb ik vaak gemeld en ook jakobskruiskruid.
Ik heb nu een goed overzicht van de verspreiding van de 2 planten in hoogezand sappemeer.
Bij de Blaassilene heb ik nu inzicht in waar de plant ooit is begonnen.
Of is ingezaaid.
In de tijd dat er gehooid wordt weet ik in welk hooi jakobskruiskruid zit.
De plant is giftig. Ik waarschuw dan de eigenaar ( eo de dierenbescherming).

Als je de reden van de manier van waarnemen niet kent weet je niet het waarom.
Dan kunnen waarnemingen vreemd over komen.

De foto's zullen vast een functie vervullen al weten wij niet welke.
Sommige waarnemingen hebben pas nut na enkele of vele jaren.

Ik denk dat onderzoekers het liefst zoveel mogelijk data krijgen.
Ze kunnen dan zelf filteren wat voor hen wel of niet van belang is.

Ik denk dat de database niet snel vol raakt omdat de capaciteit van chips elke 2 jaar verdubbeld sinds de 60's.
Mocht de database toch volraken dan is het nog steeds beter om niet vooraf maar om achteraf, naar behoefte te filteren.

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jacob Molenaar

Citaat van: HPM op juli 23, 2015, 21:58:50 PM
Er is nog iemand die zo veel Keizersmantels voor de AWD opgeeft, maar dan meestal zonder foto's
http://waarneming.nl/user/view/94640?sp=653&from=2015-07-16&to=2015-07-23
Ik kan de juistheid niet beoordelen, maar ik verbaas me er wel over.
Die waarnemingen bedoel ik idd. Ik vind het niet kunnen dat 1 waarnemer zoveel foto's op 1 dag invoert van 1 soort. 30 waarnemingen zonder foto zou goed zijn, maar om nou al die foto's erbij te zetten... 10 foto's was ook goed geweest.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

RamonVerstraaten

ik vind het wel kunnen, hij heeft mooi de verspreiding van de soort in de AWD vastgelegd. Dat is wat mij betreft die 82 foto's wel waard. Zeker als je dat afzet tegen de honderden foto's (waaronder die van mij  ;D) van dezelfde paar vlinders toen ze er net zaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

HPM

Citaat van: Jacob Molenaar op juli 24, 2015, 07:11:55 AM
Citaat van: HPM op juli 23, 2015, 21:58:50 PM
Er is nog iemand die zo veel Keizersmantels voor de AWD opgeeft, maar dan meestal zonder foto's
http://waarneming.nl/user/view/94640?sp=653&from=2015-07-16&to=2015-07-23
Ik kan de juistheid niet beoordelen, maar ik verbaas me er wel over.
Die waarnemingen bedoel ik idd. Ik vind het niet kunnen dat 1 waarnemer zoveel foto's op 1 dag invoert van 1 soort. 30 waarnemingen zonder foto zou goed zijn, maar om nou al die foto's erbij te zetten... 10 foto's was ook goed geweest.

Jacob, overal een foto bij is in dit geval misschien wat overdreven en ik zou het niet op deze manier doen, maar het is niet fout en je kan het zeker geen vervuiling van de database noemen. Dat er bij sommige waarnemingen meerdere(tot 6) foto's zitten vind ik vanuit ruimtebeslag 'erger', maar ook dat is niet fout. Dat wordt ook heel vaak gedaan, bijvoorbeeld drie dezelfde (slechte) foto's van een Koolmees op een vetbol.
Het enige nadeel is dat al die waarnemingen handmatig moeten worden (goed-)gekeurd omdat er foto's bij zitten.

Waar ik me over verbaas is dat er zo veel Keizersmantels in de AWD zitten. Dat wist ik niet.
Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Ok, jullie hebben gelijk. Met het argument dat er nog veel meer 'vervuilende' foto's worden ingevoerd ben ik het eens.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)