welke plant? (Voorjaarshelmkruid)

Gestart door pieter53, juli 21, 2015, 09:20:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

pieter53



Een kleine groep van deze planten gevonden op 21 april 2015 t.h.v. het Rozenwaterveld in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Wie weet welke plant dit is.

Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Herman van der Meer

pieter53

Bedankt!
Als ik jullie een plezier kan doen met een foto, dan zeg je het maar.
Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 10:07:13 AM
Bedankt!
Als ik jullie een plezier kan doen met een foto, dan zeg je het maar.

Je kan ons een plezier doen door een waarneming in te voeren op http://waarneming.nl/
Herman van der Meer

pieter53

Ik doe dingen graag goed, anders doe ik ze net zo lief niet.
Het correct invoeren van een waarneming is me net even te moeilijk.
Met vriendelijke groeten, Pieter

jck

Het lijkt ingewikkeld in het begin maar het went snel. Misschien dat dit helpt -

https://www.youtube.com/watch?v=CLIyETpAkEk

James

pieter53

Het zal echt wel helpen, maar een mens kan niet alles.
Ik heb al zo veel te doen, te leren en te onthouden, misschien later eens een keertje.
Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 11:35:42 AM
Het zal echt wel helpen, maar een mens kan niet alles.
Ik heb al zo veel te doen, te leren en te onthouden, misschien later eens een keertje.

Dan moeten we determinatievragen ook maar eventueel later eens een keertje beantwoorden.
Herman van der Meer

pieter53

Is dit een serieus gemeend antwoord of is dit een antwoord met een knipoog?
Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Als ik van tevoren weet dat iemand toch niet invoert zie ik geen reden om haast te maken met het beantwoorden van determinatievragen.
Herman van der Meer

pieter53

Sorry, dan heb ik het doel van dit forum niet goed begrepen.
Ik dacht dat wij leken wat meer belangstelling voor de natuur moesten krijgen,
maar het gaat dus om zoveel mogelijk waarnemingen binnen te slepen.
Ik zal dus mijn heil elders moeten gaan zoeken.

In ieder geval bedankt voor de hulp en een prettige dag verder.

Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 13:45:50 PM
Sorry, dan heb ik het doel van dit forum niet goed begrepen.
Ik dacht dat wij leken wat meer belangstelling voor de natuur moesten krijgen,
maar het gaat dus om zoveel mogelijk waarnemingen binnen te slepen.
Ik zal dus mijn heil elders moeten gaan zoeken.

In ieder geval bedankt voor de hulp en een prettige dag verder.

Dat is natuurlijk onzin.
Dit forum is primair voor mensen die waarnemingen invoeren op Waarneming.nl, maar dat wil niet zeggen dat anderen geen vragen zouden mogen stellen. Antwoorden worden hier gegeven door vrijwilligers, die ook hebben moeten leren en onthouden.
Daarom steekt het een beetje als jij dan zegt dat het je allemaal te ingewikkeld is en dat je al zoveel moet leren en onthouden.
Het heeft niets te maken met het willen "binnenslepen van zoveel mogelijk waarnemingen", maar elke waarneming draagt bij aan het verspreidingsbeeld en aan de veranderingen daarin en in de aantallen. Dat is het doel van Waarneming.nl en het invoeren van waarnemingen is echt niet zo ingewikkeld. Nu vroeg en kreeg je van ons een naam en dan doe je er niets anders mee dan proberen te onthouden.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 10:32:51 AMHet correct invoeren van een waarneming is me net even te moeilijk.

Hmm, het lukt je wel een vraag met foto te plaatsen op dit forum, maar invoeren zou te moeilijk zijn?

Uit de latere correspondentie blijkt helaas dat je daar gewoon geen zin in hebt. Jouw vragen zijn dan eenrichtingsverkeer: je vraagt informatie/kennis zonder er wat voor terug te geven (nuttige waarneming). Dan is dit forum inderdaad minder geschikt voor je.

Zie hieronder nog even de doelstelling van waarneming.nl:

Waarneming.nl wil iedereen in staat stellen om natuurwaarnemingen op te slaan en te delen via internet, om zo de natuurrijkdom van Nederland en de wereld vast te leggen voor nu en voor de toekomst.

Waarneming.nl werkt hiertoe samen met duizenden vrijwilligers, zowel rechtstreeks als via meer dan 300 regionale en landelijke werkgroepen.

Waarneming.nl verzamelt en toont gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor andere organisaties, zoals de PGO's van Nederland. Waarneming.nl streeft naar samenwerking met alle onderzoekende organisaties.

Met vriendelijke groet, Rob

pieter53

#13

Ik wil mijn waarnemingen best invoeren.
Met wat ik gelezen heb, is het echter allemaal een beetje te ingewikkeld voor mij omdat goed te doen.
Om onnutte invoeren te voorkomen, onthoud ik mij er op dit moment van waarnemingen in te voeren.

