Hoofdmenu

Gedeukte Gouden Tor?

Gestart door colossus, juni 29, 2015, 12:14:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103854641
onzeker Gedeukte Gouden Tor - Protaetia metallica gezien op 2015-06-27 Weerribben - Woldlakebos
Foto's:




bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

bas waanders

#1
Ik heb deze hier in de buurt ook al vaker waargenomen , determinatie is uiteindelijk gevalideerd mede door de "knietjes" waar een plukje haar uitstak . Kortom : een lastige . Op het oog zou ikzelf ook meteen gaan voor de gedeukte , ook al door zijn tekening ( wit vlekkenpatroon ) op de dekschilden en de "deukjes". Maar ik laat dit liever over aan de admins :-) Kijk of de foto's die je maakt scherp zijn en onder verschillende hoeken ( ook de tarsen , halsschild en kop ) . Voor mij naast het vliegend hert een geweldig mooie soort !
Wil je zelf even napluizen , kijk dan hier eens naar : http://waarneming.nl/soort/info/19322?_popup=1
m.vr.gr. Bas

colossus

Bas bedankt voor de informatie en wat is dit een fantastische soort inderdaad!

Ik heb nog een foto toegevoegd waarop ik iets lichts bij de "knieën" zie.
Dit plaatje is wat scherper dan mijn eerder geposte foto's, alleen staat de snuit er niet op.
Maar misschien levert deze nog een determinatie als zekere Gedeukte op.

Vliegend Hert heb ik pas tevergeefs geprobeerd op een plek waar de soort vaak voorkomt.
Ik heb de oude eiken afgezocht, maar dat was overdag. Is het beter in de schemer, bijvoorbeeld 's avonds te zoeken?
En heb je nog tips?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

bas waanders

Er zijn sites waar vermeld word waar ze te vinden , en dat zijn maar enkele plekken in Nederland . Het word nu echt warm , tot nu toe was het te koel om uit te vliegen , ik heb er nog geen gezien dit jaar ( niet de grote ) . Dus : op warme zomeravonden tegen de schemering , gewoon een halfuurtje vóór zonsondergang ga ik op pad . Ik weet niet waar jij woont , maar hier in Limburg komen ze hoofdzakelijk voor in het gebied Jabeek / Etzenrade . Kijk maar eens op de sites van bijv . www.eis-nederland.nl . De mannetjes gaan uitvliegen , de vrouwtjes zitten meestal tegen de wand van een holle weg , of tegen bomen aangeplakt . De vlucht van de mannetjes is doorgaans hoorbaar : een zacht helicoptergeluid , het zijn door die machtige kaken onbeholpen vliegers die snel verstoord worden en op de grond terechtkomen , waarna ze vaker verkeersslachtoffer worden . Vandaar dat de habitat goed beschermd word en wegen vaak tijdelijk afgesloten .

De gedeukte gouden tor heb ikzelf aan de rand van de Brunssummerheide waargenomen , vorig jaar . Er zaten er opeens 7 (!!) in een heel kleine gebied op braamstruiken , ook copula . Ik was perplex hahahaha . Dit jaar heb ik er eentje gezien , vrij vroeg in mei .

Veel plezier iig , ik hoop dat een admin zich over je waarneming buigt , maar ik denk dat die het stervensdruk hebben :-)

colossus

Ja, de admins draaien overuren in deze tijd van het jaar. :)
Ik hoop dat een van hen mijn beest kan bevestigen als Gedeukte Gouden.
Jij in elk geval voor de leuke en uitgebreide uitleg Bas!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

bas waanders

Ik vind dat wel leuk , ik ben ook niet een echte "expert" ..... en daar is dit forum ook voor :-)

lo.troisfontaine

Hoi,


dit is een gedeukte gouden tor. P. metalicca


groeten,


Lo

colossus

Lo, erg leuk! :lol:
Op grond van de gele knietjes?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

lo.troisfontaine

#8
Hoi,


derde poging. Gaat elke keer iets fout met opslaan.


in ieder geval niet op basis van de kniebeharing. Dit vind ik vaak te lastig ook al heb ik de kever in de hand.
Bij deze op basis van patroon, kleur en hoeveelheid witte beharing dekschilden.


Het uitstekend gedeelte van het borstbeen kan ook  zekerheid geven, maar dan zou je de kever even moeten omdraaien en goed kijken of fotograferen.


groeten,


Lo

colossus

Deze kever zat een eind het riet in. Het water was daar diep.
Ik kon 'm alleen op afstand fotograferen, vandaar ook de vrij magere foto's.
Jij ook dank voor je antwoord Lo. Ik ben blij met deze aansprekende soort! B)

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper