Olijfgroene kever in de duinen

Gestart door Hans van Helden, juli 12, 2015, 22:35:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104295996
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-07-10 Meijendel - Helmduinen
Foto's:


Het diertje was ca 7-9mm lang.
Ik denk aan een soort loopkever.

Bij voorbaat dank Hans van Helden

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hans van Helden

Beste Arp,

Ik vind dit een lastige. Het dier heeft ook iets weg van een boktor.

Ik heb twee berichten gevonden op dit forum met kevers die er op lijken, die nu nog steeds naamloos zijn.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

lo.troisfontaine

Hallo Hans,


niet alles is zo "zwart" als je zou denken... >:D


groeten,


Lo

Arp

Kan me voorstellen dat het lastig zoeken is - het beestje wordt doorgaans voor geel uitgescholden, niet olijfgroen (en heeft vaak wat lichtere poten en voelers) ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hans van Helden

Beste Arp,

Bedoel je Cteniopus flavus of directe verwant?
de foto's bij http://www.koleopterologie.de/gallery/ en http://www.zin.ru/Animalia/Coleoptera/rus/alexeewa.htm tonen exemplaren met een donkere kop....

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Arp

Ik moet zeggen dat ik er ook wat vreemd tegenaan zat te kijken en wel even heb zitten zoeken of ik echt niks anders over het hoofd zag. De habitus is voor mij wel Alleculinae, maar ik vond op het eerste gezicht de voelersegmenten erg lang en de vorm van het halsschild is slecht te zien. Vergelijkend lijkt het me dan toch een mannetje Cteniopus te zijn, met donkere voelers en poten - dat komt voor schijnt het, maar heb ik zelf nog niet eerder gezien zo.

Desondanks zou het me niks verbazen als er iemand uit de coulissen springt en zegt dat het geen sulphureus is ... maar ik kan er niks anders bij verzinnen dus  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hans van Helden

Beste Arp,

Bedankt voor jouw hulp bij de determinatie. Tot nu toe heb ik een keer eerder Cteniopus sulphureus waargenomen, en dat betrof een prachtig zwavelgeel exemplaar. Die was duidelijk.
In hoeverre deze diertjes variabel zijn kan ik niet zeggen. Ik weet ook niet of kevers last hebben van het "kanarie effect", ofwel dat bepaald voedsel van invloed is op de kleur. Wel valt mij op dat de foto's op verschillende sites soms zo afwijken, dat ik twijfel of ik naar de zelfde soort zit te kijken. Dit doet zich o.a. voor C. flavus.

Er is een opmerking op de waarneming zelf binnengekomen, dat het een C. sulphureus zou kunnen zijn.

Ik heb er nu een "onzekere C. sulphureus" van gemaakt, lijkt jou dat correct?

Nogmaals bedankt,

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

lo.troisfontaine

Hoi,


lijkt me een zeker geval. misschien nog iets uit aan het kleuren, zodat het onderliggende nog wat donker doorschijnt.
Denk niet dat er hier een look-a-like is, waar we ons hier door in de luren laten leggen.


groeten,


Lo

Arp

C. flavus is met sulphureus gesynoniemiseerd, dus dat is geen optie ;)

Ik vind sommige buitenlandse Cteniopus in principe meer overeenkomst hebben dan het gros van de foto's van sulphureus en ik ken natuurlijk ook niet alle kevers, laat staan obscure verwarringssoorten en/of nieuwe buitenlanders, vandaar wat voorzichtigheid. Desondanks zou ik 'm maar gewoon op zeker zetten, al maakt het voor de validatie niet uit - blijf één klik :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hans van Helden

Beste Arp,

Jouw uitleg is helder. Ik ga de waarneming op zeker zetten. Bedankt!


Met vriendelijke groet,
Hans van Helden