Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

We hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HJDT

Al drie broedgevallen dit jaar?? Als die informatie al vrijgegeven mag worden (vanwege uitvliegen van de jongen bijv.) is het misschien leuk als dat gedeeld word. Dat die vogels van Overijssel ergens gebroed hebben was mij niet bekend maar als daar meer details over bekend zijn zou het leuk zijn die te horen??

Overigens broeden Bijeneters lang niet elk jaar in Nederland maar het lijkt wel wat regelmatiger te worden sinds ca. de laatste tien jaar??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2010, 21:22:24 PM
We hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.

en toch door tientallen mensen gefotografeerd en ingevoerd.
egoïstisch noem ik dat.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2010, 21:22:24 PMWe hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.
Als we inderdaad jaarlijks meerdere broedgevallen hebben, lijkt me er steeds minder reden om die allemaal stil te houden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jeroen Nagtegaal

#8254
Helaas worden de foto's niet allen zorgvuldig gemaakt. Zo zouden er personen onwetend boven nestgangen gestaan hebben... Als locals het weten is er meer dan voldoende toezicht, zo lijkt me. Overigens weet ik ook gevallen die maar door enkel persoon is gevonden en nooit bekend zijn gemaakt. Zelf hier ook nooit geweest. Er is dus ook nog genoeg te ontdekken. Waarom zouden we met zijn allen bij één paar moeten gaan staan, terwijl de kans op verstoring groot is? In trektijd zijn er toch bijna jaarlijks meerdere gevallen die redelijk bezoekbaar zijn? En wellicht hebben we over 10 jaar wel zoveel paar dat een embargo niet meer nodig zou zijn. Ik hoop er wel op.

Ik ken ook lang niet alle plekken, maar een deel zit/zat ook in gevaarlijk of verboden terrein, of een grondeigenaar die liever niet heeft dat er dagelijks 10-tallen personen komt. Als ze stilgehouden zijn, is er geen discussie. Ik begrijp af en toe niet waarom er zaken niet mogen worden stilgehouden, zeker rond broedgevallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: guusp op augustus 15, 2010, 21:36:55 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2010, 21:22:24 PMWe hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.
Als we inderdaad jaarlijks meerdere broedgevallen hebben, lijkt me er steeds minder reden om die allemaal stil te houden.

Mij juist meer!
mijn mening is dat je vaste broedvogels moet beschermen (oehoe, buidelmees, kwartelkoning etc), maar dat incidentele broedgevallen veel minder bescherming vragen (kleinst waterhoen bv). helemaal als de soort wereldwijd niet bedreigd is.

als eens in de zoveel jaar een paartje bijeneters in NL broed is mijn mening dat het best vrijgegeven mag worden (1 keer per jaar een excursie zoals ruigpootuilen bijvoorbeeld). mochten de bijeneters vaste broedvogels worden vind ik het weer een ander verhaal. dan 1 vrijgeven en de rest lekker geheim houden, maar dan ook niet al je vriendjes bellen die allemaal mooie foto's gaan maken etc.

hetzelfde bij een enkele griel. die komen hier echt niet massaal terug om te broeden omdat wij 1 adult in broedbiotoop geheim gaan houden).

dan liever extra aandacht naar weidevogels of de tapuit bv
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet op welke Griel je nu doelt.

Maar er zijn meerdere gevallen bij Bijeneter in NL met meerdere jaren achter elkaar van één locatie broedsels. Dit is uiteraard niet vooraf in te schatten.

Ik ben overigens ook niet blij met zoveel foto's, Ter documentatie oké, maar dan zijn enkele voldoende.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dupont

Citaat van: rnbflavour op augustus 15, 2010, 21:34:08 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2010, 21:22:24 PM
We hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.

en toch door tientallen mensen gefotografeerd en ingevoerd.
egoïstisch noem ik dat.

