Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: Edwin Russer op februari 01, 2010, 13:54:02 PM
Citaat van: scwytema op januari 31, 2010, 21:03:17 PM
Citaat van: vincenthart op januari 30, 2010, 21:51:25 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46217629 (waar Tim denk ik ook op doelt)
Beschrijving klinkt wel spannend!
Heel even....  waarom is hier nauwelijks aandacht aan besteed?
Wat ik ervan heb gehoord is Martin Jansen een zeer goede, maar vooral betrouwbare vogelaar en passen alle kenmerken op een (sub)adulte Steenarend!! Hij is zelf dan zo voorzichtig om er een vraagtekentje bij te zetten, maar de "onbevestigde waarneming van derde(n)" op DBA mag van mij best een "onvoldoende details" of misschien zelfs "vrij zeker" worden (om in de oude-semafoon-categorieen te spreken: 6 of 5 ipv 7).

Volgens mij is namelijk op deze fraaie zondag niemand wezen zoeken....

Ik ben thuis gebleven voor de ondermaatse voetbalklassieker....
Mja, jij hebt steenarend al in NL. Of dat betekent dat je op zo'n mooie dag als gisteren thuis moet blijven voor een integrale uitzending van de (altijd tegenvallende) Klassieker is de volgende vraag :D

En Steven was niet alleen gisteren maar het scheelde bar weinig  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: Piedos op januari 31, 2010, 21:15:26 PM
Citaat van: scwytema op januari 31, 2010, 21:03:17 PM
Citaat van: vincenthart op januari 30, 2010, 21:51:25 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46217629 (waar Tim denk ik ook op doelt)
Beschrijving klinkt wel spannend!
Heel even....  waarom is hier nauwelijks aandacht aan besteed?
Wat ik ervan heb gehoord is Martin Jansen een zeer goede, maar vooral betrouwbare vogelaar en passen alle kenmerken op een (sub)adulte Steenarend!! Hij is zelf dan zo voorzichtig om er een vraagtekentje bij te zetten, maar de "onbevestigde waarneming van derde(n)" op DBA mag van mij best een "onvoldoende details" of misschien zelfs "vrij zeker" worden (om in de oude-semafoon-categorieen te spreken: 6 of 5 ipv 7).

Volgens mij is namelijk op deze fraaie zondag niemand wezen zoeken....

Jij liep daar dus alleen
ja idd best jammer...
zeker als je daar het gebied ziet, en het landschap naadloos aansluit op de heuvels van Schotland, of de toendra van Scandinavie... (en die oldebroekse hei is groot genoeg voor die Steenarend om 'een rondje om' te doen).

Ik probeer alleen maar te zeggen dat het er vrijwel zeker eentje is, en de enige reden dat er niemand gaat is dat er geen foto is! Stel je voor als er geen foto was van die troepiaal!!!! dan was dat beest NOOIT teruggevonden...

Maar goed: volgende week ben ik skien dus ik zou zeggen sla je slag.
Steven Wytema


Edwin Russer

#6272
Citaat van: vincenthart op februari 01, 2010, 17:50:07 PM
Citaat van: Edwin Russer op februari 01, 2010, 13:54:02 PM
Citaat van: scwytema op januari 31, 2010, 21:03:17 PM
Citaat van: vincenthart op januari 30, 2010, 21:51:25 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46217629 (waar Tim denk ik ook op doelt)
Beschrijving klinkt wel spannend!
Heel even....  waarom is hier nauwelijks aandacht aan besteed?
Wat ik ervan heb gehoord is Martin Jansen een zeer goede, maar vooral betrouwbare vogelaar en passen alle kenmerken op een (sub)adulte Steenarend!! Hij is zelf dan zo voorzichtig om er een vraagtekentje bij te zetten, maar de "onbevestigde waarneming van derde(n)" op DBA mag van mij best een "onvoldoende details" of misschien zelfs "vrij zeker" worden (om in de oude-semafoon-categorieen te spreken: 6 of 5 ipv 7).

Volgens mij is namelijk op deze fraaie zondag niemand wezen zoeken....

Ik ben thuis gebleven voor de ondermaatse voetbalklassieker....
Mja, jij hebt steenarend al in NL. Of dat betekent dat je op zo'n mooie dag als gisteren thuis moet blijven voor een integrale uitzending van de (altijd tegenvallende) Klassieker is de volgende vraag :D

En Steven was niet alleen gisteren maar het scheelde bar weinig  ;)

Klopt helemaal Vincent. Ik had nog eens het geluk dat ik meteen bij mijn allereerste poging de vogel zeer fraai kon bewonderen. Er zijn vogelaars geweest die enkele duizenden kilometers voor dat beest hebben gereden. Uiteindelijk duurde het ook een paar weken voordat de vogel van Drenthe, 2002, na de eerste februariwaanemingen in maart weer opdook. Ik kan mij niet voorstellen dat er in die tussentijd niet goed is gezocht. Pas toen werd bekend waar de vogel zich meer ophield. Deze vogel had een enorme actieradius en wellicht een soort van winterterritorium van enkele tientallen kilometers in het kwadrant. Als ik zie waar deze mogelijke Steenarend is gezien is een oversteek naar de Flevo zo gepiept. Ga dan maar eens zoeken, lastige klus 8)

