klein lieveheersbeestje, Scymnus spec..

Gestart door thijsdegraaf, juni 30, 2015, 17:52:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Hij zat in mijn kasje. Na de eerste twee foto's heb ik hem in de koelkast gezet, omdat hij heel beweeglijk was. De foto's van de onderkant lukten (door het glas), maar toen ik hem op het millimeterpapier zette, was hij na de eerste foto meteen verdwenen. Is ie te doen?
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/103898540 Scymnus spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2015-06-30 Bergen (NH)
Foto's:


Toelichting:Zat in mijn kas.
bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf


Lhbtje 2
Deze liep over mijn hand. Misschien ook uit het kasje. Ik had de camera en millimeterpapier nog liggen. Helaas geen potje, dus hij was weg voor het me lukte om dat uit huis te halen. Dus geen onderkantfoto. Hij was zeker een halve mm groter dan de vorige.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/103916226 Scymnus spec. gezien op 2015-07-01 Bergen (NH)
Foto's:


Toelichting: Liep over mijn hand.
bij voorbaat dank Thijs de Graaf

thijsdegraaf

#2
Ik haal ze omhoog. Het is tenslotte het lhb jaar.  ;)  Ik kan er mee leven als het spec. blijft, maar als spec zijn ze nog niet goedgekeurd, terwijl het keuren van de lhb's dit jaar vlot verloopt. Opvallend is, dat ik er na die dag geen enkele meer gezien heb.

jan cuppen

Je hebt de genera Scymnus, Nephus en voor zwarte exemplaren ook nog Stethorus. Deze genera en soorten kunnen meestal alleen na microscopisch onderzoek tot soort gedetermineerd worden. Misschien heb je ze verzameld dan kijk ik graag verder onder het binoc.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#4
Nee Jan, Dat is het nadeel van fotograferen, ze vliegen nog al eens weg. (als je ze tenminste niet eerst in de koelkast stopt) Bedankt voor het aanbod. Vandaar dat ze als Scymunus spec niet worden goedgekeurd. Ben ik in ieder geval wat wijzer geworden.


Ik heb ze in lieveheersbeestje spec. veranderd  :)