Vrij gemakkelijke en simpele reactie vind ik dat.
Ik vind het ook jammer dat ik de plek niet wist/weet, maar respecteer de keuze van de betreffende mensen volledig; het is in het verleden bij dit soort zaken vaak genoeg fout gegaan.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Citaat van: dupont op augustus 15, 2010, 22:24:17 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 15, 2010, 21:34:08 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 15, 2010, 21:22:24 PM
We hebben toch jaarlijks meerdere broedpaar in NL, alleen wordt nagenoeg alles (terecht) stilgehouden.

en toch door tientallen mensen gefotografeerd en ingevoerd.
egoïstisch noem ik dat.

Vrij gemakkelijke en simpele reactie vind ik dat.
Ik vind het ook jammer dat ik de plek niet wist/weet, maar respecteer de keuze van de betreffende mensen volledig; het is in het verleden bij dit soort zaken vaak genoeg fout gegaan.

Dat het vaak fout is gegaan is mij bekend. ik keur het geheimhouden opzich niet af, maar als je nu kijkt naar limburg dit jaar.
half nederland is daar zowat geweest, maar iedereen zet onder embargo. dat vind ik egoïstisch.
en ja ik zou het fijn vinden om eenmaal per jaar zon soort te kunnen bezoeken. gelukkig kan dat nu met wat geluk in overijsel/drenthe  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Folkert Jan,

Je had toch ook kunnen mailen of bellen naar "half Nederland", dan had je de plek heus wel gekregen. Embargo is juist bedoelt om al die mensen die onkontroleerbaar en anoniem zijn te weerhouden daar naar toe te gaan en het geval (soms door onwetendheid) te verstoren dan wel andere kwaadwillende bedoelingen te hebben (denk aan vangen).
Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op augustus 15, 2010, 22:53:39 PM
Folkert Jan,

Je had toch ook kunnen mailen of bellen naar "half Nederland", dan had je de plek heus wel gekregen. Embargo is juist bedoelt om al die mensen die onkontroleerbaar en anoniem zijn te weerhouden daar naar toe te gaan en het geval (soms door onwetendheid) te verstoren dan wel andere kwaadwillende bedoelingen te hebben (denk aan vangen).
Groet Max

Ik heb de plek aan 1 medevogelaar gevraagd die mij vertelde dat hij zelf de plek ook niet via locals kon krijgen.
diegene heeft ze uiteindelijk gezien, maar wilde mij de plek niet vertellen, omdat volgens hem iedereen de plek geheim wilde houden. daarop heb ik verder niet rondgebeld/gemailt.

Verder absoluut geen probleem dat ik die bijeneters niet heb gezien en goed dat ik dit weet voor de volgende keer :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

En daarnaast vind ik het eerder fatsoenlijk dan egoïstisch. Soms is het ook niet helemaal mijn keus om een bepaald geval geheim te houden, maar als 'men' besloten heeft een geval geheim te houden, ga ik daar als buitenstaander natuurlijk niet dwars tegenin. Die keus is dan gewoon niet meer aan mij.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

theomuusse

Citaat van: Max Berlijn op augustus 15, 2010, 22:53:39 PM
Folkert Jan,

Embargo is juist bedoelt om al die mensen die onkontroleerbaar en anoniem zijn te weerhouden daar naar toe te gaan en het geval (soms door onwetendheid) te verstoren dan wel andere kwaadwillende bedoelingen te hebben (denk aan vangen).
Groet Max

Embargo is toch bedoelt dat je het doorgeeft 'for the record' maar dat het geheim is.
Voor iedereen!

Theo

pwolf

Citaat van: theomuusse op augustus 15, 2010, 23:33:39 PM
Citaat van: Max Berlijn op augustus 15, 2010, 22:53:39 PM
Folkert Jan,

Embargo is juist bedoelt om al die mensen die onkontroleerbaar en anoniem zijn te weerhouden daar naar toe te gaan en het geval (soms door onwetendheid) te verstoren dan wel andere kwaadwillende bedoelingen te hebben (denk aan vangen).
Groet Max




Embargo is toch bedoelt dat je het doorgeeft 'for the record' maar dat het geheim is.
Voor iedereen!

