Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Ow dat verkaart de hoge aantallen in de Alblasserwaard! Sowieso afgelopen zaterdag een waanzinnige aanwezigheid van brandjes en in mindere mate kollen. Totaalaantallen lopen in enkele tienduizenden. Zie ook:

Brandgans zondag 17 jan
http://alblas.waarneming.nl/soort/view/79?from=2010-01-17&to=2010-01-17

Kolgans zaterdag 16 jan
http://alblas.waarneming.nl/soort/view/139?from=2010-01-16&to=2010-01-16

Brandgans zaterdag 16 jan
http://alblas.waarneming.nl/soort/view/79?from=2010-01-16&to=2010-01-16

Er is enige overlap in waarnemingen (bijv. 2 x 12.000 brandjes in polder middelblok), maar dit zijn nog niet alle groepen in de hele Alblasserwaard.
Hoe het op dit moment is weet ik niet.

(edit: oeps beetje off-topic)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Breedbek

#6181
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18406

Edwin de Weerd heeft een vrij zekere Witkopgors in Drenthe, Hoogeveen. Klinkt spannend.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jan vH

Citaat van: Breedbek op januari 19, 2010, 16:15:31 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18406

Edwin de Weerd heeft een vrij zekere Witkopgors in Drenthe, Hoogeveen. Klinkt spannend.
De volgende leuke soort! Wel jammer dat hij nu uit beeld is, hopelijk wordt hij zeker!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

TjeerdBurger

het gaat trouwens om een zij en de hij (Edwin) is er in ieder geval zeker van..

Folkert Jan

al een grote zoekactie voor morgen op touw gezet?

moet eerst een presentatie fixen, maar hoop dan ook even langs te komen!
tensluite soort van thuishaven voor mij
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marnix

#6185
Ik sprak net met Jasper Klaver en hij is de enige die aan het zoeken is naar de Witkopgors...
Tot dusver alleen 2 groepjes Geelgorzen (2 en 11 exemplaren)...


***Edit 11:04 ***
Geelgorzen zijn erg vliegerig. Hij heeft 1 keer 30 seconden een vogel met "kenmerken van" gezien die toen weer opvloog en tot nu toe niet terug is gezien. Dit zou de vogel wel geweest moeten zijn, maar het was eigenlijk te kort om er hier zeker van te zijn. Het was in elk geval wel een lichte vogel met een wit vlekje achter het oog. Er zijn nu nog 2 andere mensen aan het zoeken.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Folkert Jan

dat zijn niet veel mensen
ik ga ook maar eens heen denk ik :P

presentatie is gefixt dus heb even tijd :D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alwin van Lubeck

André-Willem Faber en ik hebben van 10 - 14 uur lopen zoeken, zonder resultaat. Soms zit er een groepje Geelgorzen, maar alles is erg vliegerig en het zijn telkens ook kleine groepjes. Verder waren de kou en de mist ook niet erg aangenaam!
Mvg,
Alwin van Lubeck

Steven Wytema

Citaat van: steenl op januari 19, 2010, 11:22:35 AM
CiteerZou graag de foto,s van Ferry  willen zien , kunnen de admin hier om vragen aub bvd
 

Gedaan, Ferry heeft alleen ruzie met de foto/PC. Zie zijn waarneming.
Ik heb een mail gekregen van Ferry, hij is er mee bezig.
overigens naar aanleiding van waarneming.nl/waarneming/view/46104255 vanochtend weer alle weilanden langs de n207 gecheckt, en alleen maar Nijlganzen gezien.
Steven Wytema


theomuusse

Na de vondst van een adulte Dwerggans, gister in de Biesbosch, eens de waarnemingen uit Noord-Brabant ernaast gelegd. De vogel uit de Kraaijenbergse Plassen wordt daar erg serieus genomen, zo al vanaf de zomer zittend tussen grauwe, nijlgans en wilde eend?? Er zijn er maar weinig (1) die er een escape in zien... Dan krijgt onze Ross Gans hier tussen de Grauwe Ganzen van mij ook een 2e kans!!

Theo Muusse

HPM

Over "Kalanderleeuweriken" in Heerde
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 00:23:46 AM
Het 'op korte termijn voorspel-spel': Er komt geen nieuwe informatie
en de waarneming zal worden verwijderd.
Ondertussen is de waarneming op 'niet goedgekeurd' gezet en daarmee uit het normale
zicht verdwenen. De waarnemer heeft daarom besloten in het vervolg geen waarnemingen
meer op Waarneming te zullen zetten.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46033100

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Sando

Citaat van: theomuusse op januari 21, 2010, 13:05:43 PM
Dan krijgt onze Ross Gans hier tussen de Grauwe Ganzen van mij ook een 2e kans!!


Zucht, ik haal mijn geweer wel even tevoorschijn dit weekend..
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

frankw

Citaat van: Alwin van Lubeck op januari 20, 2010, 16:56:47 PM
André-Willem Faber en ik hebben van 10 - 14 uur lopen zoeken, zonder resultaat. Soms zit er een groepje Geelgorzen, maar alles is erg vliegerig en het zijn telkens ook kleine groepjes. Verder waren de kou en de mist ook niet erg aangenaam!

Vandaag weer kort gezien zie ik. 2 redenen om naar het noorden des lands af te reizen :angel:

cursorius

Citaat van: frankw op januari 22, 2010, 15:10:26 PM
Citaat van: Alwin van Lubeck op januari 20, 2010, 16:56:47 PM
André-Willem Faber en ik hebben van 10 - 14 uur lopen zoeken, zonder resultaat. Soms zit er een groepje Geelgorzen, maar alles is erg vliegerig en het zijn telkens ook kleine groepjes. Verder waren de kou en de mist ook niet erg aangenaam!

Vandaag weer kort gezien zie ik. 2 redenen om naar het noorden des lands af te reizen :angel:

Ik ga er van uit dat het om een vrouwtje gaat?

Rutger

1e winter-achtig dachten wij vandaag
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

frankneijts

Citaat van: Rutger op januari 22, 2010, 20:35:49 PM
1e winter-achtig dachten wij vandaag

Adult winter wijfje en 1e winter wijfjes zijn niet zo makkelijk te onderscheiden (let bijv. op vorm v.d. punten staartpennen), zeker niet op basis van de tot nu toe genoemde tijdseenheden (1 minuut o.i.d.)..... 1e Winter mannetjes kunnen al aardig op adult man lijken en zijn dus een stuk makkelijker als Witkopgors te herkennen (hoewel ook hier oppassen voor hybride-invloeden)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2010, 21:06:27 PM
Citaat van: Rutger op januari 22, 2010, 20:35:49 PM
1e winter-achtig dachten wij vandaag

(hoewel ook hier oppassen voor hybride-invloeden)

iemand info over of dat veel voorkomt? Hybrides geelgors-witkopgors bedoel ik
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

et kirbelt wel om morgen weer even heen te gaan en wat fotos te gaan maken, maarja kan me tijd ook voor andere dingen gebruiken en ja 1 minuut gezien in 2 dagen zoeken vind ik nu niet echt belovenswaardig
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Christian

Citaat van: Gert Veurink op januari 22, 2010, 21:09:04 PM
Citaat van: frankneijts op januari 22, 2010, 21:06:27 PM
Citaat van: Rutger op januari 22, 2010, 20:35:49 PM
1e winter-achtig dachten wij vandaag

(hoewel ook hier oppassen voor hybride-invloeden)

iemand info over of dat veel voorkomt? Hybrides geelgors-witkopgors bedoel ik

Komt veel voor, zie het artikel van Daniele Occhiato van een aantal jaren terug in Dutch Birding
Christian Brinkman

Gert Veurink

#6199
Citaat van: Christian op januari 22, 2010, 21:13:30 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 22, 2010, 21:09:04 PM
Citaat van: frankneijts op januari 22, 2010, 21:06:27 PM
Citaat van: Rutger op januari 22, 2010, 20:35:49 PM
1e winter-achtig dachten wij vandaag

(hoewel ook hier oppassen voor hybride-invloeden)

iemand info over of dat veel voorkomt? Hybrides geelgors-witkopgors bedoel ik

Komt veel voor, zie het artikel van Daniele Occhiato van een aantal jaren terug in Dutch Birding

google: 2003, nr. 1
Ik ga m nu lezen, thnx

ps off topic: goed voorbeeld van een hele boeiende db...
groet!
Gert Veurink




maartenwielstra

Iemand meer info over die Middelste Canadese Ganzen? Zouden namelijk gewoon CDNA-gevalletjes zijn...

frankneijts

Occhiato haalt in dat artikel (DB vol. 25 no. 1) een Russisch onderzoek uit 2003 aan welk (regionaal) een toename van deze hybridisatie vermeldt. Dit zou tot een toename van dergelijke hybriden in Europa kunnen leiden. Probleem is dat hybriden vruchtbaar zijn en terugkruising met Witkopgors (F2, F3 enz.) kan leiden tot vogels die (bijna) onherkenbaar zijn als hybride. Dit laatste bleek uit een ander onderzoek waarbij 58 van een sample van 239 adulte hybride-mannetjes pas in de hand te herkennen waren aan gele ondervleugeldekveren. Ik noemde hier al het voorbeeld van een Belgische vogel die zelfs pas door een bepaald merk telescoop gele randjes aan de handpennen liet zien.
Het risico van zogenaamde "niet-gele Geelgorzen" is relatief klein: vooral op de onderbuik/anaalstreek laten die altijd wat geligs zien (perfect te zien afgelopen weken in de sneeuw!) alsook in de handpenzomen (Witkopgors witte zomen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

cursorius

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2010, 21:06:27 PM
Citaat van: Rutger op januari 22, 2010, 20:35:49 PM
1e winter-achtig dachten wij vandaag

Adult winter wijfje en 1e winter wijfjes zijn niet zo makkelijk te onderscheiden (let bijv. op vorm v.d. punten staartpennen), zeker niet op basis van de tot nu toe genoemde tijdseenheden (1 minuut o.i.d.)..... 1e Winter mannetjes kunnen al aardig op adult man lijken en zijn dus een stuk makkelijker als Witkopgors te herkennen (hoewel ook hier oppassen voor hybride-invloeden)

Dat bedoel ik, ik neem aan dat het dus om een vrouwtje type gaat...

