Zoemertje?

Gestart door Leon Olsthoorn, augustus 12, 2007, 17:27:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Deze sprinkhaan vond ik gisteren op de heide in Bakkeveen. Ik dacht zelf aan een ratelaar, een bruine sprinkhaan met vleugels die niet voorbij de knie komen (hoewel dit door het sprietje op de foto niet goed te zien is).

Zijn jullie het met me eens?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tekenaar

#1
Hij heeft wel heel erg duidelijke "paralelle vleugeladers" en daarom ben ik het deze keer niet met je eens. Ik ben niet zeker naar denk richting Stenobothrus en wel een net vervelt (nog bleek) zoemertje. ben benieuwd wat de collega's ervan maken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Leon Olsthoorn

Ik heb ook aan een zoemertje gedacht, maar vond hem daarvoor te licht. Maar kijkend naar de vleugels zie ik wat je bedoelt. Wat denken anderen ervan?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

b.achterkamp

Hoi,
De enige Nederlandse soorten met zo'n ladder in de vleugel zijn zoemertje en locomotiefje. Het chorthippus-lobje ontbreekt dus het moet een zoemertje zijn. Maar: de kleuren wijken af van mijn beeld van zoemertjes, en ik vind het dier er niet "pas vervelt" uit zien: donker vlekken op borststuk en achterlijf, donkere vleugels. Ik heb misschien iets gemist maar in Friesland is deze soort op z'n minst erg zeldzaam. Heb je meer foto's, en ga je de waarneming invoeren?
Bart

Leon Olsthoorn

Ik ga deze waarneming zeker invoeren, maar heb geen andere foto's, direct na deze foto sprong hij alweer weg. Ik vraag me soms echt af hoe anderen sprinkhanen fotograferen. De vindplaats is trouwens op enkele kilometers van de grenzen met zowel Groningen als Drenthe, komt het zoemertje daar wel voor?

Ik ga hem inderdaad invoeren, zolang we er nog niet zeker van zijn nog met een vraagteken.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

b.achterkamp

De soort is geloof ik wel eens lang geleden gemeld uit het Fochtelooerveen, maar kon daar niet worden teruggevonden. Andere vindplaatsen waren er niet in het gehele noorden; in Overijssel 1 plek, wel talrijk op de Veluwe.  Tenzij er de laatste jaren iets aan het EIS is gemeld, zou dit de eerste vondst in het noorden sinds decennia zijn denk ik! Daarom mijn voorzichtigheid....
Bart

Leon Olsthoorn

Zou het goed zijn om deze waarneming met foto voor te leggen aan het EIS?

En mochten er mensen in de buurt van Bakkeveen zijn die een kijkje willen nemen om te kijken of ze zoemertjes kunnen vinden en een betere foto kunnen nemen dan kan ik je precies uitleggen waar de vindplaats is.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

b.achterkamp

CiteerZou het goed zijn om deze waarneming met foto voor te leggen aan het EIS?

En mochten er mensen in de buurt van Bakkeveen zijn die een kijkje willen nemen om te kijken of ze zoemertjes kunnen vinden en een betere foto kunnen nemen dan kan ik je precies uitleggen waar de vindplaats is.
Als je de waarneming invoert komt hij vanzelf bij het EIS terecht denk ik (waarneming.nl geeft alle data door aan betreffende PGO)
Als je de waarneming invoert heb je ook precies uitgelegd waar het is, of vergis ik me? Bart  

Leon Olsthoorn

Inderdaad, maar als iemand wil gaan zoeken komt hij niet veel verder dan dat het binnen het gebied Bakkeveen - Duinen is. En dat terwijl ik tot op de meter nauwkeurig kan vertellen waar ik deze foto genomen heb. En dat maakt een speurtocht toch sneller succesvol dan als je hectares af moet gaan zoeken.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

b.achterkamp

?? Je kunt de vindplaats toch juist in waarneming.nl tot op de meter nauwkeurig invoeren?
Bart

Leon Olsthoorn

Citeer?? Je kunt de vindplaats toch juist in waarneming.nl tot op de meter nauwkeurig invoeren?
Bart
Maar als jij geen GPS-apparaatje hebt ga je mijn vindplaats niet tot op de meter nauwkeurig terugvinden op de heide. Ook nauwkeurig invoeren is heel lastig in een heide-gebied. Het lijkt in google-earth allemaal te veel op elkaar.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

b.achterkamp

Citeer
Citeer?? Je kunt de vindplaats toch juist in waarneming.nl tot op de meter nauwkeurig invoeren?
Bart
Maar als jij geen GPS-apparaatje hebt ga je mijn vindplaats niet tot op de meter nauwkeurig terugvinden op de heide. Ook nauwkeurig invoeren is heel lastig in een heide-gebied. Het lijkt in google-earth allemaal te veel op elkaar.
Hoi,
Het is niet lullig bedoeld, maar ik zanik nog even door. Als iemand er speciaal naar toe gaat, zal die sowieso een groter stuk hei gaan afzoeken. En als het op luchtfoto's uniform is, zal het qua vegetatie vaak ook redelijk uniform zijn. Bovendien kan de sprinkhaan inmiddels ook weer verder gesprongen zijn.... :lol:
Bart

Leon Olsthoorn

Dat is waar, maar is mijn plek geen mooi uitgangspunt? (ik blijf ook lekker doorzaniken  :gap: ). Maar voorlopig heeft zich niemand gemeld die de exacte plaats wil weten.

Is er trouwens iemand die deze determinatie kan bevestigen of ontkennen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

RoyKleukers

Ik kan er toch ook echt niks anders van maken, een zoemertje. Het is wel een atypisch gekleurd exemplaar. Ik ben zeker geinteresseerd in de precieze vindplaats! Bij voorbaat dank en groeten,

Roy (coordinator werkgroep sprinkhanen EIS)  
EIS-coordinator sprinkhanen

Leon Olsthoorn

Gisteren vond ik op exact dezelfde plaats deze 2 sprinkhanen. De vleugelbeadering is veel minder duidelijk dan de vorige keer. Heb ik hier nu weer een zoemertje gevonden, of me beet laten nemen door deze sprinkhanen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

han.endt

Kijk is naar het knopje van het mannetje bovenaan: Knopsprietje. Dit is een zeer algemene soort op heidevelden.

han.endt

#16
De bovenste foto zou toch nog een vrouwtje Knopsprietje kunnen zijn? Die heeft wel een beetje een dergelijke vleugeladering en door de foto komt het misschien allemaal wat sterker naar voren dan het in werkelijkheid is.

Leon Olsthoorn

Maar wat zijn deze twee hier samen aan het doen? Of is de onderste dood en zijn ze helemaal niets samen aan het doen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

han.endt

#18
Hij is denk ik net verveld en zit boven ze eigen huidje.

RoyKleukers

De onderste lijkt me een mannetje bruine sprinkhaan, die door een schimmel is aangetast. Puur toeval dat er een knopsprietje bij zit. Geen zoemertje helaas. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Leon Olsthoorn

Gisteren ben ik weer even de heide opgelopen en daar vond ik dit sprinkhaantje. Ik zie: korte antennes, geen verlengd halsschild, ladderpatroon aanwezig in de vleugel en geen chorthippus-lobje. Heb ik hier dan weer een zoemertje gevonden?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

MC

Nee... geen breed, regelmatig geaderd middenveld, wel een chorthippuslobje. Het lijkt me een vrouwtje ratelaar/bruine/snortikker.
Wel erg spectaculair, dat zoemertje!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Leon Olsthoorn

Ja, inderdaad en dat terwijl ik voordien echt helemaal niets van sprinkhanen wist en dacht een ratelaar gevonden te hebben. Afgelopen weekend ben ik 4 dagen teruggeweest met camera en veldgids sprinkhanen en krekels, maar het is toch lastiger dan ik dacht.

Ze zijn erg moeilijk te fotograferen en de determinatie gaat ook nog eens via allemaal kleine moeilijke details. Maar ik zal mijn foto's allemaal uitzoeken om te kijken of ik niet toch weer een zoemertje heb gevonden.

Zoals deze dan: weer een vroutje bruine/ratelaar/snortikker?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

MC

#23
knopsprietje (wel een vrouwtje overigens)
een heel erg ingeknepen halsschild (waarschijnlijk daarom verwarring met vr bruine e.d.)
heel bont uiterlijk
vr soms verdikte sprietknop
erg kleine veldsprinkhaan
geen chorthippuslobje

vooral het laatste kenmerk is heel belandrijk om goed onder de knie te krijgen. Op die manier is de groep van het geslacht chorthippus bij de meeste soorten goed van de rest te onderscheiden. Eigenlijk een soort tweedeling in de veldsprinkhanen. Niet heel makkelijk, maar wel heel nuttig...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

b.achterkamp

De bovenste foto op pagina twee is ook een vr knopsprietje, ik zie geen chorthippuslobje -hoewel het op deze foto niet zo heel scherp is. Het dier is bovendien wel erg bont, de zijkielen van het halsschild wel erg ingeknepen en de vleugels wel erg kort. Er zitten daar nogal wat knopsprietjes lijkt het, heel gewoon op de hei inderdaad. Het zoemertje is trouwens ook een stuk forser (vrouwtje 20-27mm) dan het knopsprietje (vrouwtje 11-16mm, maten knnv veldgids)
Bart  

MC

#25
Hmm, ik dacht hier in eerste instantie een lobje in te zien. Misschien idd wat te snel, het beest lijkt wel erg bont idd. Aan de andere kant lijkt het mij toch wel een oneffenheid/uitstulping in de vleugelrand:
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

b.achterkamp

CiteerHmm, ik dacht hier in eerste instantie een lobje in te zien. Misschien idd wat te snel, het beest lijkt wel erg bont idd. Aan de andere kant lijkt het mij toch wel een oneffenheid/uitstulping in de vleugelrand:
Jammer dat de foto niet scherp is, nu lijkt het weer net alsof dat lobje erg moeilijk is.......Dat valt meestal mee, maar op deze foto niet.
Chorthippus-lobje: de vleugelvoorrand buigt ter hoogte van de ooropening eerst weg van de overige lengteaders en er vervolgens al snel weer naar toe. De verbreding die zo ontstaat kan met enkele adertjes uitgerust zijn.
Voor beginners:
ooropening is gat in zijkant achterlijf!
de vleugelvoorrand is de onderrand in zijaanzicht (zoals op de meeste foto's)
Helder toch?
Bart

Kees van Bochove

al een oud topic, maar ik heb toch een opmerking

waarom is dat eerste beest niet gewoon een net uitgeslopen vrouwtje knopsprietje:
wat ik zie is een klein bont gekleurd sprinkhaantje. Verder heeft hij volgends mij geen chortippuslobje. Ook het ladderpatroon past toch gewoon op een knopsprietje?

groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

b.achterkamp

Citeervolgends mij geen chortippuslobje. Ook het ladderpatroon past toch gewoon op een knopsprietje?
De sporten van de ladder zijn te breed.....
Qua jizz zou ik nog eerder denken aan een Stauroderus, maar die moet juist een lob hebben en zou nog vele malen onwaarschijnlijker zijn, dus dan maar zoemertje....Bart

Kees van Bochove

tja, in dat geval toch zoemertje.

(zelf durf ik er niets over te zeggen wat het is, niet met zo n foto...)
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118