Theo

De meest eenvoudige weg is natuurlijk om je waarneming van een broedende zeldzaamheid niet in te voeren en na het broedseizoen bij SOVON te melden. Wat ook wel helpt is als de waarnemer beschikt over een gesloten persoonlijkheid en een gebrek aan vrienden.

groeten, pim

ps Niet bij Limburgse Bijeneters geweest dit jaar, dankzij Rob Sponselee gewoon op Walcheren gezien. Vrienden, daar heb je wat aan.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

HJDT

Het was absoluut niet mijn bedoeling om een discussie te starten over wel of niet geheim houden maar om meer te weten te komen over de broedgevallen van dit jaar in den lande mocht iemand zich nog geroepen voelen om een en ander te melden: graag!!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Patrick1977

Beste allen,

ik zal even kort iets melden over de broedgevallen in Limburg. Aangezien het niet zo heel ver bij mij thuis vandaan is kan ik er wel iets over zeggen. De broedgevallen (2) vonden plaats in een nogal verstoringsgevoelig gebied. Een gebied namelijk waar je met groot gemak letterlijk bovenop de nestgang kon gaan staan , zou je dit willen. Daarnaast was het vrij onduidelijk waar prive-terrein overging in openbaar gebied. Om deze redenen is destijds besloten (mijns inziens 100 % volledig terecht) de exacte locaties 'geheim ' te houden. Natuurlijk iedereen die wilde is het te weten gekomen en vele mensen hebben daarom een kijkje kunnen nemen. De tam-tam heeft echt wel gewerkt....Voor zover ik weet (en ik ben zeer regelmatig ter plaatse geweest) is het aantal excessen beperkt gebleven en heeft het gros van de mensen zich gehouden aan ongeschreven regels (achter prikkeldraad blijven, niet te lang binnen 100 meter van nestgang vandaan etc. etc.). Mede door het over het algemeen goede gedrag van de waarnemers zijn er waarschijnlijk een 6 tal Bijeneters uitgevlogen.

Overigens heeft t helaas geen zin meer nu alsnog het gebied te bezoeken aangezien het er alle schijn van heeft dat ze ons natte kikkerlandje na uitvliegen van de jongen inmiddels hebben verlaten..

Groet,

Patrick Lemmens
Gr. Patrick Lemmens

HJDT

#8266
Citaat van: HJDT op augustus 16, 2010, 08:55:27 AM
Het was absoluut niet mijn bedoeling om een discussie te starten over wel of niet geheim houden maar om meer te weten te komen over de broedgevallen van dit jaar in den lande. Mocht iemand zich nog geroepen voelen om een en ander te melden: graag!!

Groet Michel

EDIT: Geen idee wat hier fout is gegaan, het was niet mijn bedoeling iets te schrijven . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Patrick1977

Michel,

Begrijp je reactie niet echt. Je vraagt voor extra info en die geef ik........
Ennehhh ik ben geen discussie gestart hoor  ;D
Gr. Patrick Lemmens

JohanvantBosch

Citaat van: Patrick1977 op augustus 16, 2010, 10:04:01 AM
Michel,

Begrijp je reactie niet echt. Je vraagt voor extra info en die geef ik........
Ennehhh ik ben geen discussie gestart hoor  ;D

Michel bedoelde vast 'dankjewel!'  ;D

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op augustus 15, 2010, 22:27:16 PM
en ja ik zou het fijn vinden om eenmaal per jaar zon soort te kunnen bezoeken. gelukkig kan dat nu met wat geluk in overijsel/drenthe  :)

Go Folkert-Jan, ze zitten er nog!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22453

Rick_Karsenbarg

Zijn de bijeneters ondertussen al vertrokken of is er nog een kans dat ze er nog rondvliegen?
Over een uurtje moet ik toch richting Drenthe dus.. :P
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

UtrechtsVogelNet

Als ik het goed heb begrepen, zal er in een komende DB verslag worden gedaan van de 2 broedgevallen in het Limburgse.

