Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Groeten,

Jeroen

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Vincent Hart

Ze gaven nou eenmaal Latijn op school ;) Maar 'epitheton ornans' is de wetenschappelijke term voor het tweede deel van de wetenschappelijke naam van levensvormen, daar hoef je eigenlijk alleen maar biologie voor gehad te hebben op de middelbare school ... Zover ik weet is er geen minder duur woord, anders zou ik dat even lief gebruiken. En inderdaad best makkelijk als je bijv. snapt dat een frater omdat ie flavirostris van achteren (eigenlijk van voren) heet, dus wel een gele snavel zal hebben ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Een biologisch wonder, in het Nederlands ipv in het Latijn: de eerder gemelde Kleine Zwartkop blijkt getransformeerd te zijn in een Baardgrasmus. Maar evenmin bereikbaar.

Phil

Albert de Jong

#12784
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=163630.0

Wie had de Steppekievit/Witstaartkeivit bovenin de onderste foto ook gezien?! Of wordt het nu echt laat?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

garryb

#12785
Het wordt laat! Je kijkt tegen de onderkant van de linkervleugel aan van een gewone Kievit. Het uitsteeksel onder de keel is de punt van de rechtervleugel, waar je deels de bovenkant van ziet. Vergroot 'm maar eens, dan zie je ook duidelijk de zwarte borstband die daar net onderdoor te zien is. Daarom loos alarm wat mij betreft. (NB vogel heeft tevens zwarte staartband, i.t.t. Witstaartkievit, en kopvorm is prima voor Kievit, niet voor Steppekievit).


falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

UtrechtsVogelNet

Vooralsnog niet teruggevonden ...

Phil

willemxd

gister mogelijke steppekiek bij telpost loozerheide http://www.vogelsindekempen.nl/ te kort gezien voor determitatie..

Ps. voor wie de site niet kent, ga naar overzichten, en dan september aanklikken  ;)

frankneijts

#12790
Citaat van: willemxd op september 17, 2011, 11:35:57 AM
gister mogelijke steppekiek bij telpost loozerheide http://www.vogelsindekempen.nl/ te kort gezien voor determitatie..

Ps. voor wie de site niet kent, ga naar overzichten, en dan september aanklikken  ;)

Tja, wij zijn eerlijk.......... 8)

(Ter toelichting: De vogel werd op ca. 500 m. ten ZW van de telpost, met tegenlicht, ontdekt terwijl hij zeer laag over de vegetatie naar Z vloog. Weliswaar was onmiddellijk duidelijk dat het een 1e jaars 'kleine' kiek was met smalle, puntige vleugels en een rossige onderzijde maar helaas kregen we de voorzijde van het lichaam niet of zeer slecht in beeld. De vogel verdween al gauw uit het zicht en kon ondanks een snelle actie van Henk H. en ondergetekende niet worden teruggevonden........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

#12791
Citaat van: frankneijts op september 17, 2011, 11:49:03 AM
Citaat van: willemxd op september 17, 2011, 11:35:57 AM
gister mogelijke steppekiek bij telpost loozerheide http://www.vogelsindekempen.nl/ te kort gezien voor determitatie..

Ps. voor wie de site niet kent, ga naar overzichten, en dan september aanklikken  ;)

Tja, wij zijn eerlijk.......... 8)
Of je doet het uit eigenbelang al die dossiers die je Al moet beoordelen van Steppenkieken bij het CDNA ;D.
August van Rijn

Guus Peterse

Maar je eigen dossier hoef je niet te beoordelen neem ik aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


frankneijts

Citaat van: guusp op september 17, 2011, 12:07:51 PM
Maar je eigen dossier hoef je niet te beoordelen neem ik aan.

Zeker wel.... maar omdat er nog 7 anderen over je schouders meekijken is dat geen bezwaar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dupont

Hoe zit dat uberhaupt met indienen van de 'najaars'-Steppekiekendieven? Ik kan mij voorstellen dat de CDNA nu gemakkelijker om wil gang met aanvaarding gezien het 'invasieve' karakter van voorkomen dit najaar. Maar hierin schuilt wel een gevaar....
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankneijts

Citaat van: dupont op september 17, 2011, 16:11:45 PM
Hoe zit dat uberhaupt met indienen van de 'najaars'-Steppekiekendieven? Ik kan mij voorstellen dat de CDNA nu gemakkelijker om wil gang met aanvaarding gezien het 'invasieve' karakter van voorkomen dit najaar. Maar hierin schuilt wel een gevaar....

Ik heb hier al vaker gezegd en herhaal dat graag zuiver op persoonlijke titel, dat alleen goed gedocumenteerde waarnemingen, indiensoort of niet, 'eeuwigheidswaarde' hebben en dat waarnemingen die hun overtuigingskracht voornamelijk moeten hebben van de reputatie van de waarnemer(s) 'bij nader inzien', 'vroeger of later' wel eens kunnen sneuvelen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Have op september 17, 2011, 18:06:17 PM
Citaat van: frankneijts op september 09, 2011, 18:55:32 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 09, 2011, 18:23:15 PM
Zeg ehm.. niemand 'moet' iets (met alle respect)! Bovendien, misschien is het niemand opgevallen, maar het was in het laatste teluur en misschien wel bijna donker.. en wie zegt dat zuidelijke telposten niet zijn ingelicht? Aannames, aannames...
Frank, ik waardeer zeer dat je ook tov 'deskundigen' kritisch bent, maar je weet ook goed dat iedereen onbewust de ervaring meetelt.. ik zie menig zeldzaamheid goedgekeurd worden zonder enige beschrijving en hoeveel zanglijsters ik al voor draaihals heb uitgemaakt zien worden...

Ik kan moeilijk ontkennen dat veel beoordeelaars ervaring misschien ook wel bewust mee laten tellen Thijs. Dat geldt bijv. ook hier en daar zijn we ons zeer van bewust, we proberen daarom manhaftig ook wel eens 'erkende hotshots' (deze kwalificatie is geheel en al mijn eigen interpretatie... 8) ) te bewegen tot het geven van beschrijvingen van overvliegende Roodkeelpiepers en Ortolanen. Het gaat echter zeker niet op voor de CDNA, dus niet voor hele zeldzame soorten: dit indachtig het feit dat een goede documentatie de tand des tijds meestal doorstaat en na vele jaren nog prima als bewijs kan dienen maar reputaties soms de neiging hebben om na verloop van tijd ernstig te devalueren.

Vergeet vooral de overvliegende/roepende Duinpiepers en Grote Piepers niet. Deze worden vaak (vandaag ook weer) zonder beschrijving of aanvullende informatie "goedgekeurd"...

Groet,
Helena

Ja, daar verbaas ik me ook altijd over.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Herman van der Meer

dupont

 Splits maar af naar nieuw topic...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/56794326

wat mij betreft een goed mogelijke juv Steppekiek op Lentevreugd, Wassenaar, 2 dagen geleden.

-oranje buik (contra Blauwe) in combinatie met compactheid (Blauwe/Steppe vs Grauwe)
-Mooie donkere boa; strak, solide en doorlopend.
-ondervleugeltekening spreekt het ook niet tegen.

Maargoed...de foto's zijn zwak tot matig.

M. Hoogteijling

Kan de link even niet kopieren maar een Roodborstlijster In Gelderland vlgs wrn.nl ook zonder verdere beschrijving oid...... Wil een admin aub de bekende vragen stellen?

Grt
Marijn

Oh, al gedaan. Hartelijk dank
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

laatvlieger

Citaat van: M. Hoogteijling op september 18, 2011, 14:01:41 PM
Kan de link even niet kopieren maar een Roodborstlijster In Gelderland vlgs wrn.nl ook zonder verdere beschrijving oid...... Wil een admin aub de bekende vragen stellen?

Grt
Marijn

Oh, al gedaan. Hartelijk dank
En is al gewijzigd. Zal tot de volgende verversing van de voorpagina nog even zichtbaar blijven.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

theomuusse

Het Klein Waterhoen kwam vandaag om 16 over 11 voor het eerst vandaag tevoorschijn.

Theo

JohanvantBosch

Vanavond liet ie zich ook erg mooi bekijken. En... hij trok zich niets aan van zacht pratende vogelaars en een paar hoofden boven het dijkje....

theomuusse

Citaat van: theomuusse op september 18, 2011, 14:28:50 PM
Het Klein Waterhoen kwam vandaag om 16 over 11 voor het eerst vandaag tevoorschijn.

Theo

ps, Mario, je had hem toch niet gezien toen wij onderweg ernaartoe waren en jij wegliep naar de auto?

JohanvantBosch

Citaat van: maartenwielstra op september 18, 2011, 12:52:12 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/56794326

wat mij betreft een goed mogelijke juv Steppekiek op Lentevreugd, Wassenaar, 2 dagen geleden.

-oranje buik (contra Blauwe) in combinatie met compactheid (Blauwe/Steppe vs Grauwe)
-Mooie donkere boa; strak, solide en doorlopend.
-ondervleugeltekening spreekt het ook niet tegen.

Maargoed...de foto's zijn zwak tot matig.

Ben benieuwd of hier nog iemand is wezen zoeken...