welke plant? (Voorjaarshelmkruid)

Gestart door pieter53, juli 21, 2015, 09:20:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Citaat van: M.V.S op juli 21, 2015, 17:57:12 PM
Wie de schoen past, trekke hem aan.

Mijn moeder is uit 1954. Ik zie eerder aliens op aarde landen en voor mijn raam moonwalken, dan dat mijn moeder het voor elkaar krijgt hier een waarneming in te voeren. Het is niet altijd een simpele kwestie van onwil. Ik vind dat Pieter op een nare manier wordt aangesproken, wat de verklaring voor het niet invoeren dan ook is. 

Verder lijkt het me niet zo heel veel meer bijdragen om nog te reageren. Ik ga naar buiten, het is mooi weer en misschien kom ik mn moeder nog wel tegen. Of aliens ....  :angel:


Oh tof zeg. Ik voel me nu ineens best wel heel erg slim (ben van '57  ;D )

Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 17:46:05 PM
Bedankt voor de positieve reactie Marc.

Ik heb gewoon meer tijd nodig om de site te verkennen en te leren kennen, want een beetje complex is het wel.
We zien wel.
Mocht je plannen hebben Pieter om het een keertje te proberen [je zult zien dat het :1 Veel minder lastig is dan je dacht -2: snel zelfs leuk gaat worden],dan bied ik me aan om je een keer te komen helpen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

BartAbc

Ik denk dat dit forum meerdere functies heeft.

Je kunt er vragen stellen over planten die je hebt ingevoerd op waarneming.nl, of andere dingen aan de orde brengen die met wilde planten te maken hebben. Er zijn niet zo veel (zo niet: geen) andere fora waar dat kan. Een functie is volgens mij ook om mensen enthousiast te maken voor het kijken naar, en het benoemen van de Nederlandse Flora. En enthousiast maken doe je door mensen met een vraag op een vriendelijke manier antwoord te geven. Trouwens, een antwoord geven doe je ook alleen als je daar zin en tijd voor hebt.

Pieter53, ik weet niet hoe je het geprobeerd hebt, maar er zijn ook verschillende apps op waarnemingen in te voeren (ik heb  zelf iObs voor iphone). Die werken erg makkelijk en je hebt dan ook direct de plek goed ingevoerd. Maar voel je niet verplicht! Van veel algemenere planten is trouwens toch wel genoeg bekend.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

HPM

Citaat van: BartAbc op juli 23, 2015, 14:10:53 PM
..
Maar voel je niet verplicht! Van veel algemenere planten is trouwens toch wel genoeg bekend.

Er is nooit genoeg bekend. Zelfs al zouden we alles van de verspreiding van een soort weten (wat we niet doen) dan zullen we nooit weten hoe een soort zich ontwikkelt als zo'n soort niet wordt ingevoerd omdat hij 'toch algemeen' is.
Herman van der Meer

pieter53

Misschien ter gerust stelling: mijn eigen site gaat niet over planten, dus de informatie van hier gaat niet naar een concurent. Hoog uit naar een online kiekjes album voor vrienden en kennissen.

Wie hier al een tijdje mee draait zal het niet meer opvallen, maar als je volkomen vreemde gaat neuzen op waarneming.nl dan komen er wel erg veel onbekende zaken op je af. Het vergt gewoon tijd met al deze zaken vertrouwd te raken.

Citaat van: Rien Ondersteyn op juli 23, 2015, 13:04:18 PM
Mocht je plannen hebben Pieter om het een keertje te proberen [je zult zien dat het :1 Veel minder lastig is dan je dacht -2: snel zelfs leuk gaat worden],dan bied ik me aan om je een keer te komen helpen.
Een erg vriendelijk aanbod Rien.
Ik denk echter aan een paar aanwijzingen wel genoeg te hebben.
Neem nu bijv. dit geval: ik trof in de AWD (98, 486 kmhok?)(52.362096  4.553280) de Doornappel.
Nu is die plant al eerder in dat hok waargenomen, dus kan het kloppen.
De exemplaren die ik zie staan, staan echter allemaal op omgewoelde grond, zien er ondanks de hitte en de droogte monter uit en staan (als mijn geheugen mij niet bedriegt) op een plaats waar begin dit jaar nog Duindoorn stond.
Wat moet ik hier mee?


Vandaag ook het, inmiddels kaalgevreten, voorjaarshelmkruid terug gevonden.