Ik heb zelf een website en wordt geregeld geconfronteerd met mensen, die kennis, informatie of materiaal vragen.
De website en deze vragen vergen veel van mijn tijd.
Zoveel zelfs, dat ik op dit moment er niet toekom mij in het correct invoeren van waarnemingen erg lang te verdiepen.
Misschien snap ik alles niet zo best meer, misschien leer ik niet zo makkelijk.
Het is op dit moment gewoon te veel van mij gevraagd.

Citeerje vraagt informatie/kennis zonder er wat voor terug te geven
Als tegenprestatie voor de informatie die ik van U ontving, bood ik U mijn foto's aan.
Vervolgens wordt ik neergezet als een profiteur; een beetje vreemde reactie ;)

Een plezierige dag verder en veel succes gewenst.




Met vriendelijke groeten, Pieter

ejslootweg

Gewoon hier je vragen blijven stellen.

En mocht je een keer tijd heben er rustig voor te gaan zitten dan kun je altijd proberen iets in te voeren.

groeten, Erik
groeten, Erik

Rob Koelman

Citeerje vraagt informatie/kennis zonder er wat voor terug te geven

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 14:23:29 PMAls tegenprestatie voor de informatie die ik van U ontving, bood ik U mijn foto's aan. Vervolgens wordt ik neergezet als een profiteur; een beetje vreemde reactie ;)

Waarneming.nl is een website waar waarnemingen (bij voorkeur goed gedocumenteerd) kunnen worden ingevoerd. Het plaatsen van een foto zonder verdere informatie heeft voor deze website geen enkel nut. Als je graag mooie plaatjes wilt delen met anderen kun je je foto's beter plaatsen op één van de vele fotosites die speciaal hiervoor zijn gemaakt...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Herman van der Meer

migratorius

De foto's zijn veel makkelijker te vinden via waarneming.nl dan via het forum (dit is toch eerder een rommelige vergaarbak), dus wat dat betreft zou ik foto's juist daar delen!

Voor een determinatievraag of een losse waarneming is niet echt meer nodig dan het invoeren van een lokatie en een foto... Ik ben overigens ook pas (losse) waarnemingen gaan invoeren nadat ik hier op het forum een aantal vragen gesteld had.

JanHein

pieter53

Ik bood mijn foto alleen maar aan omdat ik zag dat er hier(?) maar één enkel plaatje beschikbaar was.
Ik dacht misschien is er behoefte aan een extra plaatje. (Met datum en vindplaats  :) )

Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 16:42:44 PM
Ik bood mijn foto alleen maar aan omdat ik zag dat er hier(?) maar één enkel plaatje beschikbaar was.
Ik dacht misschien is er behoefte aan een extra plaatje. (Met datum en vindplaats  :) )

http://waarneming.nl/soort/photos/7431?from=1900-01-01&to=2015-07-21
Herman van der Meer

pieter53

Dank je.
Zeker een beginnersfoutje dat ik een pagina met maar één plaatje trof. Sorry.
Met vriendelijke groeten, Pieter

M.V.S

#21
Helemaal niet hoor. Bij de soortinformatie van voorjaarshelmkruid staat inderdaad maar een foto. De samenstelling van deze soortinformatie gebeurt door vrijwilligers. Het kan dus zijn dat er honderden foto's door waarnemers zijn ingevoerd, maar dat er bij de soortinformatie nog een achterstand is.

Ik voer veel waarnemingen in, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dit een onoverzichtelijke site vinden. Aan alle kanten heb je allerlei menu's, knopjes, opties, schermpjes, etc.

Vooral blijven waarnemen en vragen stellen. Daar is deze site óók voor. Al stel je honderd vragen over niet ingevoerde planten, er zijn genoeg mensen die je willen helpen.

Off topic: via telmee.nl kom je door op het knopje "forum" te klikken, ook op deze site. Dat iemand een vraag stelt zonder dat de foto op waarneming.nl is geupload, betekent dus NIET automatisch dat die persoon de waarneming niet doorgeeft. Bij Pieter zal dat niet het geval zijn, maar bij andere waarnemers misschien wel. Denk daar volgende keer eerst eens aan voordat je besluit (naar mijn mening) veel te hard en veel te zuur te gaan doen over een niet ingevoerde waarneming.
Groetjes, Marc

pieter53

Bedankt voor de positieve reactie Marc.

Ik heb gewoon meer tijd nodig om de site te verkennen en te leren kennen, want een beetje complex is het wel.
We zien wel.

Met vriendelijke groeten, Pieter

Rob Koelman

Citaat van: M.V.S op juli 21, 2015, 17:21:21 PMDenk daar volgende keer eerst eens aan voordat je besluit (naar mijn mening) veel te hard en veel te zuur te gaan doen over een niet ingevoerde waarneming.