En wat de klassieker betreft. Ik heb ze beter gezien, maar ja, toen liepen er nog voetballers als Koeman, van Basten, Gullit, Houtman in z'n goede dagen, Wouters, Rijkaard, Muhren, Vanenburg etc. etc. rond.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gerard Troost

Citaat van: Edwin Russer op februari 01, 2010, 20:30:41 PM
Als ik zie waar deze mogelijke Steenarend is gezien is een oversteek naar de Flevo zo gepiept. Ga dan maar eens zoeken, lastige klus 8)

Volgens mij zoek ik liever een Steenarend in de Flevo dan ergens in die stoffige bossen van Drenthe, dat heb ik al eens gedaan en dat is me toen niet goed bevallen... (met 100 man rond één bosperceel waar de vogel ergens midden zat, vloog tie er ook nog eens aan de verkeerde kant uit @#$).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Marcel van kammen

Nou noem je net de spelers van de verkeerde club ;-)

Richard Houtman

#6275
Citaat van: scwytema op januari 31, 2010, 21:03:17 PM
Citaat van: vincenthart op januari 30, 2010, 21:51:25 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46217629 (waar Tim denk ik ook op doelt)
Beschrijving klinkt wel spannend!
Heel even....  waarom is hier nauwelijks aandacht aan besteed?
Wat ik ervan heb gehoord is Martin Jansen een zeer goede, maar vooral betrouwbare vogelaar en passen alle kenmerken op een (sub)adulte Steenarend!! Hij is zelf dan zo voorzichtig om er een vraagtekentje bij te zetten, maar de "onbevestigde waarneming van derde(n)" op DBA mag van mij best een "onvoldoende details" of misschien zelfs "vrij zeker" worden (om in de oude-semafoon-categorieen te spreken: 6 of 5 ipv 7).

Volgens mij is namelijk op deze fraaie zondag niemand wezen zoeken....
Hij is denk ik correct gepiept als 'Mogelijk deze soort, onvoldoende details waargenomen'
(http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18664&page=3). Pas bij een zeker piepje (wat een ouderwets jargon hè!?) kon je mij afgelopen zondag van Eredivisielive wegslaan...


Citaat van: Edwin Russer op februari 01, 2010, 20:30:41 PM
(...)
En wat de klassieker betreft. Ik heb ze beter gezien, maar ja, toen liepen er nog voetballers als Koeman, van Basten, Gullit, Houtman in z'n goede dagen, Wouters, Rijkaard, Muhren, Vanenburg etc. etc. rond.
Citaat van: Marcel van kammen op februari 02, 2010, 14:37:57 PM
Nou noem je net de spelers van de verkeerde club ;-)
Nee hoor, hij noemt er maar twee van de verkeerde club: Gullit en (P.) Houtman!  8)

Edit: toevoeging, had m'n klassiekers niet op een rijtje..
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

dupont

Volgens mij heeft Koeman (Ronald) in zijn nadagen nog bij 010 gevoetbald.
Wouters, Gullit, Vanenburg en Koeman hebben overigens ook bij 040 gevoetbald, maar wedstrijden waar 040 aan mee doet worden niet als klassieker beschouwd.
En over ieders trainerscarrieres zullen wij het maar niet hebben.

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

tsja wat "moet" je nu met die Siberische Taling  :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

getver, erheen als het zo doorgaat, vrees ik. Had ik dat domme beest van Geijsel/IJdoorn nou maar gedaan  :(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: vincenthart op februari 03, 2010, 14:12:43 PM
getver, erheen als het zo doorgaat, vrees ik. Had ik dat domme beest van Geijsel/IJdoorn nou maar gedaan  :(

Tsja zit met hetzelfde probleem (alhoewel ik destijds lekker in Polen zat en dus niet kon)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankcoenjaerts

Ik zeg: er komt er nog wel een dichterbij :angel: - en niet tussen de wilde eendjes zwemmend :police: .

Maar goed, voor wie van eend houdt ... :P
Met vriendelijke groeten,

Frank

Certhia

Waarom zou dit beest niet tussen de wilde eendjes mogen zwemmen? Maakt m echt niet minder verdacht dan alle ander sib talingen.
Ik ga vrijdag wel even kijken hoor. :)


M

Bas vd Burg

Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Certhia

Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2010, 15:37:52 PM
Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......


Precies je ziet met dit weer  eenden van allerlei slag bij elkaar zwemmen. In t park in Wageningen zwemt nu ook een paar krakeenden die er normaal echt niet zitten. Maakt ze niet minder wild lijkt me.
De Sibtaling van Geijsel/IJdoorn heeft (als de vogel van Almelo idd ongeringd is en goed in de veertjes zit) natuurlijk precies dezelfde status. Voor het gevoel van de vogelaar is een mooi natuurgebiedje natuurlijk wel beter, daar kan ik me iets bij voorstellen. :)

Justin Jansen

Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2010, 15:37:52 PM
Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......
Zie er liever eentje in zo'n heel grote groep in Korea.....
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Citaat van: Justin Jansen op februari 03, 2010, 15:59:02 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2010, 15:37:52 PM
Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......
Zie er liever eentje in zo'n heel grote groep in Korea.....

