grote (mest)kever op licht

Gestart door JohnvR, juli 16, 2015, 20:23:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Deze grote (mest)kever kwam gisteren op licht in de Noordhollandse duinen. Bieden de relatieve grootte of details van de foto houvast voor een determinatie?


Douwe van der Ploeg

Prima foto, maar ik had graag de onderkant gezien, dus wat mij betreft Geotrupes spec. Misschien durft een expert meer.
Douwe van der Ploeg

JohnvR

Bedankt voor de hulp. Ik heb wel een foto van de voorkant gemaakt, maar niet van de onderkant.


Douwe van der Ploeg

Het gaat volgens mij om het stel Geotrupes spiniger/stercorarius.
Douwe van der Ploeg

JohnvR

Wat zijn de verschillen aan de onderkant eigenlijk? Ik heb een beetje gegoogled, maar dat leverde nog niets bruikbaars op. Deze was vannacht op licht.

Douwe van der Ploeg

#5
Zo groen ken ik ze dan weer niet, heb je van deze toevallig ook een foto van boven?  ;D

Wat betreft het verschil tussen die twee aan de onderkant: het gaat om beharing/punctering op de middelste strook van het achterlijf: hele achterlichaam gelijkmatig (stercorarius) of met een gladde baan in het midden (spiniger). Ik kwam laatst op Facebook iemand tegen die (studio)vergelijk-foto's had gemaakt tussen de twee, en daar ook verschillen in ik meen kaakvorm (of clypeus? ik weet t niet meer..) demonstreerde, maar helaas kan ik die post niet terugvinden..

NB: Dit zijn niet de enige soorten, mutator valt uit te sluiten omdat die 9 strepen op de dekschilden tussen naad en schouder heeft (de anderen 7), en niger heeft o.a. zwakkere dekschildstreping. Helaas heb ik deze twee nooit gevonden, dus durf niet te zeggen hoe goed dit vanaf foto te doen is. Daarnaast zijn er nog stercorosus (slechts één haarlijst op achterschenen, kleiner en ronder, dwars-streepjes op de dekschilden, grof bestippeld halsschild) en vernalis (slechts één haarlijst op achterschenen, achterrand halsschild naast het midden kort onderbroken, vrijwel gladde dekschilden, ook kleiner en ronder). Vrouwtje Typhaeus typhoeus kan als je niet oplet ook voor verwarring zorgen, maar die heeft duidelijke hoeken aan de voorrand van het halsschild.

Misschien dat een echte kever-kenner meer durft vanaf foto.
Douwe van der Ploeg

Thomasr

Volgens mij heeft niger een groene onderkant maar misschien niet altijd
Met vriendelijke groet,
Thomas

Douwe van der Ploeg

Dat heb ik ook begrepen, maar volgens mij kunnen de andere soorten soms ook een groene onderkant hebben..
Douwe van der Ploeg

JohnvR

De bovenkant is niet zo fraai.

Douwe van der Ploeg

Dekschildstrepen lijken me behoorlijk zwak, dus ik zou hier niger van maken. Echter wel onzeker, ik ken ze gewoon nog niet goed genoeg.
Douwe van der Ploeg

JohnvR

Top, bedankt! Bij de nachtvlinders heb je ook van de lastige groepjes  8) .

Thomasr

En matte dekschilden, volgens mij kan toch met zekerheid gezegd worden dat dit niger is
Met vriendelijke groet,
Thomas

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Maar durf jij wat over de soortnaam te zeggen, Jan?
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 29, 2015, 17:59:04 PM
Ik kwam laatst op Facebook iemand tegen die (studio)vergelijk-foto's had gemaakt tussen de twee, en daar ook verschillen in ik meen kaakvorm (of clypeus? ik weet t niet meer..) demonstreerde, maar helaas kan ik die post niet terugvinden..

op pagina 6
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

JohnvR

Bedankt! Op mijn foto's is dat weinig goed te zien vrees ik.

jan cuppen

#16
Vooruit dan voor een keer. Het is veel gemakkelijker om een enkel exemplaar te verzamelen (vooral dode exemplaren die zag ik afgelopen zaterdag en zondag op de Veluwe met bosjes liggen) en op te sturen of goed te fotograferen! Foto recht van boven waarop de achterrand van het halsschild goed te zien is (helemaal gerand dan wel niet gerand terzijde van het midden), waarbij tevens het aantal dekschildstrepen te tellen is tussen de naad en de schouder en tevens of deze dekschildenstrepen vaag of krachtig zijn. Een goede foto van de buitenzijde van de achterpoten waarop het aantal dwarslijsten op de tibia (schenen) te zien is (de lijst op het einde van de tibia telt niet mee; er zijn dan volgens de boeken één of twee dwarslijsten op de tibia van de achterpoot; bij Nederlandse materiaal zijn er echter vaak 1,5 lijst, die kevers moet je verder determineren alsof ze maar één lijst hebben. Wanneer je twee goede foto's maakt zijn er verder geen problemen voor de determinatie, behalve voor Geotrupes spiniger en stercorarius is dan nog een foto nodig van de onderzijde, met name de abdominale segmenten.

In dit geval denk ik dat er 1,5 lijst aanwezig zijn op de achtertibia (telt dus als 1) en de achterrand van het halsschild volledig gerand is. Je komt dan uit op Anoplotrupes stercorosus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

#17
Dank je wel. Van het tweede exemplaar (die vieze) hierbij een foto van de achterpoot tibia. De pijltjes, zijn dat de dwarslijsten en is het langste pijltje dan de halve?

Ik vond nog deze sleutel, is die bruikbaar? Ik vind niet daarin niet alles terug wat je beschrijft, over de achterrand van het dekschild bijvoorbeeld
http://www.record-lrc.co.uk/Downloads/GeotrupidaekeytoBritishspecies[07052011].pdf

jan cuppen

Hoi John,

Ik heb de bovenstaande tekst wat gewijzigd (waar de eerste keer dekschild staat had halsschild moeten staan) en aangevuld.
De pijlen op je foto zijn tanden, geen dwarslijsten. De dwarslijsten liggen op de tibia (de dwarsrichels die je ziet op je foto).
Ik krijg de determinatiesleutel niet geopend.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Beste Jan,


Hartelijk dank voor je hulp. Het begint me te dagen.
Ik krijg het niet voor elkaar om de link goed te krijgen in mijn post, maar als je van voor naar achteren de tekst selecteert (tot en met .pdf) en in de browser plakt gaat het goed.


Vriendelijke groeten, John