De toon van in ieder geval mijn reacties was vooral gebaseerd op de oorspronkelijke mededeling van de opstarter van het topic dat het hem niet zou lukken om deze waarneming van voorjaarshelmkruid in te voeren ('allemaal te ingewikkeld'), waarna later blijkt dat de opstarter er gewoon geen behoefte aan/zin in heeft om zijn waarnemingen in te voeren. Dan reageer ik anders dan dat het iemand echt niet zou lukken. Dus dat 'veel te hard en veel te zuur' heeft een aanleiding. Bovendien heb ik mij echt wel ingehouden, kan nog veel scherper...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Wie de schoen past, trekke hem aan.

Mijn moeder is uit 1954. Ik zie eerder aliens op aarde landen en voor mijn raam moonwalken, dan dat mijn moeder het voor elkaar krijgt hier een waarneming in te voeren. Het is niet altijd een simpele kwestie van onwil. Ik vind dat Pieter op een nare manier wordt aangesproken, wat de verklaring voor het niet invoeren dan ook is. 

Verder lijkt het me niet zo heel veel meer bijdragen om nog te reageren. Ik ga naar buiten, het is mooi weer en misschien kom ik mn moeder nog wel tegen. Of aliens ....  :angel:
Groetjes, Marc

pieter53

Dan is je moeder nog twee jaar jonger dan ik ben!


Met vriendelijke groeten, Pieter

HPM

Citaat van: M.V.S op juli 21, 2015, 17:57:12 PM
Wie de schoen past, trekke hem aan.

Mijn moeder is uit 1954. Ik zie eerder aliens op aarde landen en voor mijn raam moonwalken, dan dat mijn moeder het voor elkaar krijgt hier een waarneming in te voeren. Het is niet altijd een simpele kwestie van onwil....

Dat zal toch niet komen omdat ze een moeder uit 1954 is?
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: M.V.S op juli 21, 2015, 17:57:12 PMIk zie eerder aliens op aarde landen en voor mijn raam moonwalken, dan dat mijn moeder het voor elkaar krijgt hier een waarneming in te voeren. Het is niet altijd een simpele kwestie van onwil.

Wat een onzin!  :police:

De opstarter is het niet alleen gelukt om een vraag met bijbehorende foto te plaatsen op dit forum -en dat is minstens zo moeilijk/makkelijk als het invoeren van een waarneming - maar ook heeft de opstarter een eigen website, en deze zijn een stuk lastiger om op te zetten en te onderhouden:

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 14:23:29 PMIk heb zelf een website

Verderop geeft de opstarter aan wat de werkelijke reden is om geen waarnemingen in te voeren:

Citaat van: pieter53 op juli 21, 2015, 14:23:29 PMDe website en deze vragen vergen veel van mijn tijd. Zoveel zelfs, dat ik op dit moment er niet toekom mij in het correct invoeren van waarnemingen erg lang te verdiepen.

De opstarter is er in dit topic door meerdere mensen op behoorlijk neutrale toon (jazeker) op gewezen wat het nut van het invoeren van waarnemingen op waarneming.nl is en waarom het in dit verband wenselijk is om waarnemingen ook daadwerkelijk in te voeren. Dat is een gangbare manier van reageren...
Met vriendelijke groet, Rob

pieter53

Wat, wat ik dacht een aardige geste was,

CiteerBedankt!
Als ik jullie een plezier kan doen met een foto, dan zeg je het maar.

niet te weeg kan brengen.......

CiteerDe opstarter is er in dit topic door meerdere mensen op behoorlijk neutrale toon (jazeker) op gewezen wat het nut van het invoeren van waarnemingen op waarneming.nl is
Daar werd ik inderdaad vanmorgen om 10 over 10 op gewezen!

Vervolgens vertel ik dat het CORRECT invoeren mij te moeilijk lijkt en vraag om een beetje uitstel.
Daarna krijg ik van alles in de schoenen geschoven.
Dit alles is nu niet echt een leuke kennismaking met de mensen op dit forum.

Voor alle duidelijkheid: het grootste probleem met het correct invoeren van een waarneming is dat ik mij de juiste locatie niet meer herinner en dat ik er niet zeker van ben of de soort niet onlangs aangeplant of in gezaaid is.
Met vriendelijke groeten, Pieter

wim van wijngaarden

Er komen hier natuurlijk vragen voorbij, waarvan je de indruk hebt dat het vooral gaat om de juiste naam bij een plaatje op de eigen (foto)website, en de natuurwaarneming geen of nauwelijks een rol speelt. Als iemand dan wel de energie opbrengt om uitvoerig te discussieren, maar niet om de moeite te nemen de gegevens in te voeren, is dat uiterst irritant.
Voor ieder lijkt het me het beste om als het je ergert de naam van die persoon te onthouden en verder daarop niet te reageren in nieuwe gevallen.
Met dit soort geruzie schiet niemand iets op.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan