Nikon COOLPIX S9900

Gestart door henksluis, juli 19, 2015, 12:19:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

henksluis

Heeft iemand ervaring met deze camera - Ik wil deze vooral gebruiken in Makro-stand voor planten, insecten en paddenstoelen
Ik gebruik Nikon D7000 voor andere doelen



mvg Henk
greetings from Dandified vulture

Wim Bakker

Ik begrijp eigenlijk niet hoe je met die eisen bij deze camera terechtkomt. Zoveel megapixel en een superzoom heeft ook nadelen. Ik zou dan liever ietsje meer uitgeven aan een cameraatje met minder Mpix en minder zoom en misschien een grotere chip voor meer lichtgevoeligheid.

Just my €0,02...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

henksluis

Hij blijkt desondanks geen onaardige macro-opnames te maken
greetings from Dandified vulture

Lowieke

#3
Bovenstaande foto is zeer waarschijnlijk op een afstand van slechts enkele cm van de Libelle genomen (slechts minmaal ingezoomd) en vervolgens is er een uitsende gemaakt (100% crop).  Een behoorlijke dichtbij opname omdat de Libelle het dit keer toelaat, maar dat zal je niet vaak gebeuren.
Ik heb af en toe een S9100 (18X zoom, 10MP) bij me, want lekker compact. Ik schoot daar gisteren iets vergelijkbaars mee, minimale brandpuntafstand en de lens op een cm of 4-5 van de (kust?)sprinkhaan (beide fotos 100%crop):





Op korte afstanden en lager zoombereik (<6X grofweg) werkt het best wel goed en dus voor planten en paddenstoelen is het wel een aardige camera. Voor insecten een stuk minder.
Ook een nadeel vind ik dat het diafragma gekoppeld is aan de brandpuntafstand en niet bji ruim voldoende licht wordt verkleind om meer scherptediepte te verkrijgen. Als voorbeeld onderstaand zwammetje: ISO 160, F 3,5 (beide dus minimale waarden) en een sluitertijd van 1/2000s  ??? Dat zou ik in de "macro" stand graag anders zien. Misschien is dat bij de S9900 verbeterd. Ik zie dat de S9900 iig wel diafragma- en sluitertijdvoorkeuze heeft maar niet of gelijktijdig voor close-up kan worden gekozen.



Ik ben het met Wim Bakker eens: wil je vooral dichtbij fotograferen kies dan een lichtsterkere camera met minder zoom en zo mogelijk ook één waar je handmatig het één en ander kan instellen (diafragma) en minder afhankelijk bent van voorgebakken instellingen. De Coolpix P340 bijvoorbeeld.




.
Jeroen.