2 x kever in Hünsrück-Saarland [D] gefotografeerd

Gestart door annelies vriens, juli 01, 2015, 17:30:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Beide kevers gefotografeerd in Duitsland.
Voor een project wil ik er graag de juiste naam aan geven.
Via een Duitse zoekkaart kwam ik voor de rode niet verder dan Clytra quadripunctata of laeviuscua, maar dat zal ook wel niet goed zijn.
Misschien dat iemand ze kan benoemen?
Alvast dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Douwe van der Ploeg

Een rode zie ik niet, maar degene die op deze foto staat moet je zoeken bij de aaskevers (Silphidae).
Douwe van der Ploeg

annelies vriens

Beste Douwe,
Dank voor je reactie, ik ga op zoek.
Typisch dat foto 2 niet ge-upload was, bij deze poging 2.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Douwe van der Ploeg

Clytra lijkt me zeker een optie, maar wacht vooral op de experts.

Nog twee algemene tips:
- Als je de waarneming eerst invoert op www.observado.org, als kever onbekend, en vervolgens de knop "Determineren via het forum" gebruikt is de waarneming gelijk ingevoerd en komt de exacte locatie en datum mee, ook hoef je dan de foto niet als bijlage op het forum te plaatsen wat ruimte (en dus geld) scheelt en gaat er minder compressie overheen. Ook bestaat de kans dat een expert je waarneming op de site wel langs ziet komen, maar op het forum net gemist heeft.

- Om kevers te determineren is het fijn om een foto van recht van boven te hebben.
Douwe van der Ploeg

annelies vriens

Beste Douwe,
Fijn dat je weer reageert.
Goh, dat ik in de goede richting zit met Clytra... we wachten verder af.
Bij de aaskevers gekeken; slakkenaaskever komt het dichts in de buurt hoewel op mijn foto die verdikte schildrand niet goed is waar te nemen.
Je 1ste tip ga ik zeker gebruiken, heb overigens al een observado-''account''.
Wat betreft je 2de tip, ik weet het maar foto is van medewandelaar die ik er wel telkens op wijs [geldt ook voor blad van plant, onderkant paddenstoel etc ].
Graag hoor ik nog of slakkenaaskever juist is.
Met groet, Annelies Vriens