Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Vlieland is begonnen: Roodkopklauwier
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

luc hoogenstein

Citaat van: Triturus op september 16, 2010, 14:01:16 PM
Ha Teus,

Nee het is echt geen kwestie van belichting hoor, de ondervleugels waren echt donker. We hebben deze vogels langdurig van dichtbij onder velerlei hoeken kunnen bekijken, ook in directe vergelijking met vogels met normaal zilverkleurige ondervleugels!

Ben

Klopt, de belichting of lichtinval is hier echt geen factor zoals Ben al aangeeft. Ik zal gaan kijken of ik nog meer foto's van dit exemplaar heb, morgen of later.

groet,
Luc

redmar_woudstra

groet,
Redmar

August

Mexicaanse roodmussen worden behoorlijk veel gehouden
Weet zelf iemand die er een twintigtal heeft en zelfs ongeringden er tussen heeft zitten
August van Rijn

Jaap Dijkhuizen

In Werkendam hadden we er ook eentje...

http://waarneming.nl/waarneming/view/48950393

had niet de behoefte om de vogel te zien :P
Jaap Dijkhuizen

Boon

Is dit iets om warm voor te lopen, of is waarschijnlijk escape of zelfs
verkeerd gedetermineerd?

Wel even de link erbij natuurlijk: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=23107&page=1

Onno den Boon
Groet, Onno den Boon

Guus Peterse

Eric Menkveld lijkt me geloof ik wel iemand om serieus te nemen. Neemt niet weg dat het heel goed een hybride zou kunnen zijn, hij is zelf immers ook onzeker. Een wilde, zuivere lannervalk lijkt me onwaarschijnlijk. Afwachten nog maar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Martijn Bot

Citaat van: guusp op september 17, 2010, 13:14:49 PM
Een wilde, zuivere lannervalk lijkt me onwaarschijnlijk. .

Lijkt mij eigenlijk heel best mogelijk! Zie de omzwervingen van de gezenderde, Hongaarse beesten; reden genoeg om de soort serieus te nemen!

snwja3

#8558
Citaat van: Martijn Bot op september 17, 2010, 14:18:08 PM
Citaat van: guusp op september 17, 2010, 13:14:49 PM
Een wilde, zuivere lannervalk lijkt me onwaarschijnlijk. .

Lijkt mij eigenlijk heel best mogelijk! Zie de omzwervingen van de gezenderde, Hongaarse beesten; reden genoeg om de soort serieus te nemen!
Mee eens, behalve dat die Hongaarse vogels Sakervalken betreffen.  :)
Wietze Janse

jvdlaan

Dat waren Sakers. Lannervalk zou eventueel kunnen, ze broeden in Italie, voormalig Joegoslavie, Albanie, Griekenland en Turkeije en uit die streken krijgen we al genoeg leuke soorten.

jvdlaan

Ha Wietze was sneller.

Ps wietze, wat voor soort is jou avatar?

snwja3

Wietze Janse

Martijn Bot

Jemig, wat suf. Sorry, zat even niet op te letten...

luc hoogenstein

Citaat van: luc hoogenstein op september 16, 2010, 14:40:18 PM
Citaat van: Triturus op september 16, 2010, 14:01:16 PM
Ha Teus,

Nee het is echt geen kwestie van belichting hoor, de ondervleugels waren echt donker. We hebben deze vogels langdurig van dichtbij onder velerlei hoeken kunnen bekijken, ook in directe vergelijking met vogels met normaal zilverkleurige ondervleugels!

Ben

Klopt, de belichting of lichtinval is hier echt geen factor zoals Ben al aangeeft. Ik zal gaan kijken of ik nog meer foto's van dit exemplaar heb, morgen of later.

groet,
Luc

Voor de geïnteresseerden: net vernomen dat in de Te Papa collection in Nieuw-Zeeland één of twee geheel donkervleugelige grauwe pijlen zitten. Laten we het daar maar dus op houden. 

groet,
Luc

Albert de Jong

#8564
Er staan inmiddels foto's bij de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/50121495?_popup=1

Weinig flanktekening voor een saker of lanner. De vogel heeft ook wat weg van een 1kj slechtvalk. Wat het nu wel is, of welke mix?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Boon

#8565
http://waarneming.nl/waarneming/view/50121612

Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het wel te kloppen. (Niet dus... was ook wel erg vroeg geweest)
Maar ruil mijn mening graag voor iemand die meer ervaring heeft met ruigpoten.
Groet, Onno den Boon

Rikstar

zie mijn commentaar bij foute waarnemingen...
is een wespendief.

Citaat van: Boon op september 17, 2010, 17:17:06 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/50121612

Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het wel te kloppen.
Maar ruil mijn mening graag voor iemand die meer ervaring heeft met ruigpoten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

#8567
lijkt mij niet helemaal zuivere koffie. Heeft inderdaad wat weg van 1ste winter slechtvalk maar toch ook weer niet helemaal. wat mij betreft Slechtvalk x ......?  lanner of saker


Citaat van: Albert de Jong op september 17, 2010, 17:01:42 PM
Er staan inmiddels foto's bij de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/50121495?_popup=1

Weinig flanktekening voor een saker of lanner. De vogel heeft ook wat weg van een 1kj slechtvalk. Wat het nu wel is, of welke mix?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gerdwichers8

Saker of Giervalk zie ik hierin in het geheel niet, maar de mogelijkheid op enige Lanner invloed vind ik op basis van deze foto's eerlijk gezegd ook nog  gezocht.
Wie weet heeft de waarnemer hier 'live' meer reden voor gehad. Voor mij een juv. Slechtvalk.

BramtK

Beetje gele poten voor een 1kj Saker of Lannervalk. Lijkt verder nogal bescheiden qua formaat. Hoe heet die ondersoort van Slechtvalk nu ook alweer?
Groeten,

Bram ter Keurs

Boon

De enige variatie die vermeldt staat in de ANWB is F. peregrinus brookei bedoel je die?
Er staat bij dat deze juist kleiner is dan nominaat. Is op de foto natuurlijk moeilijk te
beoordelen.
Groet, Onno den Boon

teunvankessel

Calidus neem ik aan dat je bedoelt Bram?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rikstar

#8572
ofwel toendraslechtvalk? lijkt me beetje raar om puur vanwege formaat uit te gaan voor toendraslechtvalk.... je hebt grote en kleine slechtvalken en sommige slechtvalk vrouwen kunnen soms giervalk achtig aandoen ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

#8573
Calidus, daar dacht ik inderdaad aan, Theun.

Rik, wie zegt dat ik vanwege het formaat voor calidus ga? Wie zegt dat ik überhaupt voor calidus ga? Misschien moet je iets minder snel zijn met het bestempelen van iemands gedachtengang als zijnde raar.  ;)

Ik neem aan dat de waarnemers aan een Saker of Lannervalk denken vanwege het relatief lichte verenkleed met relatief veel bruintinten. Ben benieuwd in hoeverre calidus is overwogen. Niet, zo lijkt het.

Edit: op een foto meen ik bandering op de osdv te zien.
Groeten,

Bram ter Keurs

MarcelHaas

Ik heb Andrea Corso eens gevraagd wat hij van de vogel vindt en dit is wat hij schreef:

"it seems to be a calidus-type bird, most probably a calidus   indeed...however, due to light and position I can't see the pattern of   flanks and undertail that would confirm the ID as calidus and not a hybrid with Lanner or Saker (less likely)... so I couldn't confirm my   opinion at 100%.
In any case, those falcons   indeed appear huge.... some female calidus I've seen were as big as a   Gyrfalcon."

Voor wat het waard is. Er schijnt al twee weken een vreemde grote valk op Texel rond te zwerven; het zal mij niets verbazen als dat deze vogel is. Het is in mijn ogen in ieder geval geen klassieke juveniele Slechtvalk... Verder was de vogel enorm groot en viel duidelijk op door zijn formaat (er werd eerst aan Buizerd gedacht tot de vogel zijn kop draaide)... [de laatste info van Eric zelf]

gerdwichers8

Deze vogel valt qua kop tekening binnen het bereik van "calidus" en zou dat zomaar kunnen zijn. Deze vogel  lijkt een lichte onderzijde te hebben, wat eveneens daarbij past.
Echter, overlap met peregrinus staat zodanige specificering bij dit 'donkere' type vogel niet toe; het zou nog altijd zomaar een peregrinus kunnen zijn. Een identificeerbare calidus moet op de kop nòg lichter zijn, met een nòg dunnere oogstreep en dunnere snor, grotere lichte wang. Enkel om buiten het bereik van 'onze' peregrinus te geraken, niet omdat een wat donkere vogel zoals deze voor calidus niet zou kunnen.
Er zijn in de loop van de jaren vrij veel van dit soort gevallen geweest. Mogelijk dat de status 'dwaalgast' niet helemaal juist is voor dit taxon.

Ik kan me wel vinden in Corso's opinie, maar het gaat niet liggen tussen Slechtvalk enerzijds en Lanner/Saker anderzijds, maar dat zegt hij zelf al.

gerdwichers8

tundrius kan natuurlijk ook nog, maar dan wordt het kansje op een gefundeerde identificatie nòg kleiner, al lijkt het er wel wat meer op dan een Saker/Lanner ;D

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Wie weet er meer van de mogelijke donsstormvogel die vanochtend gemeld zou zijn? Ik zie hem nergens terugkomen???
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/