Justin Jansen

#6204
Citaat van: theomuusse op januari 21, 2010, 13:05:43 PM
Na de vondst van een adulte Dwerggans, gister in de Biesbosch, eens de waarnemingen uit Noord-Brabant ernaast gelegd. De vogel uit de Kraaijenbergse Plassen wordt daar erg serieus genomen, zo al vanaf de zomer zittend tussen grauwe, nijlgans en wilde eend?? Er zijn er maar weinig (1) die er een escape in zien... Dan krijgt onze Ross Gans hier tussen de Grauwe Ganzen van mij ook een 2e kans!!

Theo Muusse

Hoi Theo, de vogel ruide tussen de Grauwe ganzen, en is net zo wild (wat mij betreft) als Kolgans, Brandgans, Rietgans, Kuifeend welke overzomeren. Hij heeft geen ring om, was bij de eerste waarneming niet beschadigd, dus als je de telregels van de CDNA gebruikt, een wilde vogel. Vogel zal net zoals vele Nederlandse waarnemingen wel afkomstig zijn als jong uit Zweden of Finland, dus gewoon een projectvogel, dus zeg maar net zo wild als een Strijen/Petten/Anjum vogel. Het verschil met Ross's Gans is, dat Dwerggans geen beoordeelsoort meer is. Gr, Justin

ps: overigens zat afgelopen week de vogel tussen veel Kolganzen en enkele Grauwe Ganzen net zoals jullie vogel. Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/46099217
M.v.g., Justin Jansen


Sjaak Schilperoort

Vandaag tijdens een twitch met Hans Keijser op zoek geweest naar de Witkopgors,  uiteindelijk met een man of 40. We vonden vlak bij de ontdekplek een spannende vogel die opviel door het ontbreken van geel in het kleed en die wel leek wel te voldoen aan de beschrijvingen die ik heb gezien van de vermeende Witkopgors. De vogel van vandaag liet zich langdurig bekijken en was (volgens ons) toch een Geelgors. Twee foto's staan op http://waarneming.nl/waarneming/view/46136628.

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 23, 2010, 22:05:31 PM
Vandaag tijdens een twitch met Hans Keijser op zoek geweest naar de Witkopgors,  uiteindelijk met een man of 40. We vonden vlak bij de ontdekplek een spannende vogel die opviel door het ontbreken van geel in het kleed en die wel leek wel te voldoen aan de beschrijvingen die ik heb gezien van de vermeende Witkopgors. De vogel van vandaag liet zich langdurig bekijken en was (volgens ons) toch een Geelgors. Twee foto's staan op http://waarneming.nl/waarneming/view/46136628.

Sjaak,

In reactie op de toelichting bij de waarneming (fraaie foto's overigens!): in de UK is op basis van diverse publicaties een of twee jaar geleden een Witkopgors aanvaard die wel degelijk smalle géle fringes aan de primaries toonde.
De verdere tekening pleit uiteraard wel voor Geelgors.

edwin de weerd

Hoi Sjaak en anderen,

Dit is niet de vogel die dinsdag had, de vogel op jouw foto laat wel degelijk redelijk wat geel zien, kop, randen van de armpennen en op de buik. en is m.i. een geelgors.


Edwin.

frankneijts

#6208
Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 23, 2010, 22:05:31 PM
Vandaag tijdens een twitch met Hans Keijser op zoek geweest naar de Witkopgors,  uiteindelijk met een man of 40. We vonden vlak bij de ontdekplek een spannende vogel die opviel door het ontbreken van geel in het kleed en die wel leek wel te voldoen aan de beschrijvingen die ik heb gezien van de vermeende Witkopgors. De vogel van vandaag liet zich langdurig bekijken en was (volgens ons) toch een Geelgors. Twee foto's staan op http://waarneming.nl/waarneming/view/46136628.

Heel eerlijk gezegd vind je dit soort vogels in elke fatsoenlijke groep Geelgorzen die je eens wat beter bekijkt Sjaak...... 8)
Enkele hele goede foto's van een 1e winter wijfje Witkopgors vind je hier: http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?sp=find&lang=eng&order=nro,paiva%20DESC&species=91890
Ook de afbeelding van een 1e winter wijfje in de ANWB-gids is erg accuraat.
Persoonlijk vond ik bij een wijfje dat ik zag bij Gastel/Soerendonk (maart 2005, aanvaard CDNA) de witte mondstreep opvallend evenals 2 lichte rugstrepen ('snipstrepen') en het witte (niet lichtgele) vlekje achter op de wang. Helaas waren de gemaakte foto's niet geweldig maar misschien dat bijgaand plaatje in elk geval een indruk geeft. Bedenk dat vogels in maart meer gesleten zijn waardoor lichte partijen meer opvallen en de vogel als zodanig iets contrastrijker is dan een vogel in januari!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

"Vier paar Kleine topper in Zwolle"

http://waarneming.nl/waarneming/view/46139094

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer