Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

#60
Er staan nu twee foto's op de website van Rommert, en ik ben het met hem eens dat de vogel er veelbelovend uitziet, maar je kunt hem er niet op "afmaken" denk ik. Het is dus te hopen dat hij nog wordt teruggevonden.

Edit; de enige soort die verder nog in aanmerking zou kunnen komen is Gestreepte Strandloper, maar de vogel van It Soal is wel zeer opvallend getekend op de flanken, en hij heeft een erg prominent petje, en dat is zeer pro Siberische! Jammer genoeg is de exacte vorm van de tekening (chevrons of niet), niet goed te beoordelen...

May I have your votes, please?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

volgens mij is de enige pitfall nog een gesleten kemphen; een Gestreepte lijkt me redelijk makkelijk uit te sluiten ahv de chevrons op de flanken. (en ach.. volgens mij is er niemand die die hier echt nog een Kemphen in ziet, maar ja: sluit die maar 's uit...)

redmar_woudstra

Hm, lijkt wel een mooie Sib, maar de kenmerken zijn nét niet goed te zien. Petje op zich wel, maar ik zie de chevrons niet echt. De vogel is wel wat donkerder dan die van eerder dit jaar of komt dat door de foto. Overigens, de foto's zijn een stuk beter dan ik had verwacht! Ik dacht een soort Sib Grijze Ruiter-idee  :D  
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

#63
Citeervolgens mij is er niemand die die hier echt nog een Kemphen in ziet, maar ja: sluit die maar 's uit...)

Poging:
Een echte strandloper kop zou ik toch zeggen, met teugel en petje. Bovendien is de snavel te lang en recht voor een Kemphaan. Ook lijkt de vogel mij te donker.

Hè, ik was gisteren tevreden met de Goudplevier, maar ik denk dat ik morgen maar weer eens moet. B)  
Ze hadden trouwens best even mogen waarschuwen, hadden we metteen nog meer foto's.  :mellow:  .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

:gun:
Mijn jongere broer smst mij om 10 uur:

CiteerDaar zat een bijeneter op de middenberm  :o  ik zweer het je

Daar was langs de A7 tussen Marum en Leek. Ik heb geen twijfels over de determinatie, ik heb mijn broer vaak genoeg meegesleept als ik in Frankrijk Bijeneters zag  en hoewel passief, hij weet best wat van vogels af.

Toffe waarneming in ieder geval, wel een beetje lullig dat mijn vader vroeg voor ze weggingen: "wil je ook mee?"
Daar heb ik nu spijt van....
groet,
Redmar

Dylan

Zal ik die Bijeneter maar invoeren dan via externe bron?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

redmar_woudstra

CiteerZal ik die Bijeneter maar invoeren dan via externe bron?
Heb ik aan gedacht, maar ik wil de waarneming wel "bij mij" houden. Mijn vader en broer voeren zelf niet in, dus doe ik het voor ze. Voor de lijst is het inderdaad beter, maar kan ik hem ook als externe bron invoeren, dat ie toch op één of andere manier snel te vinden is voor mij?
groet,
Redmar

Dylan

Oeps, zag dat jij 'm al ingevoerd hebt ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Guus Peterse

#68
CiteerRommert Cazemier meldt op zijn site (www.lauwersmeer.com) dat hij foto's heeft binnengekregen van een strandloper bij uitkijkbult It Soal in de Workumerwaard, volgens hem gaat het om een Siberische Strandloper!
Inmiddels is de determinatie op Lauwersmeer.com omgezet in gestreepte strandloper. Ben wel benieuwd waarom.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

teunvankessel

Zijn de bovendekveren niet te fors voor sib. ?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bram Rijksen

CiteerZijn de bovendekveren niet te fors voor sib. ?
euhh..? Ik ben je even kwijt.

frankw

#71
waarom staat deze vogel als escape? hij is ongeringd.

Guus Peterse

Misschien omdat-ie blijkbaar erg tam is?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rob_voesten

er zijn nu 5 bijeneters terplaatse op de Roerdalen - Meinweg nationaal park (Lm)

zeker 3 ad en 1 juv

groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

P1234

Maar ondertussen hebben we nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de gedachten nu uitgaan naar een Gestreepte ipv een Siberische.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Steven Wytema

waarom hij als dergelijk gemeld staat op Lauwersmeer.com moet je aan Rommert vragen.
Zelf denk ik omdat de borstband iig bij foto 1 duidelijk begrensd is; misschien komen die vlekjes op de flanken door opwaaiende veren (duidelijke chevrons vind ik het iig niet bij nader inzien).
Ook kan ik als ik goed kijk nergens een spoor van iets rossigs vinden, is de vogel grotendeels bruingrijs en had ik bij een Sib toch een wat duidelijkere wbs verwacht (met name voor het oog).
Overigens: als het een sibstreep zou zijn met zoveel streping op de borst is het een adult, en dan nog in nagenoeg vers broedkleed. We zagen bij de Strypse vogel al dat dit vrij snel verdwijnt.
Steven Wytema


Edwin Russer

#76
CiteerMaar ondertussen hebben we nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de gedachten nu uitgaan naar een Gestreepte ipv een Siberische.
Ik heb even een mail naar Rommert Cazemier gestuurd en zie hierbij zijn antwoord.

http://www.lauwersmeer.com/php/wnindex.php...aal=nl&aantal=0

Door de genoemde kenmerken en bijv. de lengte van de snavel, krachtige borsttekening enz.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ies Meulmeester

#77
Op 21 augustus j.l. werd er een adulte vrouwtje en 2 juveniele Veldrietzangers gevangen en geringd. Mogelijk een broedgeval??? Een week later werd er weer een juveniel gevangen en geringd. Er zijn foto's gemaakt, maar die zijn nog niet verspreid.

Afkomstig van Lauwersmeer.com

Volgens mij toch maar eens die kant op ;)

redmar_woudstra

#78
Tsj!  :o
Dat zou wel een hele verrassende nieuwe broedvogel zijn! Maar hij neemt wel toe toch? Ik las volgens mij ergens op tarsiger dat er ook een broedgeval is geweest in Letland (of Estland), maar dat kan ik helemaal verkeerd hebben.

Edit:
hm, over dat laatste is niks te vinden op tarsiger, wel een mogelijk broedgeval in Finland uit '91.
groet,
Redmar

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JaapHennevanger

Via Lauwersmeer.com word vandaag een Poelsnip gemeld opvliegend en vliegend richting groene strand!
Jaap Hennevanger



apus

En er wordt ook een mogelijke juveniele siberische strandloper gemeld vanuit het Jaap Deensgat
Martijn Hammers

P1234

CiteerEn er wordt ook een mogelijke juveniele siberische strandloper gemeld vanuit het Jaap Deensgat
Op de site van Rommert is nu te lezen dat het ging om een juveniele Kanoet in plaats van een Siberische Strandloper.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jos Welbedacht

#83
Zoiets kennen we!
Maar dan met een andere Siberische vogel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

Vandaag Iberische Tjiftjaf weer eens in Diemen. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2839894
De vogel schijnt overzomerd te hebben. Is het een optie dat de vogel gebroed heeft?
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

CiteerVandaag Iberische Tjiftjaf weer eens in Diemen. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2839894
De vogel schijnt overzomerd te hebben. Is het een optie dat de vogel gebroed heeft?
http://waarneming.nl/soort.php?id=1451 hij word toch al weer met enige regelmaat gemeld sinds half augustes,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

#86
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citeerhttp://waarneming.nl/soort.php?BRSR=80&id=...wno_voorkomen=1
Ja, maar hij zit er al sinds april.
Klopt, maar ik wou aangeven dat hij zich eigenlijk altijd wel heeft laten horen/zien sinds april, en dat hij dus nu niet er weer is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

Zojuist is er een Grote Pijlstormvogel gepiept zag ik.
Langs westkappele ofzo? En zeker?
Wel gaaf!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Edwin Russer

CiteerZojuist is er een Grote Pijlstormvogel gepiept zag ik.
Langs westkappele ofzo? En zeker?
Wel gaaf!
Klopt, langs Westkapelle. De heer P. Wolf himself.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2