Met vriendelijke groeten, Pieter

Rien Ondersteijn

Pieter:
Als ik je zo beluister meen ik te horen dat je ietwat in de war raakt door standplaatsen van planten,omdat er eerder ándere stonden[of verkeerd zijn vermeld als standplaats]Klopt dat?
Het is dan belangrijk te weten dat planten óf meerjarig óf 1[ook 2] jarig zijn! In jouw voorbeeld zou het kunnen dat de duindoorn[meerjarig] gerooid of zo is en dat daardoor op die omgewoelde grond zich spontaan Doornappel[1 jarig] vestigt! Óf dat je je vergist in de vindplek...
Nou is het zo dat waarnemingen [zelfs met GPS] nooit op de cm exact kunnen worden vermeld..!Dus als je het wilt vermelden en je staat op dat gebied ,dan zal het inzoomen bepalen in hoeverre de locatie oppervlakkig/redelijk of 'aardig precies' zal zijn.
Mooi dat je alles erg nauwkeurig wilt doen,maar niet altijd is dat exact mogelijk!
Groene groe[n]tjes.Rien.

pieter53

Citaat van: Rien Ondersteyn op juli 23, 2015, 19:44:21 PMIn jouw voorbeeld zou het kunnen dat de duindoorn[meerjarig] gerooid of zo is en dat daardoor op die omgewoelde grond zich spontaan Doornappel[1 jarig] vestigt! Óf dat je je vergist in de vindplek...
Dag Rien,

Inderdaad dacht ik aan de mogelijkheid dat de duindoorn gerooid was en dat de doornappel daardoor de kans kreeg.
Over de plaats waar het staat is geen twijfel.
Bij Nieuw Unicum de Amsterdamse Waterleidingduinen in, rechtdoor de brug over, rechts naast de weg.
Het gros van wat bij Nieuw Unicum zijn wandeling begint of eindigt komt er langs.
Maar wanneer de duindoorn door mij voor het laatst gezien is? Ik dacht 26 mei 2015.
En wanneer de Doornappel er voor het eerst door mij gesignaleerd is? Ik dacht 26 juni, nog niet bloeiend.
Tussen die twee data ben ik daar niet meer langs gelopen.
Het is echter mijn geheugen waar ik uit moet putten.
Het eerste tastbare bewijs van de Doornappel is de voorgaande foto van 18 juli 2015.
Ook vandaag weer Doornappel gevonden; licht lila dit maal.
Ook hier leek de grond licht omgewoeld.
Met vriendelijke groeten, Pieter

Willemien Troelstra

Doornappel is inderdaad een soort die bij verstoring van de grond zijn kans krijgt. Hier vlakbij zag ik hem gisteren ook in een berm waar vorig jaar is gerommeld.
groet, Willemien Troelstra

pieter53

Bedankt voor de informatie.
Eerst nog even(?) de geschreven handleiding lezen en dan hoop ik de waarneming correct toe te kunnen voegen.
Met vriendelijke groeten, Pieter

pieter53

2x Doornappels toegevoegd. (Link 1, Link 2)
Ik hoop het goed gedaan te hebben.

Is er eigenlijk een maximum grootte aan de foto's die je bij de waarneming plaatst?
6Mb per foto is misschien een beetje te veel?
Met vriendelijke groeten, Pieter

ejslootweg

#40
Dat lijkt me helemaal goed.

de maximale grootte voor foto's is 800 pixels in de lengte of breedte. Als je een grotere toevoegd wordt hij automatisch verkleind.

hier kun je een kaartje zien met de waarnemingen van doornappel in het gebied;
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=141012&id_soort=6683


groeten, Erik


groeten, Erik

pieter53

Dag, Erik,

Citaat van: ejslootweg op juli 24, 2015, 14:37:45 PM
Dat lijkt me helemaal goed.
de maximale grootte voor foto's is 800 pixels in de lengte of breedte. Als je een grotere toevoegd wordt hij automatisch verkleind.
Bedankt voor de informatie.

Citeerhier kun je een kaartje zien met de waarnemingen van doornappel in het gebied;
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=141012&id_soort=6683
Bedankt! Erg handig!

Waarom staan, in de lijsten, sommige soorten eigenlijk in het rood?
(Wordt niet verklaard in de PDF handleiding.)
Met vriendelijke groeten, Pieter

ejslootweg

zeldzame soorten staan in het rood.

groeten, Erik
groeten, Erik

pieter53

Bedankt.
Inmiddels ook de pijpbloem (3x) ingevoerd.
Ik moet eerst mijn foto's zien te roteren.
Want nu liggen de staande exemplaren.
Met vriendelijke groeten, Pieter

Rien Ondersteijn

Hee Pieter!

Je bent tóch begonnen met invoeren niet? Goed van je!!

Veul Succes.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: pieter53 op juli 24, 2015, 16:29:10 PMInmiddels ook de pijpbloem (3x) ingevoerd.

:duim:

Nu die voorjaarshelmkruid nog...  :angel:
Met vriendelijke groet, Rob

pieter53

Die staat er ook al. Link  ;D

Ik wilde jullie niet al te lang laten wachten op mijn eerste pogingen,
maar eerst weer verder met het verkennen van alle informatie hier
voordat ik verder ga.
Met vriendelijke groeten, Pieter