Ik kwam er zelf overigens bij toeval achter en heb samen met Patrick die ik daar ontmoette een paar uurtjes meerdere vogels kunnen bewonderen vanaf veilige afstand; ze hadden toen trouwens al grote jongen omdat de ouders achteruit het nest uitkropen.
Ik ben het geheel met Patrick eens dat minimaal 1 van de nesten op een uiterst kwetsbare plek was, en dat de overgang prive/openbaar terrein nogal vaag was. Je kunt je voorstellen dat bij bezoek door velen de landeigenaar niet blij zal zijn, en dat dit ten koste gaat van de goede contacten tussen landeigenaar en lokale vogelaars die de nesten intensief hebben gemonitord.
Ook Max' reaktie kan ik me goed in vinden.

Jaren terug was er een broedgeval van een Withalsvliegenvanger die stilgehouden werd ondanks dat die gewoon langs een openbaar pad broedde. Gelukkig was-ie het jaar erop daar weer, want dat die stil werd gehouden vond ik pas een deceptie. En velen met mij.

Gr, Phil

Jos Welbedacht

Lauwersmeer.com meldt 73 Sneeuwganzen bij Westhoek, Friesland. Ik ga er vanuit dat dit ook vogels zijn uit een geïntroduceerde Europese populatie, maar het is vast spectaculair.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 17, 2010, 08:51:26 AM
Als ik het goed heb begrepen, zal er in een komende DB verslag worden gedaan van de 2 broedgevallen in het Limburgse.

Ik kwam er zelf overigens bij toeval achter en heb samen met Patrick die ik daar ontmoette een paar uurtjes meerdere vogels kunnen bewonderen vanaf veilige afstand; ze hadden toen trouwens al grote jongen omdat de ouders achteruit het nest uitkropen.
Ik ben het geheel met Patrick eens dat minimaal 1 van de nesten op een uiterst kwetsbare plek was, en dat de overgang prive/openbaar terrein nogal vaag was. Je kunt je voorstellen dat bij bezoek door velen de landeigenaar niet blij zal zijn, en dat dit ten koste gaat van de goede contacten tussen landeigenaar en lokale vogelaars die de nesten intensief hebben gemonitord.
Ook Max' reaktie kan ik me goed in vinden.

Jaren terug was er een broedgeval van een Withalsvliegenvanger die stilgehouden werd ondanks dat die gewoon langs een openbaar pad broedde. Gelukkig was-ie het jaar erop daar weer, want dat die stil werd gehouden vond ik pas een deceptie. En velen met mij.

Gr, Phil

En verslag in het blad Limburgse Vogels.

http://groups.yahoo.com/group/vogelinfolimburg/message/18004
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Marcel van kammen

Als ik mij niet vergis zit er ergens op de grens noord-friesland/noord groningen ook elk jaar wat Bijeneters te broeden.....echter heb ik ze ook nog nooit gezien omdat het zo angstavllig stilgehouden wordt. Tsja...dat is jammer,maar er zijn zoveel andere vogeltjes te zien die ook leuk zijn dus ik maak me daar niet zo druk om eigenlijk.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers



theomuusse

Citaat van: firecrest op augustus 17, 2010, 22:46:52 PM
Amerikaanse Zilvermeeuw!!!! Niet 100% zeker...

Nee, zeker niet 100%. Mist de sjaal die hij in maart zeker moet hebben maar in augustus?
Verder is de vogel behoorlijk nat op de foto gegaan dus exacte tekening niet top te beoordelen.
Maar een erg leuke zilver die flink in de buurt komt op een aantal punten, niet op alle vooralsnog.

Theo