Large flock of Baikal Teals :rolleye:

http://www.birdskorea.org/Birds/Birdnews/BK-BN-birdnews-2008-10.shtml
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Leon Olsthoorn

Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2010, 15:37:52 PM
Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......

Het ziet er op google-maps misschien wat treurig uit, maar zo verkeerd is de plek waar de vogel nu zit helemaal niet. Die woonwijk mag dan dichtbij zijn, op die plaats zelf heb je dat helemaal niet door en sta je gewoon op een Gelders landgoed waar de tijd 150 jaar heeft stil gestaan.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Bas vd Burg

Bedankt voor de info!
Maar zoals ik al zei, je ziet andere soorten nu ook op plekken waar je ze niet verwacht (bijv Grote Zaagbekken in een toch wel wat lullig slootje).

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Tim de Boer

GRote voordeel is dat die mooi dichtbij zit ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rikstar

Gelders landgoed?  nu klinkt het helemaal alsof de locatie in 1 of ander landhuispark ligt. En ervaring leerd bij mij dat landhuisparken wel vaker rare eenden hebben (ongeringd)


Citaat van: Leon Olsthoorn op februari 03, 2010, 16:16:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2010, 15:37:52 PM
Ik zie er liever eentje in een mooi natuurgebiedje (bijv Geijsel/IJdoorn) dan de locatie waar de vogel nu ziet. Aan de andere kant deze winter zwemmen de Grote Zaagbekken, slobeenden en Wintertalingen op plekken die je niet verwacht.......

Het ziet er op google-maps misschien wat treurig uit, maar zo verkeerd is de plek waar de vogel nu zit helemaal niet. Die woonwijk mag dan dichtbij zijn, op die plaats zelf heb je dat helemaal niet door en sta je gewoon op een Gelders landgoed waar de tijd 150 jaar heeft stil gestaan.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op februari 03, 2010, 19:19:14 PM
leerd

Nu kan ik me toch echt ff niet inhouden, want dit raakt kant nog wal: foei!!  ;D
(wat niet wil zeggen dat ikzelf altijd foutloos schrijf)

Gerard Troost

Citaat van: Rikstar op februari 03, 2010, 19:19:14 PM
Gelders landgoed?
Ja dat dacht ik ook al. Wat doet een Gelders landgoed in mijn geboorteprovincie  !~#% EXOOT!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Tim de Boer

Betekend dit dat ook dat dit beest telt voor de gelderlandlijst?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Frank van der Wielen

Citaat van: Tim de Boer op februari 03, 2010, 19:56:35 PM
Betekend dit dat ook dat dit beest telt voor de gelderlandlijst?

Dan moeten we nu even consequent zijn :-)

Betekent

Gert Veurink

Max wijst in het sib-topic op deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233  doet dit nog af wat jullie betreft?
Toen kennelijk een geringd paartje niet al te ver van deze (Overijsselse!) waarneming, dus nu evt ongeringde nakomelingen? Anderzijds is het dan wel gek dat er van 2006-2009 geen waarnemingen zijn...
groet!
Gert Veurink



j.steenbergen

Zonder een standpunt in te nemen: ik kom met enige regelmaat exoten tegen, en als ik ze niet vertrouw, voer ik ze ook niet in. Ik weet niet hoe anderen hiermee omgaan, maar het zou kunnen betekenen dat de vogels er wel zaten maar gewoon niet gemeld.
Jeroen Steenbergen

HPM

Citaat van: Frank van der Wielen op februari 03, 2010, 20:13:48 PM
Citaat van: Tim de Boer op februari 03, 2010, 19:56:35 PM
Betekend dit dat ook dat dit beest telt voor de gelderlandlijst?

Dan moeten we nu even consequent zijn :-)

Betekent

Doe dat nou niet. Ik lees lang niet alles in dit forum maar toch zie ik hier dagelijks
meerdere d/t fouten. Zolang het een goed begrip niet in de weg staat lijkt het
mij onnodig (en onaangenaam) om daar over te vallen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

theomuusse

Maar het is wel een erg fraai beestje!!

Theo

henkjanvdkolk

Citaat van: Gert Veurink op februari 03, 2010, 20:17:39 PM
Max wijst in het sib-topic op deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233  doet dit nog af wat jullie betreft?
Toen kennelijk een geringd paartje niet al te ver van deze (Overijsselse!) waarneming, dus nu evt ongeringde nakomelingen? Anderzijds is het dan wel gek dat er van 2006-2009 geen waarnemingen zijn...

Mischien checken of op die plek nu uberhaupt nog siberische talingen rondzwemmen (het geringde paar, dan wel nakomelingen)? Escapes gaan immers jaren 'mee'..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk